اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13961213285625886

معرفی پروژه‌هایی که از پارچه، به عنوان متریال برای ساخت بنا استفاده کرده‌اند

سازه‌های غشایی سیستم‌هایی سبک وزن، مستحکم و بادوام هستند

کد: 13961213285625886

https://goo.gl/NpXSb9

، تهران , (اخبار رسمی): اگرچه پارچه توانایی اینکه به صورت خود ایستا عمل بکنند را ندارد، اما پارچه‌های سازه‌ای مقاومت خود را از فرآیند کشش می‌گیرند.

سازه های غشایی
سازه‌های غشایی سیستم‌هایی سبک وزن، مستحکم و بادوام هستند

نکته مهم در بهره‌گیری از این سازه‌ها، ساخت یک چهارچوب سازه‌ای است که بتواند مش‌بافت‌شده را در حالتی ایستا و در تعادل نگه دارد. فرم پویا به دست آمده حاصل از ترکیب پارچه و فولاد، به لحاظ بصری جالب توجه بوده و به لحاظ عملکردی نیز کارا است. ایده استفاده از پارچه به عنوان متریالی برای ساخت بنا، ایده‌ای نوین نیست اما به واسطه پیشرفت‌های مدرن امروز در زمینه تکنولوژی، (به ویژه در زمینه گسترش متریال‌ها و پوشش‌های نو)، استفاده مجدد از این المان را در صنعت معماری مشاهده می‌کنیم.
سازه‌های غشایی سیستم‌هایی سبک وزن، مستحکم و بادوام هستند که از لحاظ فرم، انعطاف‌پذیری بی‌نظیری را در اختیار معماران می‌گذارند که متریال‌های دیگر قادر به تامین این امکان نیستند. یکی از کیفیت‌های جالب توجه پارچه، پخش نور است. همینطور خاصیت اکوستیکی که پارچه دارد و امکان پوشش دهانه‌های بزرگ بدون ایجاد اختلال در فضا از ویژگی‌های مهم دیگر پارچه است. در پروژه‌هایی که در ادامه معرفی می‌شود از پارچه به عنوان، سازه‌ای برای پوشش یک دهانه از یک جداره تا جداره دیگر، یا به عنوان صفحات تشکیل‌دهنده سقف و یا یک نمای پوشیده شده با سایه‌بان به صورت سه‌بعدی، استفاده شده است. این مجموعه غشاهای مات و نیمه شفاف، به هر دو بنا و منظر شکل داده‌اند.

کتابخانه ملی ملک فهد در ریاض، طراحی شده توسط Gerber Architekten

بنای کتابخانه ملی ملک فهد که در مرکز منطقه رو به گسترش Olaya در شهر ریاض عربستان صعودی قرار دارد، به واسطه نمای شاخص پارچه‌ای خود، بازدیدکنندگان را به سوی خود جلب می‌کند. در طراحی این بنا نوارهای ممتد از پارچه سفید بر روی یک چهارچوب متشکل از فولاد و سیم کشیده شده‌اند، به گونه‌ای که استفاده از این غشاها، به نما عمق داده، انحنا را نشان می‌دهد و همینطور از بنا دربرابر اشعه‌های UV خورشید مراقبت می‌کند.
در طراحی این پروژه از شرکت معماری Gerber Architekten  خواسته شده بود که فضای خوانایی با نور ملایم فراهم آورد که افراد را به تبادل دانش تشویق می‌کند. کل سقف به مثابه یک نورگیر عمل کرده و سقف سبک تولید شده توسط شرکت Sefar زیر یک سازه صلب از فولاد و شیشه قرار گرفته است که در طول روز نور را به خود گرفته و آنچه باقی می‌ماند فضایی رویایی برای مطالعه است .

صحنه اجرا Soundforms طراحی شده توسط Flangan Lawrence
صحنه اجرا Soundforms پوسته‌ای با کیفیت عالی است که در فضاهای عمومی برای اجرای هنرهای موسیقی و نمایشی استفاده می‌شود. مهمترین ویژگی این پروژه، کیفیت آکوستیک پوسته طراحی شده است. این صحنه اجرا که در انگلستان طراحی و ساخته شده است، قابل جابه جایی بوده و به صورت موقتی در مکان‌های مختلف می‌تواند قرار بگیرد و همینطور برای سازه آن از سازه‌های سبک غشایی یا بادی استفاده می‌شود.
این سن اجرا در سه سایز مختلف طراحی شده است اما در هر سه ابعاد، فرم ارگانیک مجسمه گونه آن حفظ شده است. تحقیقات گسترده در زمینه متریال و آکوستیک نشان می‌دهد که این سازه یک نمونه بهینه شده، برای انعکاس صوتی غیرموازی است. در پوسته این سازه از غشایی از جنس PVC سفید استفاده شده که روکش پلی استر دارد و توسط شرکت Architen Landrell تولید شده است. در کنار ویژگی‌های فوق العاده آکوستیکی این بنا، ساختار غشایی آن استحکام و دوام غیر قابل رقابتی با نمونه‌های مشابه داشته و از ویژگی خود تمیز شوندگی بهره می‌برد.

منبع: arel.ir

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه معماران آرل

شرکت معماری آرل کار خود را در زمینه مهندسی معماری، معماری داخلی و طراحی منظر از سال 1383 آغاز نموده است و در راستای فعالیت حرفه ای معماری تا کنون ارائه گر پروژه های موفق و برگزیده مسابقات معماری و طراحی داخلی بوده است .

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان