اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970120290505886

راهنمای متریال برای معماران

معرفی متریال ساختمانی و چوبی گلولوم

کد: 13970120290505886

https://goo.gl/A3j5qD

، تهران , (اخبار رسمی): در سال‌های اخیر معماران سرتاسر جهان، از گلولوم به عنوان یک متریال ساختمانی های تک برای آینده یاد کرده اند و معتقدند که این متریال باید مورد توجه قرار گیرد.

معرفی متریال ساختمانی و چوبی گلولوم
معرفی متریال ساختمانی و چوبی گلولوم

از آنجا که فولاد و بتن تدریجا به دلیل اثرات زیست‌محیطی آن‌ها کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرند، معماری با استفاده از متریال چوب، در هر فرم و ابعادی به مبحث جذاب‌تری برای معماران تبدیل شده است.

براساس گفته‌های میشل گرین در گفتگوی او در برنامه Ted با عنوان "چرا باید آسمان خراش‌های چوبی بسازیم؟"، معتقد است : "ما در زمینه ساخت‌و‌ساز گلولوم در یک انقلاب نوین هستیم، حداقل من امیدوارم که این چنین باشد، چرا که این اولین روش نوین برای ساخت آسمان‌خراش است که در طول 100 سال اخیر و یا بیشتر به وجود آمده است . اما چالش اصلی این است که باور جامعه را در مورد این متریال تغییر دهیم و این چالش بسیار بزرگی است. صادقانه باید بگویم که مهندسی در روند تولید و معرفی این متریال به گونه‌ای ساده‌ترین بخش محسوب می‌شود. " همراه آرل باشید تا بیشتر با متریال گلولوم آشنا شوید.

سیستم‌های گلولوم

گلولوم: چوب لمینیت‌شده چسب خورده، یک چوب مهندسی شده متنوع است که عموما به واسطه زیبایی، استحکام و کیفیت آن شاخص می‌شود.  این متریال از لایه‌های متعدد از چوب سازه‌ای تشکیل شده که با استفاده از چسب‌های مختلف به یکدیگر متصل شده‌اند تا یک قطعه چوب حجیم‌تر و بزرگتر را تشکیل دهند. پیشرفت‌های تکنیک ساخت در استفاده از این متریال به شدت مقیاس ممکن استفاده از متریال چوب را برای پروژه‌های معماری تغییر داده‌اند.گلولوم اغلب به عنوان جایگزین زیست‌پذیر متریال سازه‌ای بتن و فولاد محسوب می‌شود.

در مقایسه با بتن و فولاد، گلولوم می‌تواند سازه‌های سبک‌تر از نظر وزنی تولید کرده که کربن کمتری در محیط‌زیست برجای می گذارند و به علاوه بسیار مستحکم‌تر نیز خواهد بود. اجزا سازه‌ای مختلفی می‌توانند با استفاده از گلولوم شکل بگیرند مانند تیرهای موازی، تیرهای منحنی، تیرهای شیب‌دار، تیرهای شمشیری و خرپاها. در تنوع طراحی با استفاده از این متریال محدودیتی وجود ندارد.

 Cross Laminated Timber :CLT یکی از مشهورترین انواع سازه‌های چوبی چسب‌خورده است که بسیاری از توانایی‌های خوب گلولوم را دارد. پانل‌های CLT با روی هم چیدن و چسب خوردن لایه‌های عمودی متوالی چوب شکل می‌گیرند. سپس این لایه‌ها در دستگاه‌های پرس هیدرولیکی یا وکیوم بزرگ، تحت فشار قرار می‌گیرند تا پانل‌های پیوسته و یکپارچه‌ای را تشکیل دهند.

دفتر Santo CLT اثر جونیچی کاتو که از CLT هم برای سازه و هم برای طراحی داخلی استفاده کرده است. تعداد لایه‌های به کار رفته در هر پانل معمولا بین سه تا هفت لایه است، البته که این تعداد می‌تواند افزایش یابد. در پانل‌های CLT می‌توان به راحتی فضای بازشوهای لازم برای درب‌ها و پنجره‌ها را به وجود آورد به علاوه اینکه سوراخ‌کاری‌های لازم برای تاسیسات مکانیکی و الکتریکی نیز در این پانل‌ها به سادگی می‌تواند صورت گیرد. این عملیات باید پیش از حمل قطعات به محل پروژه و در کارخانه انجام شود.

زیبایی متریال گلولوم

پروفیل‌ها: با استفاده از گلولوم می‌توانید به هر فرمی از فرم ساده قوس‌دار گرفته تا پیکربندی‌های دراماتیک با شعاع‌های خیلی کوچک طراحی کنید. گلولوم منحنی شکل با خم کردن صفحات لمینیت‌شده پیش از اینکه این صفحات با چسب به یکدیگر متصل شده، چسب بخوردند و پرداخت شوند، تولید می‌شود.

ابعاد: یکی از بزرگترین مزیت‌های گلولوم این است که می‌تواند در گستره وسیعی از ابعاد و اندازه های مختلف ساخته شود. تیرهای خیلی عریض می توانند با کنار هم قرار دادن لایه‌هایی با عرض مختلف در کنار هم ساخته شوند و اینکه هر لایه در جهت مخالف قرار گیرد تا هم‌پوشانی بین لایه‌ها به وجود آید.

براساس اظهارات بنیاد سازه‌های چوبی Structural Timber Association و StructureCraft، تنها محدودیت طول پانل‌های گلولوم، محدودیت امکانات ساخت و شرایط حمل است. به صورت نظری، پانل‌های گلولوم می‌توانند هر دهانه‌ای را با هر طولی پوشش دهند و تا امروز بام‌هایی با مساحت‌های بیش از 100000 مترمربع با استفاده از سازه‌های گلولومی ساخته شده است.

درجه‌بندی چوب: استاندارد ANSI A190.1، که استاندارد APA برای محصولات چوبی می باشد، الزامات مشخصی را برای ساخت و گواهی چوب های لمینت شده چسب خورده سازه ای مقرر کرده است. این استانداردها چهار درجه‌بندی برای محصولات گلولومی از نظر ظاهری تعیین کرده‌اند: سازه‌ای، صنعتی، معماری و ممتاز.
گلولوم سازه‌ای و صنعتی عموما در بخش‌هایی که مخفی خواهند بود، به کار می‌روند و در قسمت‌هایی از بنا که در معرض دید عموم قرار می‌گیرند استفاده نمی‌شوند. زمانی که گلولوم به عنوان متریالی برای نما و یا مولفه‌های اکسپوز بنا استفاده می‌شود، توصیه می‌شود که از گلولوم معماری استفاده شود. گلولوم ممتاز نیز تنها برای موارد سفارشی در دسترس است و برای فضاهایی به عنوان مثال استفاده می‌شود که تردد بسیار دارند. گلولوم ممتاز، یک متریال به شدت با کیفیت بوده و سطوح نهایی آن پرداخت کاملا صاف و یکپارچه‌ای دارد.
منبع: آرل

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه معماران آرل

شرکت معماری آرل کار خود را در زمینه مهندسی معماری، معماری داخلی و طراحی منظر از سال 1383 آغاز نموده است و در راستای فعالیت حرفه ای معماری تا کنون ارائه گر پروژه های موفق و برگزیده مسابقات معماری و طراحی داخلی بوده است .

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان