اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970320299558496

۴ مراسم جالب مشهدی‌ها

کد: 13970320299558496

https://goo.gl/sQwsHN

، (اخبار رسمی): اکثر زائران، ایام عزاداری را برای سفر با تور مشهد انتخاب می‌کنند. از جمله مهم‌ترین آداب و رسوم مردم مشهد در ایام عزاداری در این شهر برپا می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به برپایی تکیه‌های عزاداری، دادن نذری و عزاداری مخصوص خادمان حرم امام رضا (ع) اشاره داشت.

۴ مراسم جالب مشهدی ها
نقاره زنی در حرم مطهر امام رضا (ع)

اکثر زائران، ایام عزاداری را برای سفر با تور مشهد انتخاب می‌کنند و شاید دلیلش این باشد که مهم‌ترین مراسم‌ها مردم این شهر در این زمان انجام می‌شود

آداب‌ورسوم هر شهر به موقعیت جغرافیایی، سنت‌ها و حیطه فرهنگی آن شهر بازمی‌گردد که شهر مشهد نیز از این قاعده مستثنا نیست. جدای از این موارد اقوامی که به مشهد مهاجرت کرده‌اند نیز با خود آیین و آداب‌ و رسوم‌شان را آورده‌اند و رنگین‌کمانی از فرهنگ‌ها و سنت‌ها را در این شهر تشکیل داده‌اند.

اکثر زائران، ایام عزاداری را برای سفر با تور مشهد انتخاب می‌کنند و شاید دلیلش این باشد که مهم‌ترین مراسم‌های مردم این شهر در این زمان انجام می‌شود. از جمله مهم‌ترین آداب‌ و رسوم مردم مشهد در ایام عزاداری در این شهر برپا می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به برپایی تکیه‌های عزاداری، دادن نذری و عزاداری مخصوص خادمان حرم امام رضا (ع) اشاره داشت.

پخش نذری به‌ویژه شله مشهدی:‌

شله مشهدی یکی از محبوب‌ترین نذری‌های شهر مشهد است که در مشهد آن را با شله می‌شناسند. این غذا در زمره غذاهای آشی قرار دارد و با گوشت، حبوبات و ادویه فراوان تهیه می‌شود. شله را در پایان مراسمات عزاداری در میان مردم توزیع می‌شود. اگر در ایام محرم با تور همراه شوید می‌توانید در مراسمات عزاداری شرکت کرده و از طعم و مزه آش شله مشهدی لذت ببرید. لازم به ذکر است پخت این غذا کمی سخت است و باید دقت و حوصله زیادی در جهت پخت این غذا به خرج داده شود.

کُشتی با چوخه:

چوخه یک ورزش قدیمی و محبوب در میان مردم خراسان است. مدت‌زمان این بازی ۱۰ دقیقه است و در این مدت یکی از دو نفر باید پشت حریف خود را به خاک بمالد. برای آغاز کشتی‌گیرها باید آستین خود را بالا زده و دامن‌های چوخه را زیر کمربندشان محکم کنند. در طی این بازی‌ساز و دهل با طنین خاصی نواخته می‌شود که هیجان بازی را دوچندان می‌کند. به برنده نیز جوایزی مانند کله‌قند،‌ شتر، قوچ،‌ گوسفند،‌ لوازم منزل و وجه نقد داده می‌شود.

این کشتی سنتی توجه بسیاری از مسافران را به خود جلب کرده و هرکدام از آن‌ها که رهسپار مشهد می‌شوند به دنبال تماشای این ورزش باستانی هستند.

نقاره زنی در حرم مطهر امام رضا (ع):

نقاره زنی در حرم امام رضا از دوره غزنویان آغاز شد و بیشتر برای مراسم‌های خاص ازجمله زمانی که شخصی شفا پیدا می‌کرد نقاره‌زن‌ها شروع به دمیدن در ساز و زدن طبل می‌کردند. در این مراسم از ۴ نوع طبل، کرنا و دیگر متعلقات آن استفاده می‌کنند که با گفتن ذکرهای خاص مراسم را آغاز می‌نمایند. اگر با تور مشهد همراه شدید، قبل از اذان صبح به حرم بروید تا از فیض شنیدن این طنین زیبا جانمانید.

مراسم باران خواهی:‌

استان خراسان ازآن‌جهت که در نزدیکی مناطق کویری قرار دارد، برخی مناطق دارای اقلیم‌های خشک و بی‌باران هستند که این امر سبب خشک‌سالی در این مناطق شده است.

برای این منظور درگذشته مراسم طلب باران در مناطق مختلف این استان رواج بسیاری داشت. این مراسم آداب خواصی داشت که در ابتدا به مصلا می‌رفتند و نماز استسقا می‌خواندند. سطلی آب در پاشنه در امامزاده محل خود می‌ریختند. آش می‌پختند و بین فقرا تقسیم می‌کردند. البته این آش درجاهای مختلف خراسان نام‌های متفاوتی داشت و به شیوه‌های گوناگون پخته می‌شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آژانس هواپیمائی همای سعادت

شرکت خدمات گردشگری مسافرتی همای سعادت در سال ۱۳۸۰ تاسیس شد و از همان ابتدا کار خود را با برگزاری تورهای مختلف داخلی و خارجی شروع کرد. تور مشهد از اصفهان و تور مشهد از تهران از جمله محبوب ترین تورهایی بوده اند که در این سال ها در همای سعادت به مشتریان ارائه شده اند. همچنین همای سعادت مفتخر است که به عنوان یکی از آژانس های مسافرتی پیشرو در زمینه تور کیش از تهران و تور کیش از اصفهان شناخته می شود. البته تور های مختلف دیگری مثل تور قشم از تهران ، تور قشم از اصفهان و … نیز در برنامه های مداوم کاری همای سعادت وجود دارد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی