اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970807324988496

آیا مسافران تور مشهد از تهران، غارهای دیدنی این شهر را می‌شناسند؟

کد: 13970807324988496

https://goo.gl/QUzCmU

، (اخبار رسمی): شهر مشهد علاوه بر اماکن مقدس و زیارتگاه‌های متعدد، دارای بسیاری اماکن دیدنی است که گردشگران تور مشهد از تهران می‌توانند از آن‌ها دیدن کنند و یک سفر به یادماندنی را در خاطرات خود حک کنند. سه تا از غارهای دیدنی شهر مشهد، غار مغان، غار مزداوند و غار کارده است.

آیا مسافران تور مشهد از تهران، غارهای دیدنی این شهر را می شناسند ؟!
غار کارده مشهد

دهانه غار کارده در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است و به دلیل کوچک بودن آن، از گزند برخی افرادی که ارزش این آثار طبیعی را درک نمی‌کنند، در امان مانده است

در این مقاله گذری به اعماق دل زمین و لایه‌های درونی آن انجام می‌شود تا متوجه شویم در زیر این بخش از کره خاکی چه می‌گذرد و راه‌های دستیابی بدون خطر به آن کدام است.

غار مغان

غار دیگری که امکان بازید آن برای گردشگران تور مشهد از تهران فراهم است غار مغان است که در یکی از روستاهای مرتفع مشهد یعنی روستای مغان واقع گشته است.

این روستا در فاصله ۲۸ کیلومتری از مشهد قرار گرفته است و پس از عبور از کوچه‌های روستا به چشمه‌ای می‌رسید که انتهای مسیری است که می‌توان با خودرو طی کرد. غار مغان دارای دو دهانه نسبتا بزرگ است، یکی رو به شمال و دیگری رو به سمت شرق. در واقع در بازید از غار مغان با یکی از غارهای نسبتا بزرگ روبرو هستیم به همین خاطر همراه داشتن کفش و لباس مناسب، آب قابل آشامیدن، چراغ قوه و یک راهنمای متخصص به گردشگران تور مشهد توصیه می‌شود.

پس از عبور از دهانه‌های غار به فضایی روشن و وسیع برخورد می‌کنیم که آن را اولین تالار غار می‌دانند و بزرگترین تالار غارهای استان به شمار می‌آید، چرا که در حدود ۲۵۰ متر طول، ۱۰ تا ۳۰ متر عرض (در برخی نقاط، عرض تالار متفاوت است) و چیزی در حدود ۱۰ متر ارتفاع دارد. با پیمودن مسافتی ۱۰۰ متری به تنگه ای با عرض چهار متر می‌رسید.

در برخی از قسمت‌های غار شاهد چکیدن آب از سقف غار خواهید بود. پس از گذر از تنگه، رو به سمت غرب، به دومین تالار غار می‌رسید. دومین تالار نیز مساحت نسبتا زیادی دارد، در حدود ۳۰ متر طول و ۱۰ متر عرض دارد و ارتفاعی ۷ متری را شامل می‌شود.

پس از گذر از تالار دوم، دو حفره، یکی در سمت غرب و دیگری در سمت جنوب غربی مشاهده می‌شود که هر دوی آن‌ها به تالار سوم منتهی می‌شوند اما حفره سمت غرب مسیر سهل‌العبورتری دارد. وقتی به تالار سوم وارد شوید در روبروی شما یک صخره ۵ متری قرار دارد که در قسمت سمت راست این صخره حفره بسیار تنگ و کوچکی قرار گرفته که برای عبور از آن به طناب و پشتیبانی همراهان نیاز دارید.

بعد از عبور از این حفره، به تالار چهارم قدم گذاشته‌اید. این تالار نیز در حدود ۲۰ متر طول، ۸ متر عرض و ۶متر ارتفاع دارد. پس از ادامه مسیر و طی مسافتی در حدود ۲۰ متر به تالاری بسیار زیبا که تالار پنجم غار مغان است خواهید رسید. در وسط تالار برکه آبی با عمق کم وجود دارد و آب آن نیز غیر قابل آشامیدن است.

بازید از تمامی مکان‌های غار مغان نیازمند ۲٫۵ ساعت زمان است. این غار که در تابستان سال ۱۳۲۴ توسط کوهنوردان مشهد کشف شد، حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون سال قدمت دارد و دیوارهای آن سرمایه‌های بزرگی برای زمین‌شناسان و باستان‌شناسان است، چرا که سنگواره‌های بی‌شماری بر روی دیواره‌های غار قابل مشاهده است و در صورت تخصص لازم، ما را با گذشته غار آشنا می‌سازد. چاه‌های عمودی موجود در غار، این غار را به ۳ طبقه تقسیم می‌کند که هر کدام از طبقات غار اسرار بیشماری را در دل خود پنهان کرده است.

غار مزدوران یا مزداوند

این غار در نزدیکی شهر سرخس واقع شده است و از منطقه مزداوند تنها ۳ کیلومتر فاصله دارد. غار مزداوند بر روی کوه‌های چاهک و شارلوق قرار دارد و جزء غارهای بزرگ ایران محسوب می‌شود. این غار که قدمت آن را دو هزار سال پیش از میلاد مسیح تخمین زده‌اند با شماره ۶۵۲ در لیست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفته است.

دهانه غار دارای درب بوده و گفته‌ها حاکی از این است که ارتش این درب را برای غار تهیه و تدارک دیده، چرا که غار مغان انبار مهمات بوده است. عرض این درب حدود ۲متر و ارتفاع آن ۲٫۵ متر است و در میان تخته سنگ‌های دو کوهی که در بالا از آن‌ها یاد کردیم قرار گرفته است.

در غار مزداوند یا مزدوران آب یافت نمی‌شود و از غارهای خشک مشهد به شمار می‌آید اما در نزدیکی غار چشمه‌های متعددی، چه از خنک و چه چشمه‌های آب گرم وجود دارند. غار مزداوند تالار بسیار بزرگی دارد که در گذشته محل زندگی گونه‌ای از خفاش‌ها، یعنی خفاش‌های نعل اسبی بوده است اما امروزه به دلیل ایجاد روشنایی در غار این خفاش‌ها در نقاط تاریک و امن غار مخفی شده‌اند.

غار مزداوند توسط دو غارنورد در سال ۱۳۳۵ کشف شد و در نزدیکی آن نیز غار دیگری به نام بزنگان وجود دارد. روستای بزنگان نیز از توابع شهر سرخس است و محلی‌های این روستا احتمال می‌دهند که دو غار به یکدیگر راه دارند. این غار به دلیل واقع شدن در نزدیکی جاده مورد بازدید کوهنوردان، گردشگران و غارنوردان زیادی قرار می‌گیرد، اما آن چنان که مورد انتظار است به آن توجه نمی‌شود.

غارکارده و غار اسکلت

اگر از مسافران تور مشهد هستید و از روحیه ماجراجویانه برخوردارید و می‌خواهید خاطره‌ای به یاد ماندنی به دنبال ارضاء حس ماجراجویان رقم بزنید، تنها با طی مسافتی ۵۰ کیلومتری به سمت شمال مشهد به روستای کارده می‌رسید. غارهای کارده و اسکلت تا روستا مسافتی ۳ کیلومتری در جهت حرکت به سمت روستای آل دارند که هر دوی آن‌ها در نزدیکی یکدیگر و در دره‌ای به نام دره آل واقع شده‌اند.

غار کارده حدود یکصد متر عمق دارد و پهنای آن در حدود ۱ تا ۳ متر است. این غار که جزء غارهای خشک مشهد بشمار می آید دارای پرتگاه‌های بسیار و خطرناکی است که به گردشگران تور مشهد توصیه می‌شود که با رعایت نکات ایمنی رهسپار این غار شوند. همچنین غارنوردان اسکلت‌های زیادی که مربوط به اسکلت‌های انسان است در این غار پیدا کرده‌اند که مربوط به سالیان بسیار زیادی است.

دهانه غار کارده در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است و به دلیل کوچک بودن آن، از گزند برخی افرادی که ارزش این آثار طبیعی را درک نمی‌کنند، در امان مانده است.

یکی از ویژگی‌های جالب و شاید خطرناک این غار وجود فرعی‌های بسیار زیاد این غار است، به گونه‌ای که هر راه فرعی خود به ۲ تا ۵ راه فرعی دیگر ختم می‌شود و اغلب راه‌های فرعی و اصلی از ارتفاع یکسانی برخوردارند، بنابراین توصیه اکید می‌شود که هنگام ورود به غار کارده از نشانه‌گذاری مسیر غافل نشوید چرا که بدون در نظر گرفتن نشانه‌گذاری، احتمال گم شدن در این غار هزارتو بسیار زیاد است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آژانس هواپیمائی همای سعادت

شرکت خدمات گردشگری مسافرتی همای سعادت در سال ۱۳۸۰ تاسیس شد و از همان ابتدا کار خود را با برگزاری تورهای مختلف داخلی و خارجی شروع کرد. تور مشهد از اصفهان و تور مشهد از تهران از جمله محبوب ترین تورهایی بوده اند که در این سال ها در همای سعادت به مشتریان ارائه شده اند. همچنین همای سعادت مفتخر است که به عنوان یکی از آژانس های مسافرتی پیشرو در زمینه تور کیش از تهران و تور کیش از اصفهان شناخته می شود. البته تور های مختلف دیگری مثل تور قشم از تهران ، تور قشم از اصفهان و … نیز در برنامه های مداوم کاری همای سعادت وجود دارد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی