اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970626316968496

آیین عزادارای مردم قشم در ماه محرم

کد: 13970626316968496

https://goo.gl/9ioxkx

، (اخبار رسمی): آداب و رسوم استان هرمزگان عبارتند از آئین تعزیه خوانی، علم‌گردانی، سنگ زنی که در ایام محرم این سنت گران بها را به عرصه نمایش می‌گذارند.

آیین عزادارای مردم قشم در ماه محرم
آیین عزادارای مردم قشم در ماه محرم

آئین تعزیه‌خوانی از دوره قاجار تاکنون تقریبا در سرتاسر ایران برگزار می‌شود و افراد زیادی را به تماشای خود دعوت می‌کند

همگان اگر در ایام محرم به هر گوشه از ایران سفر کنند شاهد آداب و رسوم خاص مردم آن منطقه خواهند بود. این آداب و رسوم در عزاداری آن‌ها نیز محسوس است و سالیان سال است که رسم آبا و اجدادی به جا می‌آورند.

بوی محرم که می‌آید مسلمانان فارغ از مذهب شیعه و سنّی به عزای سیّد الشهدا می‌نشینند. یکی از مناطق ایران را که از نزدیک می‌توان شاهد این همبستگی بود جزیره زیبای قشم است. مسافران تور قشم از اصفهان می‌توانند علاوه بر بازدید از مناطق دیدنی قشم، شاهد آداب و رسوم مردمان آنجا در عزای سیّد الشهدا نیز باشند. مردم قشم با ۷۲ هیئت مذهبی که متشکل از اقوام مختلف است با برپایی مراسم سینه زنی، زنجیر زنی، نوحه خوانی و خطبه سرایی دِین خود به امام حسین (ع) را ادا می‌کنند.

آئین علم شمشیری

یکی از آیین‌های معروف مردم قشم حمل علم شمشیری است. این آئین که بیش از ۹۰۰ سال قدمت دارد از مردم حیدرآبادی جزیره قشم به یادگار مانده است. در این مراسم عزاداران قشم و محبان امام اول شیعیان، امام علی (ع) با حمل علم از مسجد علی ابن ابی طالب مسیر ۱۱ کیلومتری قشم تا روستای حمیری را بدون توجه به گرما و سرما، طی کرده و عصر آن روز در میان جمعیتی که به استقبال از این آیین معروف آمده‌اند، علم را به جایگاه اصلی خود باز می‌گردانند. بر سر تیغ علم عدد ۱۱۰ حک شده است که با احتساب حروف ابجد نمایانگر نام امیرالمومنین، امام علی (ع) است. براساس گفته‌های بومیان قشم این علم که آن را متعلق به شاه نجف، حضرت علی (ع) می‌دانند هر ساله در ابتدای محرم در میان عزاداران ظاهر می‌گشته و در عصر عاشورا نیز ناپدید می‌شده است.

یکی از معتمدین مردم قشم، عبدل بشارتی، علت ماندگاری علم شمشیری و ناپدید نشدنش را چنین بیان می‌کند که از پدر خود شنیدم که به نقل از اجداد خود چنین بیان می‌کرده است که در حدود ۳۰۰ سال پیش، استاد احمد نجار با خیال ماندگاری علم با چکش به کمربند دایره‌ای شکل شمشیر می‌کوبد و همین اقدام منجر به دیگر ناپدید نشدن شمشیر می‌شود.

هر ساله تعداد زیادی از عزاداران اباعبدالله الحسین با تور قشم رهسپار قشم می‌شوند و از نحوه برگزاری مراسم و آیین مردم قشم دیدن می‌کنند. در طول مدت عزاداری، عاشقان امام حسین (ع) خیمه‌ها برپا می‌کنند و به شهر نمای حسینی می‌بخشند و دسته‌جات عزاداری در خیابان‌ها، نوای یا حسین سر می‌دهند و به مداحی و مرثیه خوانی مشغول می‌شوند. 

جزیره قشم که از توابع استان هرمزگان است همچون دیگر شهرهای جنوبی ایران از آئین عزاداری ریشه‌دار در تاریخ برخوردار است که در ایام محرم این سنت گران‌بها را به عرصه نمایش می‌گذارند.  آداب و رسوم دیگری را هم می‌توان در تمام استان هرمزگان نظاره‌گر بود که تنها منتهی به قشم نخواهد شد. این آداب و رسوم عبارتند از:

آئین تعزیه خوانی:

آئین تعزیه خوانی از دوره قاجار تاکنون تقریبا در سرتاسر ایران برگزار می‌شود و افراد زیادی را به تماشای خود دعوت می‌کند. شاید تعزیه‌خوانی را بتوان یکی از بهترین طرق تجسم‌سازی و بیان اتفاقات کربلا دانست.

علم گردانی:

اکثر مناطق استان هرمزگان با نام یکی از ائمه علم می‌بندند و در کوچه و خیابان همراه با دسته‌جات عزاداری آن را می‌گردانند. اهالی هرمزگان گرداندن علم را پرسه می‌نامند.

سنگ زنی:

آئین سنگ زنی یکی از رسوماتی است که تنها در بخش‌های قدیمی استان هرمزگان و تنها برخی از حسینه‌های این استان می‌توان شاهد آن بود. این مراسم بدین صورت است که دسته سینه زنان، علم حضرت عباس را در میان قرار می‌دهند و همراه نوحه خوانی دو قطعه سنگ را به هم می‌کوبند و چرخش موزن دارند.

همچنین آیین‌های بسیار دیگری نیز از جمله حجله قاسم، حنابندان قاسم، روضه‌خوانی و شام غریبان نیز در کل استان هرمزگان در ایام ماه محرم برگزار می‌شود که تفاوت چندان زیادی با شهرهای دیگر ایران ندارد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آژانس هواپیمائی همای سعادت

شرکت خدمات گردشگری مسافرتی همای سعادت در سال ۱۳۸۰ تاسیس شد و از همان ابتدا کار خود را با برگزاری تورهای مختلف داخلی و خارجی شروع کرد. تور مشهد از اصفهان و تور مشهد از تهران از جمله محبوب ترین تورهایی بوده اند که در این سال ها در همای سعادت به مشتریان ارائه شده اند. همچنین همای سعادت مفتخر است که به عنوان یکی از آژانس های مسافرتی پیشرو در زمینه تور کیش از تهران و تور کیش از اصفهان شناخته می شود. البته تور های مختلف دیگری مثل تور قشم از تهران ، تور قشم از اصفهان و … نیز در برنامه های مداوم کاری همای سعادت وجود دارد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی