اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970502306768496

گلابتون دوزی به عنوان سوغات قشم؟!

کد: 13970502306768496

https://goo.gl/4w87vZ

، (اخبار رسمی): گردشگران تور قشم از تهران می‌توانند از دست‌سازهای مردم جزیره قشم از جمله عودسازی، لنج‌سازی، گلابتون دوزی و خوس دوزی به عنوان سوغاتی خریداری کنند.

گلابتون دوزی به عنوان سوغات قشم؟!
خوس دوزی

گلابتون نوعی هنر دوزندگی است که نقوش کهن ایرانی همچون اسلیمی، محرابی، بته جقه و… با نخ‌های زر و نقره بر پارچه می‌نشینند و شلوار و روسری و لباس‌های زنان را تزئین می‌کنند

قشم از آن جزیره های شگفت انگیز جنوب ایران است که شاید ماه‌ها و سال‌ها برای کنکاش در رمز و رازها و دیدن و آموختن تمامی جذابیت‌هایش اندک باشد. صدای امواج خروشان خلیج‌فارس و طبیعت شگفت‌انگیز این جزیره انسان را مات و مبهوت خویش می‌سازد چشم برداشتن از این همه زیبایی برای شرکت‌کنندگان تور قشم را غیر ممکن می‌کند. چشم اندازهای زیبا و شگفت‌انگیز جزیره بر مردم محلی این منطقه نیز تاثیر زیادی داشته به گونه‌ای که زنان و مردان به هنرمندانی بی‌بدیل تبدیل ساخته است.

گردشگرانی که تور قشم را همراهی می‌کنند، زمانی که با به این جزیره بگذارند مجذوب این همه زیبای‌های دست‌ساز شده و آن‌ها را مشتاق به خریداری این صنایع زیبا و روح نواز می‌کنند. این امر سرآغازی بود بر تولید و فروش صنایع دستی مردمان جزیره در سطح گسترده؛ به طوری که هم اکنون در گوشه گوشه‌ی قشم مغازه‌هایی را می‌بینیم که این صنایع جذاب و ارزشمند را به عنوان سوغات جزیره قشم به گرشگران مختلف از جمله گردشگران تور قشم به فروش می‌رسانند. ما نیز کنجکاو شدیم تا بیشتر از دسترنج مردمان خونگرم جنوب کشور بدانیم؛ از همین روی خود را آماده سفر به این ناحیه کردیم و بی‌تابانه در پی صنایع دستی قشم رفتیم تا با دستی پر از این سفر بازگردیم. حال گردشگران را با برخی از دست سازه‌های مردم قشم آشنا خواهند شد.

وسایل زینتی

آب‌های خروشان خلیج فارس بستر انواع گونه‌های صدف و آبزیان دریایی زیبا است که آن‌ها را بر اثر جزر و مد بر روی دامن ماسه‌ای خود می‌نشاند. مردم جزیره با جمع‌آوری بقایای صدف‌ها و سنگ‌های رنگارنگ که مسافت زیادی را از اعماق اقیانوس تا ساحل طی کرده‌اند را جمع‌آوی کرده و برای تهیه زیورآلات و … از آن‌ها استفاده می‌کنند.

اما فقط زیورآلات نیست که با استفاده از این شگفتی‌های دریایی ساخته می‌شود بلکه زیبایی وسایل خانه و ساخت ابزار زینتی از دیگر کاربردهای این مهمانان دریایی هستند. زنان و مردان هنرمند قشم از آنچه طبیعت در اختیارشان قرار داده نهایت استفاده را می‌کنند. آن‌ها از باقی‌مانده آبزیان دریایی مانند صدف، ستاره‌ی دریایی، حلزون و … که با جزر و مد به ساحل آورده می‌شوند، به ساخت اشیای زینتی می‌پردازند. این اشیای زینتی قاب عکس، گردنبند، گوشواره، مجسمه و … هستند که اکثر مسافران تور قشم آن‌ها را به عنوان سوغات قشم تهیه می‌کنند.

عودسازی

عود نام یک ساز سنتی است که در فارسی به آن بربط گویند. این ساز تاریخی صدایی گوش‌نواز و محزون دارد  و کمی شبیه به سه تار دارد اما ابعاد آن با ساز ۳ تار متفاوت است. هنر ساخت عود یکی از اصیل‌ترین هنرهای بومی مردم جزیره است که ساخت آن از قدیم‌الایام تاکنون در این منطقه رواج دارد.

هر چند که این هنر کم کم رو به فراموشی می‌رود اما هستند گردشگرانی که تور قشم از تهران را همراهی می‌کنند وبه هنر و موسیقی علاقه زیادی دارند. افراد اهل هنر و موسیقی در جزیره به سراغ کارگاه‌های ساخت عود می‌روند و این سازه سنتی را از مهد خود خریداری می‌کنند.

لنج‌سازی

لنج‌سازی از قدیمی‌ترین هنرهای مردم قشم است که به صورت نسل به نسل آموزش ساخت لنج از پدر به پسر می‌رسد. لنج به کشتی کوچک اطلاق می‌شود که اگر با تور قشم سفر کرده باشید شاهد بسیاری از این لنج‌های دست‌ساز روی موج‌های خروشان دریای خلیج فارس و عمان خواهید بود.

جزیره‌ی دلفریب قشم از عمده‌ترین مراکز تولید لنج و مشتقات آن است. ساخت لنج و ماکت لنج صنایعی عمدتا مردانه هستند که شاید نتوانید آن‌ها را خریداری کرده و به خانه ببرید؛ اما تماشای آن‌ها لذتی زایدالوصف دارد چرا که این محصولات از مهم‌ترین فرآورده‌های فرهنگ و هنر قشم به حساب می‌آیند. همچنین می‌توانید نمونه‌های کوچک این قایق‌ها را در مراکز خرید قشم تهیه کرده و با خود به یادگار ببرید.

گلابتون دوزی

گلابتون نوعی هنر دوزندگی است که نقوش کهن ایرانی همچون اسلیمی، محرابی، بته جقه و… با نخ‌های زر و نقره بر پارچه می‌نشینند و شلوار و روسری و لباس‌های زنان را تزئین می‌کنند. البته این روزها دیگر از نخ‌های زرین و سیمین برای گلابتون دوزی استفاده نمی‌شود؛ بلکه هنرمندان از نخ‌هایی با روکش طلایی رنگ که محصول کشور پاکستان هستند، استفاده می‌کنند.

خوس دوزی

نوعی نخ به نام نقده برای خوس دوزی به کار می‌رود. این نخ نقره‌ای رنگ جلوه زیبا و دل فریبی به روسری زنان جزیره می‌دهد و طرح‌هایی مانند بته جقه و ستاره چند پر را روی روسری‌های زنان حک می‌کند. این هنر یکی از چندین هنر دست زنان جزیره قشم است که می‌توان به عنوان یادگار از سفر چند روزه خود با تور قشم از تهران آورد و همیشه این سفر را در خاطرات تازه نگاه داشت.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آژانس هواپیمائی همای سعادت

شرکت خدمات گردشگری مسافرتی همای سعادت در سال ۱۳۸۰ تاسیس شد و از همان ابتدا کار خود را با برگزاری تورهای مختلف داخلی و خارجی شروع کرد. تور مشهد از اصفهان و تور مشهد از تهران از جمله محبوب ترین تورهایی بوده اند که در این سال ها در همای سعادت به مشتریان ارائه شده اند. همچنین همای سعادت مفتخر است که به عنوان یکی از آژانس های مسافرتی پیشرو در زمینه تور کیش از تهران و تور کیش از اصفهان شناخته می شود. البته تور های مختلف دیگری مثل تور قشم از تهران ، تور قشم از اصفهان و … نیز در برنامه های مداوم کاری همای سعادت وجود دارد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی