اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970327300658496

سنت قشمی‌ها در برگزاری مراسم عروسی

کد: 13970327300658496

https://goo.gl/CfE95d

، (اخبار رسمی): مراسم عروسی مردم قشم برای گردشگران قابل توجه و جذاب است. مراسم عروسی در این منطقه آداب و رسوم خاصی دارد و شامل حنابندان، ساخت، عروسی و هفت شبی است.

سنت قشمی ها در برگزاری مراسم عروسی
حنابندان در قشم

یکی از هزاران مراسم رنگارنگ، مراسم عروسی مردم قشم است

یکی از تماشایی‌ترین جاذبه‌ها، جلوه‌های فرهنگی مردمان یک دیار است که در قالب آداب و رسوم خاص و سنت‌ها خود را می‌نمایانند. بیشتر این سنت‌ها ریشه در تاریخ یک سرزمین دارند و گوشه‌ای از باورهای قلبی مردم را به تصویر می‌کشند. در جای جای کشورمان، ایران، نیز بسیاری از این مراسم‌ها هنوز هم برگزار می‌شود و با وجود تاثیرات مدرن شدن، باز هم با ریشه‌هایی محکم در عمق فرهنگ، به حیات خود ادامه می‌دهند. جزیره قشم با وجود موقعیت جغرافیایی آداب و رسوم متفاوت‌تری با مردم فلات مرکزی ایران دارد.

یکی از این هزاران مراسم رنگارنگ، مراسم عروسی مردم قشم است که در جزیره قشم برگزار می‌شود و این مراسم برای عروس و داماد چند شب جشن گرفته و مشغول پایکوبی می‌شوند. مراسم عروسی در این منطقه آداب و رسوم خاصی دارد که بسیار جذاب و جالب توجه برای گردشگران است.

برای برگزاری مراسم عروسی و تدارک ملزومات به یک سال زمان نیاز است. البته گرمای هوا و فصل تابستان نیز بر طولانی شدن این مدت زمان بی‌تاثیر نخواهد بود چرا که در این فصل هوای قشم به شدت گرم است؛ بنابراین خانواده‌ها برگزاری مراسم عروسی را به فصول خنک‌تر سال موکول می‌کنند. اگر در این فصول با تور قشم به این جزیره سفر کنید، می‌توانید از نزدیک شاهد این مراسم‌های زیبا و رنگارنگ باشید.

حنابندان

دو روز قبل از عروسی بر روی دست و پاهای عروس حنا گذاشته می‌شود. شخصی برای گذاشتن حنا به خانه عروس می‌آید. تمام دست عروس از نوک ناخن تا شانه و کل پاها با نقش حنا پوشیده می‌شود. از این زمان عروس در حجاب می‌رود و دیگر به جز افراد خیلی نزدیک کسی او را نمی‌‌بیند. مراسم حنابندان بسیار جالب توجه و زیبا است اگر با تور قشم همراه بودید حتما برای دیدن این جشن از نزدیک اقدام کنید و از این همه زیبایی و جذابیت شگفت زده شوید.

ساخت

روز قبل از مراسم عروسی که خانواده داماد وسایل عروس را می‌آورند ساخت نامیده می‌شود. وسایل که شامل چمدان‌ها و خنچه‌های حاوی وسایل عروس از شلوار، پیراهن، دمپایی، وسایل آرایشی و غیره است را خانم‌های خانواده داماد برای عروس می‌آورند و عروس با لباس سبز رنگ که کاملا پوشیده است را از حمام بیرون می‌آورند و راهی مجلس می‌کنند.

عروسی

در نهایت مراسم عروسی برگزار می‌شود و سایرین در مراسم حاضر شده و مشغول پایکوبی می‌شوند. اگر شما از مسافران باشید و بخواهید این مراسم را از نزدیک مشاهده کنید خانواده عروس و داماد با خونگرمی از شما استقبال می‌کنند و هرگز در میان آن‌ها حس غریبگی به شما دست نخواهد داد. برای مراسم ناهار معمولا هواری که نوعی غذای محلی است طبخ می‌شود. البته معمولا کسی را برای ناهار دعوت نمی‌کنند و این ناهار در بین اقوام و همسایه‌ها پخش می‌شود. یکی از مهم‌ترین کارهایی که خانواده عروس باید قبل از عروسی انجام داده باشند، آماده‌سازی حجله است.

حجله در واقع یکی از اتاق‌های خانه عروس است که برای اقامت عروس و داماد تا زمانی که در خانه پدر و مادر عروس هستند، تجهیز می‌شود. بر خلاف بیشتر نقاط ایران، در شب عروسی داماد به خانه عروس می‌رود و ممکن است عروس و داماد برای مدت‌ها در آنجا ساکن باشند. تزیینات حجله برای حداقل چند هفته باقی می‌ماند. حجله‌ای که برای عروس وداماد تزئین می‌کنند بسیار رنگارنگ و چشم‌نواز است در برخی از مناطق جزیره قشم و برای نشان دادن آداب و رسوم به صورت سوری حجله‌هایی آماده می‌کنند تا مسافران تور قشم بتوانند از این حجله‌ها بازدید به عمل بیاورند.

هفت شبی

بعد از عروسی و گذشت هفت روز عروس برای دیدن خانواده داماد از منزل خارج می‌شود. اگر عروس قرار باشد به خانه دیگری برود در همین زمان رخ می‌دهد. وگرنه در بیشتر موارد عروس و داماد در همان خانه مادر عروس ساکن هستند تا داماد خانه و وسایلش را آماده کند. این مساله ممکن است سال‌ها طول بکشد.

مراسم عروسی در قشم بسیار متفاوت با چیزی است که ما برگزار می کنیم. آشنایی با آیین‌ها و مراسمات رنگارنگ دیگر شهرهای کشورمان خالی از لطف نخواهد بود. زمانی که تور قشم را همراهی می‌کنید ممکن است که بتوانید عروسی مردم قشم را از نزدیک ببینید و اگر موفق به دیدن این مراسم از نزدیک نشدید، می‌توانید به نمایشگاه‌های بومی که آداب و رسوم مردم قشم را به نمایش گذاشته‌اند سری زده و از مسئولین در رابطه با مراسم‌های خاص این منطقه سوال کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آژانس هواپیمائی همای سعادت

شرکت خدمات گردشگری مسافرتی همای سعادت در سال ۱۳۸۰ تاسیس شد و از همان ابتدا کار خود را با برگزاری تورهای مختلف داخلی و خارجی شروع کرد. تور مشهد از اصفهان و تور مشهد از تهران از جمله محبوب ترین تورهایی بوده اند که در این سال ها در همای سعادت به مشتریان ارائه شده اند. همچنین همای سعادت مفتخر است که به عنوان یکی از آژانس های مسافرتی پیشرو در زمینه تور کیش از تهران و تور کیش از اصفهان شناخته می شود. البته تور های مختلف دیگری مثل تور قشم از تهران ، تور قشم از اصفهان و … نیز در برنامه های مداوم کاری همای سعادت وجود دارد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی