اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970328300928496

سبک خاص لباس بانوان هرمزگانی

کد: 13970328300928496

https://goo.gl/NSQzPb

، (اخبار رسمی): استان هرمزگان پوشش خاصی را برای زنان دارد که معرف محل و فرهنگ استان‌های جنوبی است و این پوشش از تن‌پوش، حجاب و روسری گرفته تا زیورآلات را دربرمی‌گیرد.

سبک خاص لباس بانوان هرمزگانی
پوشش زنان هرمزگان

هرمزگان یکی از مناطقی است که پوشش به نوعی خاص از تن‌پوش خلاصه نمی‌شود و از تن‌پوش، حجاب و روسری گرفته تا زیورآلات را دربرمی‌گیرد

ایران یکی از کشورهایی است که به علت تنوع قومیتی لباس‌های خاص زیادی در آن وجود دارد که هر کدام معرف محل و فرهنگ قوم خاصی است. لباس‌های استان‌های جنوبی به عنوان نشان و نمادی از جنوب شناخته می‌شوند و شاید به جرات بتوان گفت هرمزگان یکی از مناطقی است که پوشش به نوعی خاص از تن‌پوش خلاصه نمی‌شود و از تن‌پوش، حجاب و روسری گرفته تا زیورآلات را دربرمی‌گیرد. اگر با تور قشم پا در این استان جنوبی کشورمان بگذارید شاهد این تنوع و زیبایی خواهید بود.

پوشش زنان و مردان استان های جنوبی کشورمان هنری است که از دیر باز تا کنون دست خوش تغییرات نشده و همچنان بیانگر فرهنگ اصیل و قدیمی مردمان این منطقه است.

تن‌پوش زنان هرمزگان

طرح و نقش و نگارهای بی بدیل لباس‌های زنان قشم از جمله زیبایی‌ها و هنر بانوان این خطه را به نمایش می گذارد. اندازه پیراهن‌های زنان گاه بلند و گاه کمی کوتاه‌تر و تا زانوها می‌رسد و جالب است بدانید لباس هر منطقه با منطقه دیگر در جنوب کشورمان متفاوت است. تور قشم این فرصت را برای شما فراهم آورده است تا از نزدیک شاهد این زیبایی وصف نشدنی و تاریخ دیرینه سرزمین‌مان باشید. نوع پارچه و رنگ لباس زنان هرمزگانی از نوعی انتخاب می‌شود تا بتواند جریان هوا را از خود عبور داده و از دمای بدن بکاهد. رنگ‌های روشن بیشترین استفاده را برای دوخت لباس زنانه در جنوب کشور دارد.

حال شما گردشگران را با پوشش زیبای مردم قشم آشنا خواهیم کرد:

پیراهن:

انواع پیراهن‌های زنان هرمزگانی کندوره، گون، اشکم، نشته، آستین فراخ، کلوش، عجمی، چینی، گشاد عربی و ساده شلالی نام دارد. کندوره یکی از پیراهن‌های مشهور زنان بندرعباس و همان پیراهن گاندورا اسپانیایی و اروپایی است که اعراب مسلمان قرن هشتم میلادی به جنوب ایتالیا و اسپانیا بردند. این لباس دارای حاشیه نواردوزی پهن در ناحیه دور کمر است و اندامی بودن آن و انتخاب قد تا حد زانو به مدل و دوخته آن‌ها تنوع می‌دهد و از طرف دیگر باعث نمایان شدن زیبایی شلوارهای بندری می‌شود و به همین علت رایج‌ترین پیراهن در بین زنان و دختران جوان بندری است که بانوان شرکت کننده در تور نیز به این لباس توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند.

اغلب رنگ‌های مورد استفاده برای این پیراهن رنگ‌های گرم و شادی مانند قرمز، بنفش، سبز، سرخابی، صورتی، نارنجی، زرد و به ‌ندرت آبی فیروزه‌ای است. علاوه بر کندوره زنان از یک زیر پیراهن سفید فاقد آستین که از جنس پارچه‌های نازک و نخی و اغلب وال سفید دوخته می ‌شود، استفاده می ‌کنند.

شلوار بندری:

شلوار بندری از مهم ترین و شناخته شده ترین پوشش زنان قشم است. این شلوار های مخصوص که به آن شلوار دمپا تنگ نیز گفته می شود، از مچ پا تنگ تا زانو تنگ بوده و تا کمر گشاد و آزاد است. شلوارهای بندری را به رنگ‌های سبز و قرمز و زرد، آبی و نارنجی و با پارچه‌هایی از جنس تترون، پوپلین و چیت برای استفاده روزمره و پارچه‌های کلفت و زری‌ دار مثل اطلس و زربفت و ساتن برای مجالس و عروسی‌ها می‌دوزند.

جالب است بدانید که تزئینات و دوخت شلوارهای بندری براساس منطقه جغرافیایی اسامی مختلفی دارد که شامل بادله تمام، ودویی دستی، ودوییچرخی، پولکی، حاشیه‌ای، سرپارچه ای، گلابتونی، خوس لنگه‌ای، ودویی اطلسی و نخی می‌شود. بنابراین اگر با تور قشم به استان هرمزگان سفر کردید و شاهد این بودید که مردم محلی آن را با نام های مختلف می خوانند تعجب نکنید.

پیراهن کمر چین:

پیراهنی با قدمت طولانی نسبت به دیگر لباس‌های مردم استان کمر چین نامیده می‌شود. یقه این پیراهن گاه به صورت ساده و یقه گرد و گاهی به صورت دالبری شکل دوخته می‌شود. آستین‌های این پیراهن دو تکه بوده که شامل تکه آستین و سرآستین‌ها است. سرآستین‌های این پیراهن را اندازه مچ دست می‌دوزند و با چین‌های ریزی سرآستین‌ها را به آستین وصل می‌کنند. این پیراهن به همراه شلوار گشاد و خاصی پوشیده می‌شود که گشادی آن از کمر تا دمپا به یک اندازه است.

برقع:

یکی از کاربردی‌ترین لوازمی که به پوشش زنان تعلق دارد برقع یا نقاب است. برقع در استان‌های جنوبی کاربرد دارد و یک نقاب زیبا و تزئینی است که برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به پوست صورت استفاده می‌شود. این پوشش علاوه بر جنبه کاربردی که دارد، زیبایی پوشش زنان جنوب کشورمان را دو چندان می کند. برگه یا برقع را می توانید در بازارهای محلی جزیره قشم پیدا کرده و به عنوان یادگاری از سفر خود، خریداری کنید.

اورنی:

به روسری‌های محلی اورنی گفته می‌شود. این روسری‌ها تزئینات متنوعی با نقش گل‌های ریز و گاها درشت بته جغه‌ای و ….که روی آن‌ها گلدوزی می‌شوند، دارد. که با کمک گلابتون و نخ‌های طلایی و نقره‌ای سطح رویی این روسری زیبایی آن را دو چندان می‌کنند. اورنی را دور سر و صورت می‌پیچند و یک قسمت آن را روی سینه رها می‌کنند که در اصطلاح محلی به آن کول گفته می ‌شود. این همه تنوع و رنگارنگی در لباس زنان جنوبی خصوصا مردمان جزیره زیبای قشم نمایانگر تاریخ دیرینه‌مان است. تور قشم را همراهی کنید و لذت تماشای تاریخ دیرینه و رنگارنگ کشورمان را از دست ندهید.

چادر:‌

چادر یکی دیگر از پوشش‌های زنان جنوب کشور است که از پارچه‌های سبک و با رنگ بندی‌های روشن برای تکمیل کردن پوشش خود استفاده می‌کنند. نقوش زیبا و رنگ بندی چشم نواز چادر زنان قشمی، خانم‌های گردشگر را تر غیببه خریداری این چادرهای سبک و زیبا می‌کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آژانس هواپیمائی همای سعادت

شرکت خدمات گردشگری مسافرتی همای سعادت در سال ۱۳۸۰ تاسیس شد و از همان ابتدا کار خود را با برگزاری تورهای مختلف داخلی و خارجی شروع کرد. تور مشهد از اصفهان و تور مشهد از تهران از جمله محبوب ترین تورهایی بوده اند که در این سال ها در همای سعادت به مشتریان ارائه شده اند. همچنین همای سعادت مفتخر است که به عنوان یکی از آژانس های مسافرتی پیشرو در زمینه تور کیش از تهران و تور کیش از اصفهان شناخته می شود. البته تور های مختلف دیگری مثل تور قشم از تهران ، تور قشم از اصفهان و … نیز در برنامه های مداوم کاری همای سعادت وجود دارد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]