اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970620315859021

تفاوت محتوای نوشتاری جذاب و محتوای ارزشمند

محتوای نوشتاری جذاب دیگر کافی نیست، محتوای گره‌گشا تولید کنیم!

کد: 13970620315859021

https://goo.gl/TViUGE

، تهران , (اخبار رسمی): حجم و تعدد محتوای نوشتاری در دنیای دیجیتال به اندازه‌ای زیاد و انبوه است که رقابت را برای کسب‌وکار‌ها در این زمینه بسیار دشوار و زمان‌بر کرده است. در این میان، داشتن جذابیت، ویژگی‌ است که به نظر می‌رسد می‌تواند در فضای رقابتی تولید محتوا، تعیین‌کننده برنده باشد.

محتوای نوشتاری جذاب دیگر کافی نیست، محتوای گره‌گشا تولید کنیم!
محتوای نوشتاری جذاب دیگر کافی نیست، محتوای گره‌گشا تولید کنیم!

عامل دیگر ایجاد جذابیت محتوا، بی‌نقص بودن نوشتار است، رعایت اصول ویرایشی، علائم نگارشی، روان‌نوشتن، پایبندی به زبان فارسی، پرهیز از دشوارنویسی، باعث آسان فهم شدن محتوا و در نتیجه جذابیت آن می‌شود

داشتن محتوای نوشتاری جذاب مدت‌ها است که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صاحبان کسب‌و‌کار شده است. در بیشتر آگهی‌های استخدام تولیدکننده محتوا، یکی از ویژگی‌های مورد نیازی که قید شده است، توانایی نگارش محتوای جذاب است.

محتوای جذاب سرمایه‌ای ارزشمند است که می‌تواند یک کسب و کار را دگرگون کند، این محتوا می‌تواند در شروع کار، بازدهی مناسبی داشته باشد و باعث افزایش فروش و خدمات یا معرفی و تثبیت جایگاه برند شود اما:

آیا این محتوای جذاب می‌تواند برای دوره‌های بعدی کسب و کار مانند همان آغاز کار، باعث رشد آن شود؟

آیا این محتوا می‌تواند همچنان مخاطبان قبلی را حفظ کند؟

آیا محتوای جذاب می‌تواند همواره مخاطبان بیشتری را جذب کند؟

برای بررسی پاسخ این سوالات در ادامه مقاله به بررسی این موضوع پرداخته شده است.

حجم و تعدد محتوای نوشتاری در دنیای دیجیتال به اندازه‌ای زیاد و انبوه است که رقابت را برای کسب و کار‌ها در این زمینه بسیار دشوار و زمان‌بر کرده است. در این میان، داشتن جذابیت، ویژگی‌ است که به نظر می‌رسد می‌تواند در فضای رقابتی تولید محتوا، تعیین‌کننده برنده باشد؛ چرا که محتوای نوشتاری جذاب می‌تواند شانس دیده شدن، کلیک گرفتن و … را افزایش دهد. مخاطبان محتوای نوشتاری به محتوایی که متفاوت و خاص نوشته شده باشد واکنش نشان می‌دهند و جذب آن می‌شوند اما این جذابیت برای ادامه راه و به دست آوردن وفاداری و همراهی مخاطبان کافی نیست؛ مخاطب کنونی محتوا به چیزی بیشتر از جذابیت نیاز دارد.

محتوای نوشتاری جذاب چه چیزی کم دارد؟

پیش از هر چیز باید بدانیم که جذابیت در محتوا چیست و چه عواملی سازنده جذابیت محتوا است؟

نوشتن محتوا به لحن گفتاری تا حدودی جذاب است، ولی این جذابیت حد و مرزی دارد؛ چرا که این‌ روزها انواع و اقسام لحن‌های گفتاری جذاب را در محتوای متنی می‌بینیم، بنابراین این ویژگی‌ منحصربه‌فردی نیست و داشتن آن چندان دشوار نیست، در واقع راحت‌ترین ویژگی‌ای که می‌توان در یک متن گنجاند تا باعث جذابیت آن شود، لحن گفتاری است.

ویژگی دیگر عنوان‌ها و زیر عنوان‌های محتوا است. همانطور که می‌دانید عنوان، بار عمده‌ای از جذابیت یک متن را به دوش می‌کشد، عنوان کوتاه، کنجکاوی‌برانگیز، جالب و باب روز می‌تواند باعث دیده شدن یک متن شود، به همین ترتیب عنوان نامناسب می‌تواند یک متن را هدر بدهد و جلوی دیده شدن آن را بگیرد.  عنوان از حساسیت زیادی برخوردار است، به این معنی که فاصله یک عنوان جذاب با یک عنوان زرد به اندازه تار مویی است!

کم نیستند عنوان‌هایی که از مرز جذابیت عبور کرده‌اند و به دام ابتذال افتاده‌اند و در واقع شأن محتوا را زیر سوال برده‌اند.

ویژگی‌ دیگر جذابیت موضوع است که البته نمی‌توان آن را به عنوان یک ویژگی عمومی مطرح کرد، چون جذابیت هر موضوعی برای مخاطبان مختلف، تفاوت‌های زیادی دارد در عین حال در حوزه تولید محتوا، موضوع چندان اهمیتی ندارد، چرا که تولیدکنندگان محتوا باید بتوانند درباره بیشتر موضوعات بنویسند و به آن‌ها جذابیت ببخشند.

ویژگی دیگر، ساختار محتواست، این ویژگی فنی اگر به درستی انجام شود، می‌تواند باعث کاهش نرخ پرش شود. حتما شما هم محتوا‌ی نوشتاری را که ارزش خواندن زیادی دارد اما ساختار نادرست‌اش این ارزش را کم کرده است دیده‌اید. متن‌هایی طولانی بدون داشتن زیر عنوان، تصویر، جدول، بولت پوینت، سوتیتر و فونت‌های نامناسب، از جمله همین محتوا‌های بدون ساختار هستند. همچنین نداشتن مقدمه، طرح مساله، بدنه و جمع‌بندی از دیگر نقص‌هایی است که از ارزش و جذابیت محتوا به شدت می‌کاهد.

عامل دیگر ایجاد جذابیت محتوا، بی‌نقص بودن نوشتار یک متن است، رعایت اصول ویرایشی، علائم نگارشی، روان‌نوشتن، پایبندی به زبان فارسی، پرهیز از دشوارنویسی، باعث آسان فهم شدن محتوا و در نتیجه جذابیت آن می‌شود.

در صورتی که متنی تمام این ویژگی‌ها را داشته باشد، می‌تواند به جذابیت بی‌عیب و نقص خود ببالد، اما این همه ماجرا نیست!

همانطور که در مقدمه گفته شد، جذابیت، ویژگی‌ای منحصربه‌فرد نیست و وقت آن رسیده است که در معنای جذابیت بازنگری شود.  عواملی که گفته شد در صورتی که به جذاب شدن یک متن منجر شود، باز هم چیزی کم دارد و آن مایه است!

مایه محتوای نوشتاری به چه چیزی گفته می‌شود؟

مایه محتوا، یعنی داشتن ویژگی گره‌گشایی!

مایه محتوا همان چیزی است که محتوا برای آن خلق شده است و آن چیزی نیست جز اطلاعات، آگاهی و دانش که محتوای نوشتاری کنونی از آن بی‌بهره است. محتوای کپی، تکراری، بی‌مایه و بی‌ارزش دنیای دیجیتال را اشباع کرده است و آن چه کیمیا شده، محتوای ارزشمند و با مایه است.

محتوای ارزشمند فقط خلاقانه و جذاب نیست، بلکه گره‌گشا است، پاسخی است به سوالات مخاطب، آجری است روی دیوار دانش و آگهی او.

برای دانستن نیاز مخاطب به دانش گره‌گشا، کافی است خودمان را جای او بگذاریم، البته قطعا فرایندی که در ادامه خواهیم گفت برای ما هم پیش آمده است:

برای یافتن پاسخ سوال، به دست آوردن اطلاعات درباره چیزی و … شروع به جست‌وجو می‌کنیم، واژه‌های کلیدی مختلف را جست‌وجو می‌کنیم، صفحات بی‌شماری برای ما نمایش داده می‌شود، تیترها همه با اندکی تفاوت یکی‌ هستند، مقدمه‌ها، ساختار‌ها کم و بیش شبیه هم هستند، چندین صفحه را باز می‌کنیم، می‌خوانیم، چیزی عایدمان نمی‌شود، صفحات دیگر هم به همین ترتیب این گشتن بی‌حاصل، تا جایی ادامه می‌یابد که اگر ممکن باشد، حتی برای یافتن آن آگاهی که در پی‌اش هستیم به زبان انگلیسی هم جست‌وجو کنیم، چرا؟ چون محتوای فارسی در داشتن مایه شکست خورده و نتوانسته پاسخ‌گوی ما باشد!

این وضعیت یعنی سرخوردگی و ناامیدی مخاطب که تولید محتوای به ظاهر جذاب اما بی‌مایه یکی از عوامل اصلی ایجاد آن است.

اگر قرار است برای کسب و کار شروع به بازاریابی محتوایی شود و به این خیل بی‌مایگی چیزی اضافه شود، بهتر است هرگز شروع به تولید محتوا و بازاریابی آن نشود. در عوض اندکی تامل شود تا مخاطب را بشناسیم، نیازهای او را دریابیم تا بتوانیم پاسخی برای نیازهایش پیدا کنیم، مخاطبی که پاسخ سوالاتش نزد ماست، خودبه‌خود جذب و وفادار خواهد شد و نیازی نیست تا کسب و کارمان را به هر قیمتی که شده جلوی چشمش به نمایش بگذاریم.

محتوای با مایه و آگاهی‌بخش، هر چند فرایندی طولانی‌تر و هزینه‌ای بیشتر دارد اما می‌تواند هدفی را که محتوای جذاب و بی‌مایه نمی‌تواند در طولانی مدت حاصل کند، در مدتی کوتاه به دست بیاورد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه تولید محتوای واژه‌بان

ما گروهی هستیم که برای ارائه و تولید محتوای ارزشمند و انحصاری گرد هم‌آمده‌ایم. محتوا و تولید آن نیاز به دانش تخصصی دارد، ما این دانش و تجربه را کسب کرده‌ایم و می‌خواهیم با تولیدمحتوای استاندارد آن را در اختیار دیگران قرار دهیم. واژه‌بان فقط به تولید محتوای متنی می‌پردازد؛ چرا که تمرکز باعث افزایش کیفیت تولید می‌شود، بنابراین تمرکز و توجه خود را بر تولید محتوای نوشتاری و متنی قرار داده‌ایم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تبلیغات و روابط عمومی