اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13980215365599021

انواع محتوای متنی؛ بررسی محتوای خبرنامه و ایمیل

کد: 13980215365599021

http://bit.ly/2Y78EiI

، تهران , (اخبار رسمی): هر ایمیل و خبرنامه‌ای هر چه قدر هم که مبتنی بر محتوای بصری یعنی تصویر، عکس، اینفوگرافی، انیمیشن و … باشد، باز هم بی‌نیاز از محتوای متنی نیست. محتوای متنی یک ایمیل، از Subject آغاز می‌شود و تا انتهای ایمیل که اصولا باید پیامی مبتنی بر لغو خبرنامه یا غیر فعال کردن دریافت ایمیل باشد، ادامه دارد.

انواع محتوای متنی؛ بررسی محتوای خبرنامه و ایمیل
انواع محتوای متنی؛ بررسی محتوای خبرنامه و ایمیل

اگر قصد آزار مخاطبان خود را ندارید، جمله لغو عضویت را قابل رویت و خوانا در ایمیل قرار دهید

محتوای نوشتاری ایمیل و خبرنامه اهمیت بسیاری دارد. چون کاربرانی که ایمیل‌ آنها در اختیار شرکت‌ها قرار دارد، به نوعی با آن شرکت در ارتباط هستند. این دسته از مخاطبان، پیام یک برند خاص را شنید‌ه‌ و این پیام توجه آن‌ها را به خود جلب کرده است. پس این مخاطبان، ارزشمند هستند و برای ارتباط با آن‌ها باید احتیاط و دقت کافی در نظر گرفته شود. در ادامه درباره محتوای متنی و ارتباط آن با هویت برند توضیحاتی ارائه شده است.

موضوع یا Subject

موضوع یک ایمیل یا خبرنامه اولین متنی است که یک کاربر در صندوق ایمیل‌ها آن را می‌بیند. موضوع یا Subject باید گویا، کوتاه و کامل باشد و در همان صندوق ورودی تمام عبارت آن قابل دیدن باشد. در کنار این ویژگی‌ها، موضوع باید کنجکاوی مخاطب را برای باز کردن و خواندن ایمیل، تحریک کند. موضوع خبرنامه یا ایمیل هر چه که باشد، باید بیانگر ارزشی باشد که دیدن آن برای مخاطب به همراه دارد. برای مثال تخفیف‌ها، به‌روزرسانی، ویژگی‌های کاربردی سایت، اپلیکیشن، مقالات تازه منتشر شده وبلاگ، عذرخواهی و دلجویی بابت بروز اختلال در سرویس یا هر موضوع دیگری می‌تواند، دلیلی برای تهیه و فرستادن ایمیل باشد.

نکته مهم در نوشتن موضوع خبرنامه یا ایمیل، رعایت پرسونای مخاطب و به همراه آن ادب و احترامی است که برای مخاطب قائل هستید. برای مثال، اگر قرار است در خبرنامه تخفیفی ارسال شود، در استفاده از عنوان‌هایی مانند زود باشید تخفیف جدید داریم، بجنبید با تخفیف سفارش بدید و…باید تردید کرد!

همچنین اگر ایمیلی برای معرفی ویژگی‌های جدید محصول یا خدمتی ارسال می‌شود، باید به ارزشی که این ویژگی‌ها برای مخاطب دارد، در موضوع اشاره شود. مثلا اگر گزینه مکان‌یابی کاربر در یک سایت فعال است، می‌توان بسته به پرسونای مخاطب و هویت برند‌، عبارت‌‌هایی از این دست را استفاده کرد:

جای شما را شناسایی کرده‌ایم! می‌دانیم کجا هستید و …

قسمت پنهان subject

بیشتر جذابیت متن موضوع ایمیل، به قسمت پنهان آن بستگی دارد. قسمت پنهان یعنی آن چیزی که در موضوع ذکر نمی‌شود و فقط شمه‌ای از آن نشان داده می‌شود. به این ترتیب مخاطب ترغیب می‌شود تا ایمیل یا خبرنامه را باز کند و آن را بخواند. همین قسمت پنهان است که باعث برانگیختن کنجکاوی مخاطب می‌شود. 

محتوای متنی گسترده‌تر و پیچیده‌تر از آن است که در وهله اول به نظر می‌رسد، انتخاب فقط چند کلمه برای موضوع ایمیل، بسیار مهم و سخت است. نکته آخر در انتخاب نوشتار مناسب برای موضوع خبرنامه، هماهنگی آن با عنوان یا تیتر خود خبرنامه است. گاهی بر اثر عجله، بی‌دقتی یا تصور نادرست از خلاقیت در محتوای متنی، پیش می‌آید که تیتر اصلی ایمیل یا خبرنامه با موضوع، تفاوت‌های فاحش داشته باشد یا در کل ارتباطی با هم نداشته باشند.

عنوان اصلی ایمیل یا خبرنامه

نکته مهم در عنوان اصلی ایمیل، هماهنگی آن با موضوع است. گذشته از این، عنوان خبرنامه باید فاش‌کننده هر آن چیزی باشد که در موضوع پنهان شده است. در واقع تیتر خبرنامه باید بسیار واضح و گویا باشد؛ وقتی بتوان با متن مناسب کنجکاوی مخاطب را برای باز کردن ایمیل تحریک کرد. بنابراین وقت آن رسیده است که همه چیز را واضح ارائه کرد.

محتوای متنی خبرنامه یا ایمیل

هر چند یک ایمیل یا خبرنامه متکی بر تصویر یا انیمیشن و … باشد به هر روی از داشتن محتوای متنی ناگزیر است. خبرنامه خود به تنهایی یکی از انواع محتوای متنی است که همه تقریبا روزانه حداقل با یکی از آن‌ها مواجه می‌شوند. چه چیزی باعث می‌شود تا محتوای متنی خبرنامه را نخوانیم و سریع آن را ببندیم؟ محتوای زیاد، محتوای بی‌هدف، محتوای کشدار!

ایمیل هم مانند دیگر ابزارهای اطلاع‌رسانی در وب، فضای محدودی دارد. از آن محدودتر زمان مخاطب است. مخاطب فرصتی ندارد تا یک خبرنامه طولانی را اسکرول کند، عکس‌ها و تصاویر شلوغ و درهم با موضوعات پراکنده، فونت نامناسب نوشته‌ها و … را ببینند و بخواند. اگر ایمیل به درستی طراحی شده باشد، شانس خوانده شدن محتوای متنی آن بیشتر است. در واقع موضوع و عنوان ایمیل که از جمله انواع محتوای متنی است، کلید باز شدن ایمیل است و محتوای بصری و طراحی مناسب ایمیل، شانس خوانده شدن آن را افزایش می‌دهد. با این همه، محتوای متنی ایمیل هم باید خلاصه، کوتاه و شفاف باشد. دلیل فرستاده شدن ایمیل، خطاب کاربر با نام، بیان ارزشی که ایمیل برای او به همراه دارد، مهم‌ترین موادی است که باید در محتوای ایمیل گفته شود.

دکمه فراخوان یا CTA

این دکمه جادویی می‌تواند خیلی چیزها را عوض کند؛ افزایش فروش، بازدید، کلیک و … همه در دست همین دکمه جادویی است. اگر هدف از فرستادن ایمیل یا خبرنامه تقاضای یک کنش از مخاطب است وجود دکمه فراخوان الزامی و اجباری است. اگر هدف چیزی جز این است باز هم می‌توان در ایمیل از این دکمه برای کارهای جانبی و ضمنی دیگر استفاده کرد. مثلا اگر ویژگی جدید یک محصول در ایمیل توضیح داده شده، می‌توان یک CTA ضمنی هم برای رفتن به وبلاگ و خواندن آخرین مقالات وبلاگ یا مقاله‌ای مرتبط با همین موضوع طراحی کرد.

نوشته روی دکمه فراخوان هم مثل همه‌ی انواع محتوای متنی باید بسته به پرسونای مخاطب و هویت برند نوشته شود. یک فعل دستوری محترمانه، یک عبارت امری کوتاه و تاکید بر انجام فعل در لحظه، بهترین‌ گزینه‌ برای نوشته Call To Action است. برای مثال اگر برای دلجویی از مخاطب ایمیل ارسال شده، می‌توان از او خواست تا انتقاد یا پیشنهاد خود را درباره همین موضوع ثبت کند. 

لغو اشتراک

قسمت پایانی هر ایمیل یا خبرنامه، دادن یک حق انتخاب مهم به مخاطب است. حق لغو کردن عضویت در خبرنامه یا انصراف از دریافت ایمیل. بسیاری از سایت‌ها و کسب و کارها به دلیل ترس از دست دادن مخاطبان خبرنامه، این قسمت را یا حذف می‌کنند یا دسترسی به آن را با ترفندهای گوناگون سخت می‌کنند. مثلا رنگ فونت را با رنگ پس زمینه یکسان می‌کنند. فونت متن را بسیار ریز و غیر قابل دیدن می‌کنند. مخاطب را برای لغو عضویت به قسمت‌های دیگر هدایت می‌کنند و … .

باید توجه کرد که سرگردان کردن مخاطب یا دشوار کردن کارها برای او، به هر نحوی و به هر دلیلی که باشد، آزار دادن اوست. پس اگر قصد آزار مخاطب وجود ندارد جمله لغو عضویت و لینک آن را باید قابل رویت، خوانا و در دسترس قرار داد. جملاتی از این دست قابل استفاده هستند:

اگر می‌خواهید اشتراک این خبرنامه را لغو کنید، کلیک کنید یا لغو اشتراک، لغو عضویت از خبرنامه و ... رایج‌ترین جملاتی هستند که می‌توان مخاطب را از حق خود آگاه کرد.

بنابراین ایمیل یکی از مهم‌ترین انواع محتوای متنی است که از طریق آن یک برند می‌تواند نقش سرنوشت‌سازی در ارتباط با مخاطبان داشته باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه تولید محتوای واژه‌بان

ما گروهی هستیم که برای ارائه و تولید محتوای ارزشمند و انحصاری گرد هم‌آمده‌ایم. محتوا و تولید آن نیاز به دانش تخصصی دارد، ما این دانش و تجربه را کسب کرده‌ایم و می‌خواهیم با تولیدمحتوای استاندارد آن را در اختیار دیگران قرار دهیم. واژه‌بان فقط به تولید محتوای متنی می‌پردازد؛ چرا که تمرکز باعث افزایش کیفیت تولید می‌شود، بنابراین تمرکز و توجه خود را بر تولید محتوای نوشتاری و متنی قرار داده‌ایم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]