اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13971121346639021

در کدام قسمت‌های UX چه چیز‌هایی باید بنویسیم؟

یو ایکس کپی رایتینگ و معرفی انواع کپی برای سایت و موبایل

کد: 13971121346639021

https://goo.gl/L5E8tF

، تهران , (اخبار رسمی): یو ایکس کپی رایتینگ قابلیت استفاده از اپلیکیشن و سایت را افزایش می‌دهد به گونه‌ای که کاربر را به واکنش نشان دادن به رابط کاربری محصول، ترغیب می‌کند. برای یک کپی UX مناسب،‌ یا طراح باید دانش کافی در نوشتن داشته باشد؛ یا یک کپی‌رایتر حرفه‌ای را در فرایند نوشتن کپی‌ها دخیل کند.

یو ایکس کپی رایتینگ و معرفی انواع کپی برای سایت و موبایل
یو ایکس کپی رایتینگ و معرفی انواع کپی برای سایت و موبایل

برای خلق یک کپی UX مناسب،‌ یا طراح باید دانش کافی در نوشتن داشته باشد؛ یا یک کپی‌رایتر حرفه‌ای یا نویسنده فنی را در فرایند نوشتن کپی‌ها دخیل کند چرا که یو ایکس کپی رایتینگ بسیار پیچیده و ظریف است

تجربه کاربری و به دنبال آن یو ایکس کپی رایتینگ در دنیای دیجیتال کنونی، تبدیل به عامل تمایز شده است. از این رو مناسب و بهینه بودن آن اهمیت ویژه‌ای دارد. این اهمیت چنان زیاد است که شاید هیچ‌کس نتواند محصولی را بدون تجربه کاربری مناسب به یاد بیاورد که خوش درخشیده باشد در حالی که هزاران نمونه از محصولات نوآورانه‌ای وجود داشته‌اند که فقط به دلیل نداشتن تجربه کاربری مناسب از بین رفته‌اند. خوشبختانه در سال‌های اخیر در کسب و کارهای دیجیتال متوجه اهمیت تجربه کاربری شده‌اند و تمرکز خود را به خلق تجربیاتی که قابلیت استفاده و رضایت کاربر را ارتقا می‌دهند معطوف کرده‌اند. از همین رو است که اخیرا شاهد ظهور یک نسل از متخصصان حرفه‌ای در UX هستیم که هر یک وظایف جداگانه اما با مرتبط با دیگری را انجام می‌دهند.

اهمیت یو ایکس کپی رایتینگ

طراحی تجربه‌های جذابی دارد که نیاز به درک عمیق از محصول، حرکت تکنولوژی و رفتار کاربر دارد. همپوشانی فزاینده میان تکنولوژی، طراحی و کپی نیازمند یک مجموعه مهارت‌های‌ تازه از یو ایکس کپی رایتینگ همراه با فهم ارتباطات میان طراحی و تکنولوژی است.

هر کلمه‌ای که در UI استفاده می‌شود، بخشی جدایی‌ناپذیر از لایه‌‌های دیگر است و در UX نقش دارد. بنابراین می‌توان فرایند نگارش متن‌های این قسمت‌ها را UX writing یا UX copywriting نامید. یو ایکس رایتینگ یا یو ایکس کپی رایتینگ قابلیت استفاده از اپلیکیشن و سایت را افزایش می‌دهد به گونه‌ای که کاربر را به واکنش نشان دادن به رابط کاربری محصول، ترغیب می‌کند.

در کدام قسمت‌های UX چه چیز‌هایی باید نوشت؟

معرفی انواع کپی برای UX سایت و موبایل

یو ایکس کپی رایتینگ در هر محصول، شامل متن‌های مختلفی با اهداف متنوعی می‌شود این متن‌ها یا آگهی‌‌رسان هستند یا تعاملی. در ادامه بخش‌های مختلف این دو دسته از متن‌ها را بررسی می‌کنیم.

کپی‌های آگاهی رسان

سرصفحه (headline)

اولین کلمه یا عبارت بزرگ و پررنگی است که کاربران در رابط کاربری می‌بینند. هدلاین‌ها هستند که پیام‌های اصلی و مهم را منتقل و بر آن‌ها تاکید می‌کنند. سرصفحه‌ها باید جذاب و کوتاه باشند تا توجه کاربر را به سرعت جلب به خود کنند. طبق نتایج بافر، حداکثر طول یک هدلاین باید ۶ کلمه باشد. کپی هدلاین در عین کوتاه بودن، باید معنادار باشد تا اطلاعاتی درباره موضوع محتوای صفحه به کاربر ارائه بدهد. برای تاثیرگذاری بهتر،‌ باید کپی هدلاین یا سرصفحه را با دیگر عناصر بصری مثل تصویر تقویت کرد.

زیر شاخه‌ها (Subheaders)

زیر شاخه‌ها، عبارت‌هایی خلاصه و کوتاه در یو ایکس کپی رایتینگ هستند که کمک می‌کنند تا کاربران به سرعت متن را مرور کنند و دریابند که آیا به این محتوا علاقه دارند یا نه؟ هدلاین فقط می‌تواند خلاصه‌ای از موضوع یا پیام کل صفحه را ارائه دهد اما زیر شاخه‌ها به  قسمت‌های مهمی از صفحه‌ها یا بخش‌هایی جدا از متن اصلی اشاره می‌کنند. برای ایجاد سلسه مراتب بصری، طراحان معمولا برای زیرشاخه‌ها، از فونت‌های کوچک‌تری نسبت به سرصفحه‌ها استفاده می‌کنند، البته این فونت کوچک‌تر هم از باقی قسمت‌های متن بزرگتر است تا مخاطب سریع‌تر بتواند متن را مرور کند. در طراحی Subheaders، پیشنهاد می‌شود فونت زیرشاخه‌ها به صورت برجسته باشد تا این قسمت‌ها در میان متن واضح‌تر شود.

کپی‌ها بدنه (Body copy)

 این متن‌ها فونت‌های کوچکتر و نازکتری از سایر قسمت‌ها دارند. اندازه استانداردی برای طول کپی‌های بدنه وجود ندارد. نوشتن کپی‌های طولانی در این قسمت، ممکن است جدی‌تر و مهم‌تر به نظر برسند اما کپی‌های کوتاه‌تر تاثیرگذاری بیشتری دارند. به هر روی بهتر است طول متن را بر اساس مخاطبان هدف تنظیم کرد.

برنامه‌های موبایلی و صفحه‌های فرود معمولا، نیاز به کپی‌های کوتاه دارند؛ چرا که کاربران اپلیکیشن‌ها می‌خواهند کپی‌های مملو از اطلاعات و در عین حال مختصر ببینند. علاوه بر این، رابط‌های موبایل، محدودیت فضا دارند. بنابراین کپی طولانی برای برنامه‌های موبایل اصلا مناسب نیست چرا که تلاش زیادی برای خواندن می‌طلبد. کپی‌های طولانی برای محصول وب مناسب هستند که برای کاربران اطلاعات پیچیده را در موضوعات خاص آماده می‌کند. همچنین ارائه محصولات جدید که نیاز به توضیحات اضافی و پشتیبانی بیشتری دارد، باید همراه با کپی‌های طولانی‌تر باشد.

متن تعاملی یا کپی تعاملی (Interaction copy)

توضیح (Caption)

یک توضیح (Caption) قدرتمند باید اطلاعات دقیقی داشته باشد که به کاربران کمک کند آنچه را می‌بینند، بهتر درک کنند. توضیح‌ها باید اطلاعات جدیدی ارائه بدهند از این رو نباید در آن‌ها از آنچه در تصویر مشخص است و کاربر خود می‌تواند آن‌ را ببینند چیزی گفت. برای مثال اگر کاربر می‌تواند با توجه به المان‌های بصری متوجه مسیر بعدی خود شود، نباید این مسیر را با متن‌ها برای او توضیح داد. به صورت کلی آنچه‌ که کاربر می‌بیند و می‌فهمد را نباید توضیح داد. توضیح (Caption) باید با توجه به مشخصات مخاطبان هدف و کل محتوای صفحه، لحن مناسب انتخاب شود. در تمام عکس‌هایی که انتخاب می‌شود، باید قانون کپی‌رایت در نظر گرفته شود.

دکمه‌های فراخوان (CTAs)

کپی دکمه CTA در واقع یک اتصال است که به مخاطب می‌گوید اگر روی دکمه کلیک کنند چه اتفاقی برای‌ او می‌افتد یا چه کاری انجام می‌دهد. میکروکپی CTA باید به سرعت توجه کاربران را به خود جلب کند و آن‌ها را به سوی عملی که می‌خواهد، هدایت کند. برای ساخت یک کپی CTA خوب و کافی، باید حداقل کلمات را به کار برد که معمولا بیش از ۱ یا ۲ کلمه نیست. چند کلمه مناسب برگزیده، بسیار سریعتر از یک عبارت طولانی توصیفی عمل می‌کند.

علاوه بر این، با استفاده از عناصر دستوری در میکروکپی CTA، می‌توان دستور‌های قدرتمند و مستقیم درباره کار بعدی کاربران به آن‌ها داد. منظور از عناصر دستوری عبارت‌های دستوری‌ای است که به شکلی ساده و کوتاه کاربر را هدایت می‌کند مثلا: کلیک کنید،‌ ثبت‌نام کنید، بخرید. CTA باید در میان و در عین حال برجسته‌تر از سایر اجزای طرح باشد تا بر اثر تضاد موجود، بهتر دیده شود. رنگ‌های برجسته و اندازه می‌تواند CTA را به راحتی برجسته‌تر کند و شانس دیده شدن و میزان خوانایی آن را افزایش دهد.

پیام‌های هشدار (Notifictions)

هشدارها باید به گونه‌ای طراحی شوند که تجربه کاربری را افزایش دهند و در عین حال باعث آزار کاربر و ایجاد مزاحمت برای او نشوند. دقیقا به همین دلیل، هشدارها فقط باید دربرگیرنده اطلاعات ارزشمند و مهم باشند. علاوه بر این، بهتر است محتوای هشدارها، روشن و کوتاه باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که هشدارهای کمتر از ۲۵ کاراکتر، کارآمدتر از پیام‌های طولانی‌تر هستند. ساخت یک پیام هشدار برای قابل اعتماد کردن صدای برند حیاتی است. لحن پیام، تاثیر قابل توجهی در این که مردم یک برند و محصول آن را چطور درک می‌کنند، دارد. 

پیغام‌های خطا (Errors)

خطاها بخشی جدایی‌ناپذیر از هر سیستم دیجیتالی هستند که شامل خطای سیستم یا کاربر می‌شوند. در مواردی که به صورت غیرمنتظره خطایی رخ می‌دهد، اطلاع دادن به کاربران و کمک به آن‌ها برای رفع مشکل، ضروری است.

پیغام‌های خطا، پیام‌هایی کوتاه و نکته‌گو هستند که هنگام بروز خطا روی سایت یا برنامه‌های موبایلی برای کاربر به نمایش در می‌آیند. پیغام خطا باید واضح و مفید باشد تا کاربران بتوانند مساله را درک کنند و بدانند که چه کاری باید انجام دهند. لحن یک پیغام خطا باید محترمانه و دوستانه باشد تا کاربران حس اعتماد و آرامش را درباره این موقعیت داشته باشند. علاوه بر این اندکی شوخ‌طبعی می‌تواند به کاربران ناراضی کمک کند تا آسوده‌تر باشند و UX محصول نیز ارتقا پیدا می‌کند. البته برای استفاده از یک پیام طنزآمیز یا افزودن چاشنی شوخی به متن پیغام خطا باید مراقب باشید؛ چرا که استفاده نادرست، می‌تواند منجر به ایجاد سوءتفاهم یا سوبرداشت از موقعیت شود.

Product-generated emails

معمولا نوعی از پیام‌های اعلان هستند که به کاربران درباره فعالیت روی محصول اطلاعات می‌دهند. برای مثال، اعلان‌هایی که فعالیت حساب کاربری را یادآوری می‌کنند یا فرایند فعالیت در اپلیکیشن را نشان می‌دهند. این ایمیل‌ها می‌توانند در چند نوع تقسیم‌بندی شوند:

اول از همه ایمیل‌های فعالی که برای تایید آدرس ایمیلی که کاربر برای ثبت نام داده است، فرستاده می‌شوند. این نوع ایمیل‌ها معمولا شامل خوش‌آمد یا سلام به همراه یک لینک فعال هستند که کاربران را به سوی حساب کاربری تازه‌شان هدایت می‌کند.

نوع دوم از این نوع ایمیل‌ها، معمولا دنباله قبلی هستند، هنگامی که کاربر حساب کاربری ایجاد می‌کند و پیام خوش‌آمد دریافت می‌کند. این نوع ایمیل‌ها اطلاعات ضروری درباره قوانین و شرایط استفاده از محصول و مزایای کلی را که استفاده از این محصول برای کاربران دربر خواهد داشت، بیان کنند. اعلان‌های امنیتی و حساب کاربری برای هر نوع محصولی ضروری است؛ چرا که برای کاربران مهم است که بدانند اطلاعات شخصی‌شان امن باقی می‌ماند. پیام‌هایی درباره به روز رسانی‌‌، فعالیت حساب کاربری مانند تغییر رمز عبور یا وارد شدن به حساب کاربری از دستگاهی ناشناخته به حفاظت از حساب کاربری کمک می‌کند.

برای ایجاد کپی تاثیرگذار ایمیل‌ها چند شرط اساسی وجود دارد:

اول از همه، کپی‌ها باید سر صفحه‌های واضح و جذاب داشته باشد تا کاربران پیامی را از دست ندهند.

ایمیل باید به وضوح توضیح دهد که هدف از پیام چیست و کاربران درباره آن چه کاری را باید انجام دهند.

بهتر است کپی شخصی‌سازی شود تا کاربران متوجه ارزش و اهمیتی که برای آن‌ها قائل هستید، بشوند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه تولید محتوای واژه‌بان

ما گروهی هستیم که برای ارائه و تولید محتوای ارزشمند و انحصاری گرد هم‌آمده‌ایم. محتوا و تولید آن نیاز به دانش تخصصی دارد، ما این دانش و تجربه را کسب کرده‌ایم و می‌خواهیم با تولیدمحتوای استاندارد آن را در اختیار دیگران قرار دهیم. واژه‌بان فقط به تولید محتوای متنی می‌پردازد؛ چرا که تمرکز باعث افزایش کیفیت تولید می‌شود، بنابراین تمرکز و توجه خود را بر تولید محتوای نوشتاری و متنی قرار داده‌ایم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تبلیغات و روابط عمومی