اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970809325039461

آشنایی با انواع ترمینال، وایرشو و کابلشو

کد: 13970809325039461

https://goo.gl/ZD9qMv

، اصفهان , (اخبار رسمی): ترمینال، وایرشو و کابلشو جهت اتصال مطمئن سیم‌ها به یکدیگر استفاده می‌شوند.

انواع ترمینال، وایرشو و کابلشو
ترمینال،وایرشو، کابلشو، کانکتور

از ترمینال جهت اتصال مطمئن سیم‌ها به یکدیگر استفاده می‌شود و جهت اتصال مطمئن و سریع یک سیم در یک سلول ترمینال از وایرشوهای روکش‌دار و همچنین برای اتصالات جداشدنی کابل‌ها، از کابلشو استفاد می‌شود

ترمینال

پیچیدن سیم‌ها به دور هم برای ایجاد اتصال الکتریکی و عایق بندی محل اتصال با نوار چسب الکتریکی ممنوع است (در این روش به دلیل اینکه سیم‌ها به همدیگر به صورت مطمئن متصل نمی‌شوند و بین اتصال مقاومت ایجاد می‌کنند، شارش الکترون‌ها از اتصالات با فاصله و استحکام کم حالت پرشی خواهند داشت. در برخی موارد ممکن است اتصال همراه با جرقه باشد که این جرقه زدن متوالی، می‌تواند سبب داغ شدن محل اتصال، ذوب شدن عایق شود). علاوه بر این کمرگیری سیم‌ها جهت اتصال سیم‌ها به یکدیگر نیز مجاز نیست. از ترمینال جهت اتصال مطمئن سیم‌ها به یکدیگر استفاده می‌شود که در سه دسته شاخه‌ای، سرامیکی و تابلویی ساخته می‌شوند.

وایرشو (سر سیم)

جهت اتصال مطمئن و سریع یک سیم در یک سلول ترمینال از وایرشوهای روکش دار استفاده می‌شود. وایرشو به نحوی روی سر سیم قرار می‌گیرد که قسمت عایق وایرشو روی عایق سیم، و قسمت‌هادی آن روی سیم لخت قرار می‌گیرد. سپس وایرشو (سر سیم) توسط ابزار پرس مناسب و بسته به سطح مقطع سیم پرس می‌شود تا اتصال مناسب و مطمئن بین وایرشو و سیم برقرار شود.

برای بستن سیم های رشته ای در زیر پیچ باید از اتصالات فیشی (سر سیمی) استفاده شود. این فیش‌ها دارای انواع مختلف حلقه‌ای، کشویی، سوزنی و دو شاخ هستند که هر یک کاربرد ویژه‌ای دارند. پرکاربردترین آن‌ها در ساختمان سرسیم سوزنی است.

وایرشوها در دو نوع دوبل روکش دار TE و تکی روکش دار E ساخته می‌شوند. انتهای وایرشوهای دوبل به صورت قیفی و انتهای وایرشوهای تکی به صورت گرد است. بر روی پلاستیک حاوی وایرشو علامتی اختصاری همانند ITEMS:TE1510 نوشته می‌شود که دو شماره اول نشان‌دهنده شماره سیم است و عدد 15 یعنی سیم شماره 1/5 و TE به معنی وایرشو دوبل است.

کابلشو

برای اتصالات جداشدنی کابل ها، از کابلشو استفاد می‌شود. کابلشوها، با توجه به سطح مقطع سیم، در اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند. علاوه بر این کابلشوها در انواع مختلف پرسی، لحیمی و پیچی در بازار موجود است. برای به دست آوردن اتصال صد درصد و قابل اطمینان، اغلب کابلشوها را به هادی‌های کابل، لحیم یا پرس می‌کنند. انتهای کابلشو حفره‌ای قرار دارد که برای وارد کردن سیم یا کابل لخت به داخل آن است.

در هنگام استفاده از کابلشو باید به موارد زیر توجه شود:

1. جهت اتصال کابل‌های افشان از مقطع یک میلی متر مربع به بالا و کابل‌های مفتولی از مقطع 10 میلی مترمربع به بالا در محل‌های اتصال از کابلشو استفاده می‌شود. کابل‌های مفتولی با مقطع 6 میلی مترمربع و کمتر را می‌توان بدون استفاده از کابلشو به دستگاه مربوطه متصل کرد.

2. جنس کابلشو برای اتصال هادی‌های مسی به مسی از فلز مس، برای هادی‌های آلومینیومی به آلومینیومی از فلز آلومینیوم و برای اتصال هادی‌های آلومینیومی به مسی از نوع بیمتال استفاده می‌شود.

3. بر روی کابلشو دو عدد نوشته می‌شود که یکی مربوط به قطر سیمی است که در کابلشو وارد می‌شود و عدد دیگر قطر پیچی که به این سوراخ می‌خورد است.

4. بستن دو کابلشو زیر یک پیچ ممنوع است مگر آنکه زمان بسته و باز شدن کابلشوها همزمان با هم باز و بسته شوند. به عنوان مثال در دو موتور که سیم اتصال زمین آن‌ها به یک پیچ بسته شده است اگر یکی از موتورها بسوزد و سیم اتصال زمین آن باز شود، سیم اتصال زمین موتور دوم نیز باز خواهد شد. در این صورت اگر اتصال بدنه‌ای برای موتور دوم رخ دهد خطر‌آفرین است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت مهندسی الیکا الکتریک

لزوم پیشرفت در کار صنعتی آگاهی از چگونگی یک انتخاب درست است. الیکا الکتریک پس از سال‌ها تلاش و تجربه در زمینۀ فروش و توزیع محصولات صنعتی، پاسخگوی نیاز مشتریان در خصوص مصرف قطعات و ارائۀ راهکارهای فنی است و از این رو می تواند مشاور خوبی برای انتخاب های صنعتی مشتریان باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته