اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970819326799461

عواملی که بانک‌های خازنی و خازن‌ها را خراب می‌کنند

کد: 13970819326799461

https://goo.gl/RFTmrW

، اصفهان , (اخبار رسمی): بسته به طراحی ساختار اساسی بانک‌های خازنی، حدود پایداری در مقابل اضافه ولتاژ، اضافه جریان و هارمونیک‌ها برای دور کردن خازن از خرابی بسیار مهم است. اساساً خازن‌ها امواج کلید زنی تولید می‌کنند که عموما به عنوان جریان هجومی و اضافه ولتاژ آنی دسته‌بندی می‌شوند.

عواملی که بانک های خازنی و خازن ها را خراب می کنند
خازن اشنایدر الکتریک

بسته به طراحی ساختار اساسی بانک‌های خازنی، حدود پایداری در مقابل اضافه ولتاژ، اضافه جریان و هارمونیک‌ها برای دور کردن خازن از خرابی بسیار مهم است

خازن‌های اصلاح ضریب قدرت نسبت به هارمونیک‌ها حساس هستند. این هارمونیک‌ها شامل هارمونیک‌های پنجم، هفتم، یازدهم، سیزدهم و ... هستند علاوه بر این مشکل، مشکلات زیر نیز موجب خرابی بانک‌های خازنی می شود:

- تشدید

- اضافه ولتاژ

- امواج کلید زنی

- جریان هجومی

- ولتاژ آنی بارگیری جرقه

- تخلیه/ بازبست ولتاژ

بسته به طراحی ساختار اساسی بانک‌های خازنی، حدود پایداری در مقابل اضافه ولتاژ، اضافه جریان و هارمونیک‌ها برای دور کردن خازن از خرابی بسیار مهم است. اساسا خازن‌ها امواج کلید زنی تولید می کنند که عموما به عنوان جریان هجومی و اضافه ولتاژ آنی دسته‌بندی می‌شوند.

جریان هجومی پدیده‌ای است که هنگام به مدار وصل کردن خازن‌ها رخ می‌دهد. امپدانس ارائه‌شده توسط خازن طبیعتاً بسیار کم و مقاومتی است. این امر منجر به جریان هجومی به بزرگی 50 تا 10 برابر جریان اسمی می‌شود که از خازن عبور می‌کند، دلیل این عمل این است که امپدانس ترانسفورماتور در زمان روشن کردن خازن‌ها فقط در مقابل شار جریان مقاومت می‌کند. این امر هنگامی پیچیده می‌شود که در ترکیب موازی بانک خازنی ممکن است جریان هجومی کلید زنی به سطحی بالاتر از 200 تا 300 برابر جریان اسمی برسد. این جریان هجومی  نتیجه تخلیه خازن‌های از پیش شارژ شده موازی با آن است.

در هنگام خاموش کردن (از مدار خارج کردن) خازن‌ها، بسته به شارژ ذخیره شده در آن، اضافه ولتاژ ناگهانی بالاتری در این زمان به وجود خواهد آمد که ممکن است موجب پدید آمدن جرقه در پایه‌ها شود.

قطعات مورد استفاده در جبران‌سازی به همراه خازن‌ها

1. فیوزها

با توجه به سطح اتصال کوتاه در بانک‌های خازنی باید از فیوزهای High Rupture current) HRC) برای محافظت در مقابل اضافه جریان استفاده شود مقدار جریان‌دهی فیوزها طبق استاندارد از 4.1 تا 5.1 برابر جریان نامی خازن‌ها انتخاب شود این نوع فیوزها دارای قدرت قطع بالایی هستند.

2. مقاومت‌های تخلیه

به منظور کاهش ولتاژ دو سرخازن پس از خارج شدن آنها از مدار از مقاومت‌هایی که به ترمینال‌های خازن، بسته شده است استفاده می‌کنند. مقدار این مقاومت‌ها متناسب با توان خازن‌ها متفاوت است این مقاومت باید بتواند میزان ولتاژ را در مدت 3 دقیقه پس از قطع خازن‌ها به میزان کم خطر (پایینتر از 75 ولت) کاهش دهد. در حالت‌های خاصی که خازن مستقیماً به سیم پیچ‌های الکتروموتور وصل می شود نیازی به مقاومت تخلیه نبوده و باید تا توقف کامل موتور از تماس با قسمت‌های برقدار خازن، اجتناب شود.

طبق استاندارد خازن‌ها باید برای وصل مجدد به مدار حداکثر تا 10 درصد ولتاژ نامی شارژ باشند. لازم به ذکر است مقاومت تخلیه توسط سازنده بر حسب توان خازن محاسبه می‌شود و در هنگام ساخت یونیت به خازن متصل می‌شود. همچنین روی پلاک خازن مدت زمان تخلیه را مشخص می‌کنند. در مواردی که نیاز به تخلیه سریع خازن جهت سوییچینگ به مدار باشد به جای مقاومت از مدار تخلیه سریع استفاده می‌شود.

3. تریستور سوییچ

در مواردی که تغییرات ضریب قدرت سریع است باید از تریستور سوییچ به جای کنتاکتور خازنی استفاده کرد این قطعات به همراه مدار تخلیه سریع به خازن متصل شده و در 5 میلی ثانیه می‌توانند بعد از خروج خازن به مدار می‌توانند خازن را به مدار وارد کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت مهندسی الیکا الکتریک

لزوم پیشرفت در کار صنعتی آگاهی از چگونگی یک انتخاب درست است. الیکا الکتریک پس از سال‌ها تلاش و تجربه در زمینۀ فروش و توزیع محصولات صنعتی، پاسخگوی نیاز مشتریان در خصوص مصرف قطعات و ارائۀ راهکارهای فنی است و از این رو می تواند مشاور خوبی برای انتخاب های صنعتی مشتریان باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]