اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13971024340188271

مصاحبه روزنامه شهرآرا با رضا اردلان، بنیان‌گذار استارتاپ ریس‌نت

از صفر تا پیست

کد: 13971024340188271

https://goo.gl/M2KAy7

، مشهد , (اخبار رسمی): ریس نت می خواهد به کمک سیستم شبیه‌ساز رایانه ای از همه یک راننده حرفه ای بسازد. افرادی که می‌خواهند فرزندشان از کودکی با رانندگی آشنا شود اما نمی خواهند ریسک کنند و او را با ماشین واقعی به خطر بیاندازند، می‌توانند او را به دست استارت آپ ریس نت بسپارند تا در محیطی امن با رانندگی آشنا شود.

از صفر تا پیست
استارت آپ «ریس نت» می خواهد رانندگی حرفه ای را به کمک شبیه سازها به کاربران بیاموزد.

رضا اردلان برادرش را در سال 13۶3 در یک حادثه رانندگی از دست می دهد و همین اتفاق باعث می شود که این فکر همیشه در ذهن او باشد که چگونه می توان آمار تلفات جاده ای را کاهش داد

اگر فکر می کنید با 20 ساعت آموزش رانندگی و کسب گواهی نامه دیگر برای خود مایکل شوماخر شده اید، سخت در اشتباه هستید! رانندگی یک مهارت است که با دریافت آموزش‌های بیشتر و کسب تجربه از طریق قرارگیری در موقعیت‌های غیرمنتظره به دست می آید وگرنه یک کودک که پایش به گاز و ترمز هم برسد می‌تواند در خیابان حرکت کند! اما آیا راننده و وسیله نقلیه آمادگی حضور در موقعیت های غیرمنتظره جاده‌ای را مانند ترکیدگی لاستیک در حین رانندگی یا مواجه با کسانی که رانندگی دیوانه‌وار می‌کنند دارند؟ یا اصلا آماده هستند تا در پیست اتومبیل‌رانی به رقابت با دیگران بپردازند؟

رضا اردلان، بنیان گذار استارت آپ 

ریس نت می خواهد به کمک سیستم شبیه‌ساز رایانه ای از همه یک راننده حرفه ای بسازد. افرادی که می‌خواهند فرزندشان از کودکی با رانندگی آشنا شود اما نمی خواهند ریسک کنند و او را با ماشین واقعی به خطر بیاندازند، می‌توانند او را به دست استارت آپ ریس نت بسپارند تا در محیطی امن با رانندگی آشنا شود.

شهر امن و آرام با رانندگان حرفه ای

استارت آپ ریس نت با هدف آموزش رانندگی درون شهر و آموزش رانندگی در پیست به کمک شبیه ساز راه اندازی شده است تا راننده‌های حرفه‌ای تری در داخل شهر داشته باشند. راننده‌های حرفه‌ای تر نسبت به راننده‌های دیگر عکس العمل بهتری در وقایع غیرمنتظره حین رانندگی دارند و این در نهایت باعث می‌شود از نظر ترافیکی شهر امن‌تر و آرام‌ باشد.

در واقع این استارت آپ به شما کمک می کند تا بدون دغدغه درباره سلامتی خودتان و ماشین عزیزتان، تمام موقعیت های غیرمنتظره در رانندگی را به کمک یک شبیه ساز در محیطی امن تجربه کنید و آماده تبدیل شدن به یک راننده حرفه ای شوید.

این استارت آپ در ۴ سطح مختلف به کمک شبیه سازهای خود که مانند فرمان، صندلی و پدال‌های کنسول‌های بازی‌های رایانه‌ای هستند به شخص کمک می‌کند تا در کنار مربیان آموزش رانندگی ببینید.

سطح اول مخاطبان کودکان و نوجوانان کنجکاوی هستند که می‌خواهند ببینند در هنگام رانندگی چه اتفاقی می‌افتد.

سطح دوم افرادی هستند که می‌خواهند آموزش رانندگی ببینند و گواهی نامه بگیرند. این افراد می‌توانند آموزش هایی را به صورت مجازی ببینند و با ادوات ماشین آشنا شوند تا اولین باری که قرار است پشت ماشین واقعی بنشینند، استرس و هیجان اولیه‌شان کنترل شده‌تر شود و بدانند که ابزارهای مختلف اتومبیل چه کاربردهایی دارند.

سطح سوم برای کسانی است که گواهی نامه گرفته‌اند اما ترس از رانندگی دارند. متأسفانه ترس از رانندگی در برخی افراد به ویژه بانوان در جامعه وجود دارد و این افراد می‌توانند در استارت‌آپ ریس نت آموزش‌های مجازی تکمیلی مانند رانندگی تدافعی را یاد بگیرند تا در نهایت باعث شود رانندگی بهتری داشته باشند.

اما سطح چهارم مخصوص رانندگان حرفه‌ای است که در پیست‌های اتومبیل رانی و موتورسواری حضور دارند. در ریس نت برای این افراد رشته‌های ریس، دراگ و دریفت به کمک شبیه سازها آموزش داده می‌شود. این دست از ورزشکارها با استفاده از این سیستم آموزشی به آمادگی ذهنی لازم برای رقابت با دیگر ورزشکاران دست پیدا می‌کنند و می‌تواند زمانی که در فضای واقعی به رقابت می‌پردازند تعامل بهتری داشته باشند و با تمرکز بهتری به رقابت بپردازند.

استارت آپی از جنس بازی

رضا اردلان خود محیط استارت آپش را این گونه تعریف می‌کند: سیستم ما از یک مانیتور، سیستم پلی سیت، فرمان، گاز، کلاچ، ترمز، دنده و یک سیستم شبیه ساز حرفه‌ای تشکیل شده است و کاربر در فضای ما از این‌ها استفاده می‌کند. در واقع فضای استارت آپ ما شبیه یک گیم نت است که دستگاه‌های حرفه ای شبیه ساز رانندگی در آن قرار دارد. جدیدا هم طرح «ریس موبیل» را راه اندازی کرده‌ایم که یک واحد سیار است و 3 دستگاه شبیه ساز در آن قرار داده‌ایم و قرار است به صورت سیار در سطح مشهد این خدمات را به مردم ارائه دهد. از آنجایی که احساس کردیم شاید برای همه مردم مشکل باشد که به محل استارت آپ ما بیایند، این سیستم را راه اندازی کردیم که بتوانیم هر روز به یکی از محلات مشهد برویم و مردم را با این سیستم آشنا کنیم. همچنین تلاش کردیم که با آموزشگاه‌های رانندگی وارد تعامل شویم و این خدمات را به کاربران آن‌ها بدهیم و پس از آن اگر درخواست داشتند، سخت افزار این سیستم را به صورت کامل در اختیارشان قرار دهیم.

ایده ای بر گرفته از یک تراژدی

رضا اردلان که ۴0 سال سن دارد اعتقاد دارد ایده راه اندازی استارت آپش در یک تراژدی که در زمان کودکی برای او رخ داده است، ریشه دارد. او برادرش را در سال 13۶3 در یک حادثه رانندگی از دست می دهد و همین اتفاق باعث می شود که این فکر همیشه در ذهن او باشد که چگونه می توان آمار تلفات جاده‌ای را کاهش داد.

23 سال بعد که رضا به دلیل علاقه به بازی های رایانه ای و رانندگی در حال تجربه یک بازی اتومبیل رانی به کمک یک شبیه ساز فرمان و پدال هلندی بوده است، متوجه می شود که این سیستم از یک بازی ساده فراتر است و به خوبی جزئیات یک سیستم رانندگی در آن رعایت شده است. همین امر موجب می شود تا رضا با همراهی همسرش تجهیزات سخت‌افزاری تکمیلی را تهیه و اولین نمونه آزمایشی شبیه ساز را در منزل نصب کند. پس از دریافت بازخوردهای مثبت در ارتباط با این دستگاه و البته قیمت بالای آن که موجب می شد تهیه کردن آن برای مردم به صرفه نباشد، رضا و همسرش تصمیم گرفتند تا باشگاه اتومبیل رانی مجازی را راه اندازی کنند تا مخاطبان با مراجعه به آن بتوانند از خدمات آن استفاده کنند.

نرم افزار اولیه شبیه سازی که در این سیستم مورد استفاده قرار گرفته متعلق به کشور هلند است، اما گروه ریس نت در حال بومی سازی آن هستند و تا کنون پیست های آزادی تهران و ثامن مشهد در داخل نرم افزار پیاده سازی شده است و تا چند ماه دیگر این نرم افزار کاملا فارسی خواهد شد.

حرفه ای‌ها به دنبال ما

استارت آپ ریس نت از سال 87 با 2 نفر نیرو و ۵ سیستم در فاز اول با حدود 10 میلیون تومان سرمایه اولیه در شهرستان قائن شروع به کار و از سال 90 با حضور مستمر در مشهد و با قرار گرفتن تحت حمایت شتاب دهنده فردوسی، 20 شعبه دیگر در سراسر کشور راه اندازی کرد.

هم اکنون نیز این استارت آپ 3 نیرو و 7 مربی در اختیار دارد. اردلان بیشترین مخاطب استارت آپش را بچه‌های پیست هیئت موتورسواری و اتومبیل رانی می داند که استقبال خیلی خوبی داشته‌اند و تمرین‌های‌شان را برای آمادگی در مسابقه ها در مجموعه ریس نت انجام می دهند. او می گوید: اکنون 300 مشتری ویژه داریم که حداقل هفته ای 2 ساعت از دستگاه استفاده می کنند. مسابقات لیگ و مسابقات آفلاین ماهانه هم برگزار می کنیم و علاقه مندان از آن ها استقبال خوبی کرده اند. با وجود آنکه ما هنوز تبلیغات زیادی هم انجام نداده ایم، اما مخاطبان خود را داریم.

از رقبا چه خبر؟

بنیان گذار استارت آپ ریس نت فعلا خود را در ایران بی رقیب می داند و می گوید: در ایران 3 نوع شبیه ساز وجود دارد. بعضی شبیه سازها هستند که بیشتر وارد فضای بازی می شوند که اگر به شهربازی ها مراجعه کنید این دستگاه های شبیه ساز بازی را می بینید.

نوع دوم شبیه سازها به طور تخصصی به سمت آموزش می روند، مانند شبیه سازهایی که دانشگاه خواجه نصیر به طور تخصصی در حوزه آموزش ایجاد کرده است؛ اما مدلی که ما در حال انجام آن هستیم تلفیقی از آموزش و تفریح است و در این زمینه هنوز رقیب دیگری در کشور نداریم.

او در ارتباط با رقبای خارجی نیز می گوید: سالی که ما این کار را شروع کردیم، استارت آپ مشابه خارجی وجود نداشت، اما الان مدارس خیلی حرفه ای شبیه سازی در کل دنیا هستند که در بسیاری از آن ها آموزش با شبیه ساز آغاز می شود و پس از آن افراد وارد پیست می شوند. یکی از شعارهای ما هم «از صفر تا پیست» است و قصد داریم این کار را در مشهد انجام دهیم.

دلسرد نشوید

رضا اردلان شروع کارهای نوآورانه را همیشه همراه با سختی و بزرگ ترین مشکل سر راه استارت آپشان را توجیه هدف و مأموریت‌شان می‌داند. البته آن‌ها با صرف زمان و تعاملی با هیئت موتورسواری و اتومبیل رانی برای اولین بار در سطح کشور کمیته ریس نت را به عنوان یکی از کمیته‌های این هیئت در کنار کمیته های دیگری مانند آفرود، کارتینگ و غیره آوردند.

او می گوید قبلا مخاطبی که قصد ورود حرفه‌ای به حوزه اتومبیل رانی را داشت باید از کارتینگ شروع می کرد، اما الان از ریس نت کار خود را شروع می کند و بعد به سراغ قدم های بعدی می‌رود.

وی همچنین در مورد کیفیت آموزش‌های‌شان می‌گوید: مربیانی که در این سیستم داریم از اعضای هیئت موتورسواری و اتومبیل رانی هستند و دارای مجوز هستند و کاملا براساس قوانین فدراسیون بین‌المللی اتومبیل رانی (FIA) آموزش‌های خود را ارائه می‌دهند.

در انتها اردلان، برای افرادی که قصد راه اندازی استارت آپ دارند می گوید: دلسرد نشوند، چون خیلی وقت ها است افراد به رگه‌هایی از معدن طلا می‌رسند ولی منصرف می شوند. اگر واقعا به ایده ای ایمان دارند، سعی کنند با پیگیری و مشورت با افراد با تجربه، کاری کنند که در نهایت ایده به محصول تبدیل شود. آن قدر هم در کشورمان زمینه های بکر و دست نخورده وجود دارد که در صورت ورود به آن ها می توانند موفق شوند.ما هم مثل او امیدواریم جوانانمان به سراغ ایده های بکر بروند و آن ایده را از صفر به یک برسانند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شتابدهنده کسب و کار فردوسی

شتابدهنده فردوسی با ارائه خدمات حمایتی، حضور مجرب ترین مربیان و منتورهای کسب و کار شرق کشور، بهره گیری از شبکه گسترده سرمایه گذاری و استفاده از ظرفیت وسیع رسانه ای خود، از ایجاد و توسعه‌ی استارتاپ‌های جدید بدست کارآفرینان در حوزه فناوری‌های نرم و آموزشی پشتیبانی می نماید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]