اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13971102342349461

کنتاکتور چیست و چه کاربردی دارد؟

کد: 13971102342349461

https://goo.gl/3xCkiZ

، اصفهان , (اخبار رسمی): کنتاکتور یک سوئیچ الکتریکی کنترل شده است که برای سوئیچینگ مدار الکتریکی استفاده می‌شود. کنتاکتور معمولاً توسط یک مدار کنترل می‌شود که سطح توان کمتری را نسبت به مدار سوئیچ دارد. کنتاکتور نسبت به رله میزان بار جریانی بیشتری را تحمل می‌کند.

کنتاکتور چیست و چه کاربردی دارد؟
کنتاکتور اشنایدر الکتریک

کنتاکتور یک سوئیچ الکتریکی کنترل شده است که برای سوئیچینگ مدار الکتریکی استفاده می شود

کنتاکتور چیست؟

کنتاکتورها کلیدهای مغناطیسی هستند و مهمترین جزء مدارهای فرمان الکتریکی به شمار می‌آیند. از کنتاکتورها در ماشین‌های صنعتی به منظور راه اندازی و کنترل استفاده می‌شود.

کنتاکتور سکسیونر ساده قابل قطع زیر بار است که تیغه متحرک آن تحت نیروی دائم الکترومغناطیسی در موقعیت وصل بوده و با کنتاکت ثابت در تماس است. جریان به طور دائم در سیم پیچ تولیدکننده نیروی مغناطیسی برقرار بوده، تیغه محرک کنتاکتور را با فشار مناسب در حالت وصل و تماس با کنتاکت ثابت حفظ می‌کند. در صورت کاهش ولتاژ و یا قطع جریان در بوبین، نیرو تقلیل یافته، کنتاکت متحرک به طور اتوماتیک در موقعیت قطع قرار گرفته، جریان را قطع می‌سازد. بدین ترتیب تیغه‌های نگهدارنده کنتاکت‌ها که در مسیر جریان بار موتور قرار گرفته‌اند تنها تحت تأثیر نیروی مغناطیسی به کنتاکت‌های ثابت وصل بوده، نیروی الکترومغناطیسی را به طور دائم بر تیغه‌ها و کنتاکت‌های متحرک وارد می‌کند. در صورت قطع جریان ناشی از فقدان ولتاژ، تیغه‌ها تحت تأثیر نیروی فنر از کنتاکت‌های ثابت جدا شده، جریان تغذیه موتور را قطع می‌کند که به این حالت آزاد شدن کنتاکتور گفته می‌شود.

به عبارت دیگر کنتاکتور یک سوئیچ الکتریکی کنترل شده است که برای سوئیچینگ مدار الکتریکی استفاده می‌شود. کنتاکتور معمولاً توسط یک مدار کنترل می‌شود، که سطح توان کمتری را نسبت به مدار سوئیچ دارد. کنتاکتور نسبت به رله میزان بار جریانی بیشتری را تحمل می‌کند.

در این مطلب مطالب کامل مربوط به کنتاکتور اشنایدر الکتریک تشریح شده است.

اجزاء کنتاکتور

یک کنتاکتور دارای سه بخش است:

۱) کنتاکت‌ها؛ بخش انتقال دهنده جریان در کنتاکتور هستند، که شامل کنتاکت‌های قدرت، کنتاکت‌های کمکی و فنرهای کنتاکت است.

۲) کویل؛ که نیروی محرکه‌ای را برای بستن کنتاکت‌ها ایجاد می‌کند.

۳) محفظه؛ یک فریمی است که در آن کنتاکت‌ها و کویل قرار گرفته‌اند.

جنس محفظه معمولاً از مواد عایق مانند: باکالیت، پلی کاپرولاکتام یا (Nylon 6)، پلیمرهای گرماسخت یا ترموست ساخته شده‌اند که برای محافظت و عایق بندی کنتاکت‌ها و ایجاد حفاظت در هنگام لمس کردن کاربر طراحی شده‌اند.

مزایای کنتاکتورها نسبت به کلیدهای دستی:

1- عمر مکانیکی کنتاکتور نسبت به سایر کلیدها بیشتر است.

2- حفاظت دستگاه‌ها توسط کنتاکتور مناسب‌تر و مطمئن‌تر است.

3- امکان ایجاد مدار فرمان اتوماتیک توسط کنتاکتورها مقدور است.

4- کنترل و فرمان از راه دور ماشین به وسیله کنتاکتور اقتصادی‌تر و ایمنی‌تر است.

5- توسط کنتاکتور امکان قطع و وصل مصرف کننده از چندین محل امکان پذیر است.

6- با طراحی مدار مناسب می‌توان سرعت قطع و وصل مدار را توسط کنتاکتور بالا برد.

7- هنگام قطع برق، مدار مصرف کننده نیز قطع می‌شود و برای راه اندازی دوباره به استارت نیاز دارد؛ در نتیجه از خطرات وصل ناگهانی دستگاه جلوگیری می‌شود.

شرکت مهندسی الیکا الکتریک با اتکا به تجربه‌ی فنی و بازرگانی کارشناسان خود قادر است در خصوص تأمین قطعات، مشاوره، طراحی و ارائه اطلاعات فنی و نحوه انتخاب و راه‌اندازی محصولات الکتریکال نیاز صنایع مختلف کشور را بر طرف کند. علاقه‌مندان برای ارتباط با متخصصان این شرکت می‌توانند از طریق وب‌سایت elicaelectric.com اقدام کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت مهندسی الیکا الکتریک

لزوم پیشرفت در کار صنعتی آگاهی از چگونگی یک انتخاب درست است. الیکا الکتریک پس از سال‌ها تلاش و تجربه در زمینۀ فروش و توزیع محصولات صنعتی، پاسخگوی نیاز مشتریان در خصوص مصرف قطعات و ارائۀ راهکارهای فنی است و از این رو می تواند مشاور خوبی برای انتخاب های صنعتی مشتریان باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]