اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139711163458610903

هر چند کیلومتر باید روغن موتور را تعویض کرد؟

در هنگام تعویض روغن موتور باید به چه نکاتی توجه کرد؟

کد: 139711163458610903

https://goo.gl/j9AV3o

، تهران , (اخبار رسمی): مصرف روغن موتور در خودرو بسیار مهم است زیرا که تاثیرات بسیاری بر روی خودرو و عملکرد آن دارد و در صورت عدم مرغوبیت کافی، موجب اختلال در عملکرد خودرو شده و هزینه‌های بسیاری را به بار می‌آورد.

در هنگام تعویض روغن موتور باید به چه نکاتی توجه کرد؟
روغن موتور

وظایف روغن موتور شامل روان‌کاری، کاهش سایش قطعات موتور، کاهش دما، شست‌وشوی داخل موتور و تمیز نگه‌‌داشتن قطعات داخل موتور از دوده است

وظایف روغن موتور شامل روان کاری، کاهش سایش قطعات موتور، کاهش دما، شست و شوی داخل موتور و تمیز نگه‌ داشتن قطعات داخل موتور از دوده است.

پایه اغلب روغن موتورهای موجود در بازار مینرال یا نفت خام است، که طی فرآیندی به محصولی مناسب برای موتورهای خودرو تبدیل می‌شود. نوع جدیدتری از روغن موتور تولید شده است که با نام‌های نیمه‌ سنتتیک و تمام‌ سنتتیک شناخته می‌شود و در واقع نوعی از روغن‌های مهندسی شده است.

نکات مصرفی روغن موتور

انتخاب روغن موتور باید با نوع خودرو متناسب باشد پس قبل از تهیه آن، دفترچه راهنمای خودروی را باید مطالعه کرد.

قبل از خرید روغن موتور از سطح استاندارد و کیفیت آن مطلع شوید.

برای خرید روغن موتور، به تهیه آن از سازنده‌ای معتبر، مشخصات درج شده بر روی روغن موتور، سطح کیفیت روغن و کیلومتر کارکرد مناسب این محصول توجه کرد.

برای انتخاب روغن موتور به رنگ آن توجه نکنید زیرا از این طریق نمی‌توان سطح کیفیت آن را تشخیص داد، تمامی روغن موتورها رنگی تیره داشته و پس از استفاده به علت دوده ناشی از احتراق، گرد و غبار و سایر آلاینده‌ها، تیره‌تر می‌شوند و این امر به معنی فرارسیدن زمان تعویض این روغن موتور نیست بلکه نشان می‌دهد این روغن دارای کیفیت مناسب است و تا زمان فرا رسیدن کیلومتر مورد نظر، نیازی به تعویض روغن نیست. ولی در مقابل روغن موتوری که پس از مدتی استفاده دچار تغییر رنگ نشود، در واقع مرغوبیت کافی را نداشته و قابلیت انتقال مواد زائد و رسوبات از لابه لای قطعات را ندارد.

بررسی موتور و روغن موتور به منظور پیشگیری از وارد شدن فشارهای اضافی روی قطعات آن امری ضروری است.

شرایط کارکرد موتور از جمله مدت زمان فعالیت، میزان بار وارده، دما، رطوبت و سایر عوامل محیطی تاثیر مستقیم بر کارایی و کیفیت آن دارد.

به منظور افزایش عمر روغن موتور، لازم است فیلترهای هوا به موقع تعویض و بدنه موتور شستشو شود. همچنین کیفیت لاستیک‌ها و تنظیم باد آنها، رابطه مستقیم با طول عمر روغن موتور دارد.

کار نکردن روغن موتور و راکد بودن آن موجب عدم تغییر در کیفیت آن نمی‌شود، بلکه در این حالت نیز لازم است، روغن موتورهایی با کیفیت متوسط بعد از ۴ الی ۶ ماه و روغن موتورهای با کیفیت بالا بعد از ۶ الی ۱۲ ماه تعویض شوند.

میزان روغن موتور با وسیله‌ای به نام گژ تعیین می‌شود، سطح روغن موتور باید همیشه میان L و H باشد، به طور کلی اگر به خط پایینی یا L نزدیک‌تر باشد بهتر از این است که به H یا خط بالایی برسد.

در صورتی که سطح روغن موتور کم است، نوعی که اضافه می‌شود باید از همان قبلی باشد. (هرگز دو نوع از روغن موتور را با یکدیگر مخلوط نکنید.)

یکی از مشخصه‌های مهم در انتخاب روغن موتور مناسب، دارا بودن گران روی یا ویسکوزیته مناسب است.زیرا در غیر این صورت موجب افزایش مصرف سوخت، افزایش حرارت موتور، استهلاک بیشتر و افزایش مدت زمان روشن شدن موتور در هوای سرد می‌شود.

روغن‌های چند درجه‌ای یا مالتی‌گرید ( چهار فصل)، عملکرد بهتری در مقایسه با سایر روغن موتورها دارند.

اکسید شدن روغن موتور

روغن موتور همیشه و در انواع خودرو ها در معرض اکسیده شدن و تجزیه حرارتی و آب و سوخت خام قرار دارد. زمانی که عمل اکسید شدن روغن موتور اتفاق می‌افتد، گرانروی آن افزایش پیدا کرده و با تولید اسیدهای آلی خوردگی یاتاقان‌ها را در پی دارد. کاهش حجم مخزن موجب تسریع اکسید شدن روغن موتور می‌شود. از طرفی روغن موتور با اکسید شدن کیفیت لازم خود را از دست می‌دهد زیرا مواد افزودنی روغن ظرفیت معینی برای جذب و معلق نگه داشتن ذرات دارد.

نابودی روغن موتور با درجا کار کردن خودرو

قبل از بررسی تاثیر درجا کار کردن موتور بر روی روغن موتور به بیان این نکته پرداخته می‌شود که، سوخت‌های کربنی پس از سوختن، موادی از خود به جای می‌گذارد که یکی از این مواد آب است، در حالت عادی که موتور خودرو در حال فعالیت است گرم  است و این آب از طریق لوله اگزوز خارج می‌شود، اما درجا کارکردن موتور، باعث می‌شود فرصت کافی برای گرم کردن آن نباشد در نتیجه آب تولید شده از سوخت کربن خارج نشده و  در اثر احتراق متراکم و وارد سیلندر شده و روی دیواره‌های سیلندر می‌نشیند و در نهایت از طریق گازهای ورودی از رینگ‌ها عبور کرده و وارد کارتر می‌شود. مخلوط شدن روغن موتور با آب، موجب می شود لجنی نرم و چسبنده در آن ایجاد شود.

رابطه موتورهای بنزینی با روغن موتور

تعویض روغن، در موتورهای بنزینی از اهمیت بیشتری در مقایسه با موتورهای دیزلی برخوردار است زیرا موتور بنزینی به علت تراکم کمتر، بیشتر در معرض آسیب است.  این نوع موتور خودرو در برابر رسوبات حساس بوده و می‌تواند منجر به پدیده‌های نامطلوبی از قبیل ضربه، پیش‌اشتعالی و صداهای ناهنجار در موتور شود. برای پیشگیری از این اتفاق بهتر است از سوخت‌هایی با عدد اکتان بالا  و روغن‌های مقاوم در برابر رسوب استفاده کنند. اما در هر حال تشکیل رسوب و لجن اجتناب‌ناپذیر است و از آنجا تشکیل این موادخوردگی و ساییدگی را در پی خواهد داشت و روانکاری را نیز کاهش می‌دهد، روغن موتور باید به فواصلی منظم تعویض شود.

روغن سوزی خودرو

روغن خودرو وظیفه کاهش اصطکاک، بهبود عملکرد قطعات و خنک کاری را بر عهده دارد، اگر این روغن به هر دلیلی که در ادامه به آن پرداخته می‌شود، وارد محفظه احتراق (محفظه بالای پیستون) شود، حین جرقه زدن شمع همراه با سوخت و هوا می‌سوزد و اصطلاح روغن سوزی به آن اطلاق می‌شود.

روغن سوزی می‌تواند ناشی از اصطکاک شدید گیت سوپاپ، شکستن یک یا چند رینگ پیستون، خوردگی یا ساییدگی جداره سیلندر یا پیستون، خرابی واشر سرسیلندر، لاستیک گیت، کاسه نمد، یاتاقان‌ها، شاتون‌ها و … ایجاد شود.

نحوه تشخیص روغن سوزی خودرو

برخی از علائم روغن سوزی خودرو به این شرح است:

خروج دائمی دودی متمایل به رنگ آبی از لوله اگزوز ماشین

کاهش دائمی روغن موتور

وجود علائم نشت روغن در یک یا چند ردیف دهانه شمع

چرب شدن سر شمع

چرب و روغنی شدن دستمال یا انگشت کشیده شده به درون لوله اگزوز

بوی سوختن روغن در محفظه موتور

در صورت مشاهده هر یک از این علائم جهت تعمیر خودرو خود اقدام کنند، زیرا در غیر این صورت روغن سوزی، تخریب بیشتر قطعات و افزایش هزینه های تعمیر را در پی خواهد داشت، نکته دیگری که در این موضوع حائز اهمیت است، افزایش آلودگی هوا در پی این اختلال است.

انواع روغن موتور

انواع روغن موتور به این شرح است:

مینرال: یکی از رایج‌ترین روغن موتورهای موجود در بازار که بر پایه نفت خام تولید می‌شود.

سنتتیک: این روغن بر خلاف مینرال که از تصفیه نفت خام تولید شده از ترکیبات شیمیایی یا پلیمراسیون هیدروکربن‌ها تولید شده است. این روغن در مقایسه با مینرال مزیت های بیشتری دارد به همین علت در سال های اخیر مصرف آن بسیار گسترده شده است.

مهمترین مزیت‌های روغن موتور سنتتیک به این شرح است:

عمر طولانی

خاصیت عدم خورندگی و غیر سمی بودن

تبخیرشوندگی پایین

دمای سوختن بالا

مقاومت در برابر اکسیداسیون بالا

دارا بودن شاخص ویسکوزیته بالا به صورت طبیعی

کاهش ۲٫۴% مصرف سوخت موتور

معایب روغن موتور سنتتیک عبارتند از:

قیمت بالا

عدم تطبیق با موتورهایی با تکنولوژی قدیمی‌تر

نیمه سنتتیک: این نوع روغن مخلوطی از مینرال و سنتتیک است که با وجود نداشتن کیفیت روغن‌های سنتتیک، در دماهای بالا عملکرد بهتری نسبت به روغن مینرال دارد.

این روغن قیمت مناسب‌تری در مقایسه با روغن‌های سنتیتک دارد و بیشتر در وانت‌ها و SUVها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیمت روغن موتور

همان‌طور که ذکر شد سه نوع روغن موتور مینرال، سنتتیک و نیمه سنتتیک در بازار موجود است و روغن سنتتیک به علت دارا بودن ویژگی‌هایی از جمله کاهش سوخت، گرانروی بالا و … قیمت بیشتری در مقایسه با سایرین دارد.

ولی باید در نظر بگیرید این روغن موتور طول عمر بیشتری در مقایسه با دیگر روغن‌ها داشته و شما دیرتر نیازمند به تعویض آن خواهید بود.

در این بین روغن‌های نیمه سنتتیک در مقایسه با سینتیک قیمت کمتری داشته و مسلماً کارایی کمتری نیز خواهد داشت. اما ارزان‌ترین روغن موتور موجود در بازار در حال حاضر روغن‌های مینرال است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین شیوه نگهداری بهتر و ایمن‌تر اتومبیل می‌توانند به سایت کارشناسی خودرو  http://auto9.ir مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سامانه جامع کارشناسی خودرو اتوناین

این شرکت با راه اندازی سامانه هوشمند اتوناین در نظر دارد تا به هم میهنان عزیز در حیطه خدمات اتومبیل همچون: کارشناسی خودرو، اجاره خودرو، صدور بیمه نامه و .... یاری رسان باشد تا ضمن سهولت حال آنان خرید و فروش مطمئنی را تجربه نمایند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کسب و کار و خرده فروشی