اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139802033624810903

کولر خودرو چگونه کار می‌کند و از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

کد: 139802033624810903

http://bit.ly/2IUYUDF

، تهران , (اخبار رسمی): کولر خودرو یکی از تجهیزات ضروری و پر کاربرد در فصول گرم سال است که نبود آن می‌تواند کیفیت رانندگی را کاهش دهد. سه قطعه‌ی اصلی در سیستم تهویه شامل کمپرسور (متراکم‌کننده)، کندانسور (چگالنده) و اواپراتور (تبخیر کننده) است. در ادامه به چگونگی عملکرد کولر خودرو پرداخته می‌شود.

کولر خودرو چگونه کار می کند و از چه قطعاتی تشکیل شده است؟
کولر خودرو

کولر خودرو یکی از تجهیزات ضروری و پر کاربرد در فصول گرم سال است که نبود آن می‌تواند کیفیت رانندگی را کاهش دهد و احتمال تصادف را نیز افزایش دهد. سیستم کولر شامل چرخش یک سیال بین منابع سرد و گرم است. سیستم تهویه یکی از تجهیزات کاربردی و مهم در صنعت خودروسازی است که عملکرد نسبتاً ساده‌ای دارد. تمامی سیستم‌های تهویه با خنک کردن کابین و حذف رطوبت شناخته می‌شوند. سه قطعه‌ی اصلی در سیستم تهویه شامل کمپرسور (متراکم‌کننده)، کندانسور (چگالنده) و اواپراتور (تبخیر کننده) است.

کولر خودرو چگونه کار می‌کند؟

در اولین مرحله گاز در کمپرسور فشرده شده (این گاز نیروی خود ار از تسمه موتور تامین می‌کند) و سپس با فشار بالا به سمت کندانسور فرستاده می‌شود. و در این قسمت با از دست دادن گرما تبدیل به مایع می‌شود. در ادامه این مایع با عبور از لوله مویی یا همان شیر انبساط به سبب کاهش شدید فشار حالتی دوفازی به خود می‌گیرد و با ورود به اپراتور به خود گرما جذب کرده و مجدداً به گاز تبدیل می‌شود. در آخرین مرحله فن هوای داخل کابین را به لوله‌ها هدایت کرده و پس از خنک شدن این هوا مجدداً وارد کابین می‌شود.

کولر خودرو از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

قطعات تشکیل دهنده کولر خودرو به این شرح است:

  • کمپرسور:  کمپرسور نیروی مورد نیاز خود را از طریق تسمه دینام از موتور دریافت کرده و وظیفه فشرده‌سازی گاز خنک کننده را بر عهده دارد.
  • کندانسور (چگالنده): کندانسور وظیفه تبدیل مایع خنک کننده از حالت گاز به مایع را بر عهده دارد. مایع خروجی از این قطعه به علت دارا بودن دمای پایین وظیفه خنک کاری را بر عهده دارد.
  • اواپراتور (تبخیر کننده): این قطعه وظیفه تبخیر آب را بر عهده دارد و حرارت و گرمای کابین توسط آن گرفته می‌شود.
  • شیر انبساط : این قطعه وظیفه کنترل گاز ورودی از کندانسور به اواپراتور را بر عهده دارد به علاوه این قطعه فشار گاز را کاهش داده و بار گرمایی و میزان خنک‌کنندگی اپراتور را متعادل می‌کند.
  • خشک‌کننده (ریسیور درایر): این قطعه مابین  اواپراتور و کندانسور قرار گرفته و وظیفه جذب رطوبت را از طریق دارا بودن ماده شیمیایی بر عهده دارد. وجود این ماده ضروری است زیرا در صورت وجود آب بلور‌های یخ تشکیل شده و سیستم تهویه نمی‌تواند به درستی به وظیفه خود عمل کند.
  • فن کولر : این قطعه وظیفه چرخش هوا در فضای کابین را برعهده دارد و از این طریق در خنک شدن فضا نقشی اساسی ایفا می‌کند.

نحوه صحیح استفاده از کولر خودرو

برای طولانی کردن عمر کولر خودرو باید به نکات زیر توجه کرد:

بلافاصله بعد از نشستن در اتومبیل اقدام به روشن کردن کولر نشود زیرا در تابستان گاز سمی و خطرناک بنزین داخل کابین می‌شود. پس لازم است شیشه‌های اتومبیل را پایین دتده شود تا هوای تجمع کرده، خارج شود.

یکی از مسائل رایج و اشتباه بین افراد بالا بودن میزان سوخت در صورت روشن بودن کولر است در این مورد اینگونه است که روشن بودن بر روی سوخت بی تاثیر نیست اما این مصرف چندان هم زیاد نبوده و در حالتی که پنجره‌ها پایین هستند و سرعت زیاد است مصرف سوخت بالاتر خواهد بود. از همین رو توصیه می‌شود همزمان با روشن بودن کولر فشار کمتری به خودرو وارد شود.

افراد باید سعی کنند با پارک خودرو در فضایی مناسب (پارکینگ یا محیط سرپوشیده) از گرم شدن بیش از اندازه کابین خودرو پیشگیری کنند.

کولر خودرو باید در سرعت و دور موتور پایین روشن شود و پس از روشن کردن، فرد باید سرعت فن را بالا ببرد تا هوای گرم موجود در لوله‌های تهویه تخلیه شود.

لازم است در هوای آلوده یا تونل‌ها دکمه گردش داخلی کولر روشن شود تا هوای داخل زودتر خنک شود.

استفاده از کولر به مدت طولانی به خصوص در ترافیک، فشار شدیدی را به موتور وارد می‌کند از همین رو توصیه می‌شود افراد درجه کولر را کاهش دهند و یا در سیکل منظم کولر را خاموش کنند.

آب رادیاتور خودرو در فواصل زمانی منظم باید بررسی شود زیرا کمبود آن منجر به گرمای شدید کولر می‌شود.
در سرعت‌های پایین باید از دنده سنگین استفاده شود زیرا که این  موضوع علاوه بر خنک شدن کولر از آسیب به سایر تجهیزات خودرو نیز جلوگیری می‌کند.

کولر خودرو را چگونه باید شارژ کرد؟

کولر خودرو برای عملکرد نیازمند گاز خنک کننده است. این گاز معمولاً از نوع R123a است و پس از طی مدت زمانی در حدود ۲ سال این گاز تخلیه شده و باید مجدداً شارژ شود. لازم است نسبت به این نکته دقت لازم را به خرج دهید زیرا اگر کولر بدون این گاز (حتی با مقدار کم از این گاز) روشن شود، نمی تواند به درستی عمل خنک کنندگی را انجام دهد. همچنین هنگام خرید این گاز توجه کنید تا گاز خریداری شده مشابه قبلی باشد زیرا که ترکیب دو گاز متفاوت، عملکرد صحیح کولر را کاهش میدهد.

شایع‌ترین نشانه‌های خرابی کولر خودرو

افراد در صورت مشاهده هر یک از این علائم، باید برای تعمیر کولر خودرو اقدام کنند:

  • روشن نشدن کولر خودرو
  • عدم خنک کنندگی کولر
  • به گوش رسیدن صداهای نامتعارف از کولر
  • یخ زدن اواپراتور و لوله‌ها
  • بوی نامطبوع
  • عمل نکردن کمپرسور

علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر در خصوص کارشناسی خودرو و همچنین اطلاع از کلیه قطعات اتومبیل خود می‌توانند به سایت https://auto9.ir مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سامانه جامع کارشناسی خودرو اتوناین

این شرکت با راه اندازی سامانه هوشمند اتوناین در نظر دارد تا به هم میهنان عزیز در حیطه خدمات اتومبیل همچون: کارشناسی خودرو، اجاره خودرو، صدور بیمه نامه و .... یاری رسان باشد تا ضمن سهولت حال آنان خرید و فروش مطمئنی را تجربه نمایند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش