اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139802093639510903

سیستم ترمز EBD چیست؟

تکنولوژی سیستم کنترل حرکتی خودرو و ایجاد تعادل در سربالایی‌ها و سراشیبی‌ها

کد: 139802093639510903

http://bit.ly/2J3Pvdh

، تهران , (اخبار رسمی): سیستم کنترل حرکتی خودرو یکی از آپشن‌های کنترل خودرو است که امنیت خودرو را تامین می‌کند. این سیستم باعث تعادل در سربالایی‌ها و سراشیبی‌ها می‌شود. وجود این سیستم بر روی خودرو‌ها می‌تواند از تصادفات رانندگی جلوگیری کرده و میزان مصرف سوخت بنزین را کاهش دهد.

تکنولوژی سیستم کنترل حرکتی خودرو و ایجاد تعادل در سربالایی ها و سراشیبی ها
سیستم کنترل ترمز حرکتی

سیستم کنترل حرکتی خودرو یکی از آپشن‌های کنترل خودرو است که امنیت خودرو را تامین می‌کند. این سیستم باعث تعادل در سربالایی‌ها و سراشیبی‌ها می‌شود. سیستم کنترل حرکتی از طریق مجموعه‌ای از حسگرها عمل می‌کند. وجود این سیستم بر روی خودرو‌ها می‌تواند از تصادفات رانندگی جلوگیری کرده و میزان مصرف سوخت بنزین را کاهش دهد به علاوه نصب این سیستم در افزایش طول عمر لاستیک خودرو و قطعات آن نیز موثر است. در ادامه به تشریح کامل این سیستم پرداخته می‌شود.

تکنولوژی سیستم کنترل حرکتی خودرو در سرازیری یا DAC چیست؟

سیستم کنترل حرکتی خودرو در جاده‌های سراشیب با نام مخفف DAC شناخته می‌شود، عملکرد این سیستم به گونه‌ای است که به راننده کمک می‌کند تا در چنین شرایطی بدون استفاده از ترمز، حرکت خودرو را با سرعت ثابتی کنترل کند. زیرا که سرعت ثابت در پایداری و کنترل مسیر اثر گذار است و نیازی به استفاده مکرر از ترمز خودرو نخواهد بود. خودروهای مجهز به چنین سیستمی، معمولاً دارای حسگرهایی است که از طریق چرخ‌ها و با استفاده از کامپیوتر خودرو مسیر را تشخیص داده و فعال می‌شوند.

البته دسته‌ای دیگر از خودرو‌ها دارای دکمه‌ای بوده که راننده می‌تواند با فعال کردن آن در چنین مسیرهایی تردد کند. از مهم‌ترین خودروهایی که دارای چنین سیستمی هستند، می‌توان به کیا سورنتو، هیوندای ix35، هیوندای ix45، تویوتا لندکروزر، لکسوس RX350، مرسدس بنز ML، کیا اسپورتیج، هیوندای ix35، هیوندای ix45، ب ‌ام ‌وX3، ب‌ ام ‌و X1 و میتسوبیشی ASX اشاره کرد.

سیستم کنترل حرکتی خودرو DAC چگونه کار می‌کند؟

این سیستم بعد از فعال شدن با روش‌های ذکر شده، میزان فشار هیدرولیکی ترمز وارد شده بر هر چرخ را اندازه گیری کرده و در صورتی که این میزان فشار کاهش یابد، سیگنالی به کامپیوتر خودرو (ECU) ارسال می‌شود تا با فعال کردن پمپ ترمز خودرو کاهش فشار وارده را جبران کند. همچنین در این حالت گیربکس خودرو در سنگین‌ترین حالت خود قرار می‌گیرد تا سرعت خودرو کاهش یافته و با سرعت ثابتی مسیر را طی کند. به علاوه این سیستم از دو سامانه ESP (سیستم پایداری الکترونیکی) و ترمز EBD (تقسیم کننده الکترونیکی نیروی ترمز) به سبب جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها و انحراف خودرو استفاده می‌کند.

استفاده از سیستم کنترل حرکتی ممکن است موجب گرم شدن مجموعه ترمز خودرو شود از همین رو لازم است پس از طی کردن مسیر سراشیبی سیستم DAC غیر فعال شود.

تکنولوژی سیستم کنترل حرکتی خودرو در سربالایی یا HAC چیست؟

سیستم کنترل حرکتی خودرو در سربالایی‌ها با نام HAC شناخته می‌شود، وظیفه این سیستم را به طور کلی می‌توان جلوگیری از حرکت رو به عقب خودرو در سربالایی‌ها معرفی کرد. در واقع این سیستم به افراد کمک می‌کند پس از یک توقف طولانی مدت در یک مسیر سربالایی، زمانی که قصد حرکت مجدد دارند، دچار مشکل نشوند.

سیستم کنترل حرکتی خودرو GAC چگونه کار می‌کند؟

نحوه عملکرد این سیستم به گونه‌ای است که پس از فعال شدن آن میزان فشار وارد ترمز برای جلوگیری از لغزندگی و جلوگیری از حرکت خودرو رو به عقب را محاسبه کرده و با توجه به آن فشار ترمز بر چرخ تغییر می‌کند و از حرکت رو به عقب خودرو جلوگیری می‌شود. در این حالت حتی اگر فرد پدال را رها کند نیز همچنان فشار ترمز اجازه حرکت خودرو رو به عقب را نمی‌دهد. این فشار اغلب تا زمانی که فشاری به پدال وارد نشود همچنان ادامه دارد البته در برخی خودرو‌ها این فشار وارده تنها به مدت ۲ الی ۳ دقیقه ادامه داشته و پس از طی این مدت غیر فعال می‌شود.

در گذشته این سیستم تنها برای خودرو‌های شاسی بلند کاربرد داشت اما در حال حاضر HAC بر روی خودروهای سدان نیز نصب می‌شود. از جمله خودرو‌های مجهز به این سیستم می‌توان به لکسوس IS300، جک S5، هیوندای سانتافه، تویوتا پرادو، کیا سراتو، ام وی ام X22، چری آریزو۵ ، کیا سورنتو، هیوندای i20، ام جی GS، بسترن B30 و هیوندای سوناتا اشاره کرد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت کارشناسی و اجاره خودرو اتوناین مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سامانه جامع کارشناسی خودرو اتوناین

این شرکت با راه اندازی سامانه هوشمند اتوناین در نظر دارد تا به هم میهنان عزیز در حیطه خدمات اتومبیل همچون: کارشناسی خودرو، اجاره خودرو، صدور بیمه نامه و .... یاری رسان باشد تا ضمن سهولت حال آنان خرید و فروش مطمئنی را تجربه نمایند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش