اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139801313616810903

دینام و تسمه دینام چیست و چند نوع دارد؟

کد: 139801313616810903

http://bit.ly/2INN0vv

، تهران , (اخبار رسمی): دینام خودرو در واقع موتور مولد جریان الکتریکی است و وظیفه آن تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز اتومبیل است. این قطعه در دو نوع دو ذغاله و سه ذغاله وجود دارد و از مهم‌ترین عوامل خرابی آن مشکل تسمه دینام، از بین رفتن ذغال، آفتامات و سوختن سیم پیچ و بالشتک‌ها است.

دینام و تسمه دینام چیست؟ چند نوع دارد و نقش آن در اتومبیل
دینام و تسمه دینام

دینام خودرو یکی از قطعات حساس و مهم برای اتومبیل به شمار می‌رود و در واقع موتور مولد جریان الکتریکی است. این قطعه وظایف بسیار مهمی را در اتومبیل بر عهده دارد و اختلال در عملکرد آن می‌تواند زیان‌های بسیاری را به همراه داشته باشد. در این مقاله به بررسی وظایف این قطعه و نحوه نگهداری صحیح آن پرداخته می‌شود.

دینام چیست و چه نقشی در اتومبیل دارد؟

این قطعه موتور تولید مولد جریان است که از قطعاتی شامل یک پوسته فلزی، دو عدد بالشتک، آرمیچر، بوش، کلکتور، فولی و چند قطعه زغال ساخته شده است و جریان مستقیم (DC) مورد نیاز برای باتری اتومبیل، جریان مورد نیاز برای چراغ های جلو، تجهیزات برقی-هیدرولیکی و برف پاک‌ کن را تولید می‌کند. در داخل دینام روتور در یک میدان مغناطیسی می‌چرخد و جریان الکتریکی تولید می‌کند.

دینام خودرو چگونه کار می‌کند؟

همان‌گونه که ذکر شد این قطعه نوعی موتور الکتریکی است که وظیفه تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز اتومبیل را برعهده دارد و از طریق چرخش پوسته، دینام در محور خود و با استفاده از سیم پیچ الکتریکی در زمان روشن بودن اتومبیل انرژی مورد نیاز خودرو را تولید می‌کند. به بیانی دیگر می‌توان گفت با چرخش آرمیچر دینام در مدار مغناطیسی بالشتک‌های بدنه آن برق تولید می‌شود، این انرژی به وسیله زغال‌ها دریافت شده و خروجی مورد نیاز را ارائه می‌دهد.

چند نوع دینام وجود دارد؟

این قطعه در دو نوع مختلف وجود دارد که عبارت هستند از :

دو ذغال که با  آفتامات سه قرقره عمل می‌کند.

سه ذغال که با  آفتامات یک قرقره عمل می‌کند.

نسل جدیدی از این قطعه با نام  آلترناتور شناخته می‌شود که بر عکس مدل‌های قدیمی‌تر قادر است در دور کند موتور که اتومبیل درجا کار می‌کند نیز انرژی مورد نیاز برای آن را تامین کند.

علائم خرابی دینام در اتومبیل

هشدار دینام: در اتومبیل‌های پیشرفته در صفحه  کیلومتر خودرو چراغی به منظور هشدار تعبیه شده است و در صورت اختلال در عملکرد این قطعه چراغ روشن می‌شود. همچنین ممکن است رادیو پخش، چراغ‌های خودرو و یا برف پاکن، چراغ اخطار دینام روشن شود. در چنین مواردی باید این تجهیزات را خاموش کرده و به اولین تعمیرگاه مراجعه شود. زیرا در صورت تداوم اختلال در عملکرد این قطعه، آسیب‌های جبران ناپذیری به سیستم الکتریکی اتومبیل وارد می‌شود.

کم نور شدن چراغ‌ها: کاهش نور چراغ به معنی عدم برق رسانی صحیح به آن است که نیاز به بررسی دینام دارد.

مشکل باطری خودرو: اگر در ابتدای صبح با مشکل خوابیدن باطری روبه رو شدید دو احتمال قوی در این مورد وجود دارد اولاً اینکه عمر باطری به پایان رسیده است و دوماً اینکه این قطعه دچار مشکل شده است.

صدا‌ها و بو‌های غیر عادی:  صدای عجیب از اتومبیل می‌تواند نشانه‌ای از خرابی این قطعه باشد . به علاوه رسیدن بو‌های عجیب به مشام نیز از عوارض سوختن بالشتک‌ها یا زغال‌های آن است.

مهم‌ترین عواملی که باعث خرابی دینام می‌شود چیست؟

مشکل تسمه دینام: شل و یا سفت بودن بیش از اندازه تسمه و یا پوسیدگی آن عامل خرابی این قطعه می‌شود.

از بین رفتن زغال: در اثر استفاده بیش از اندازه از زغال و یا دمای بالای آن این قطعه از دینام تخریب شده و نیاز به تعویض دارد.

آفتامات: این قطعه وظیفه کنترل نوسانات آن را بر عهده دارد، و مشکل در آن موجب بالا رفتن تعداد نوسانات شده و ممکن است عملکرد آن را مختل کند.

سوختن سیم پیچ و بالشتک‌ها: این مشکل به علت استفاده زیاد از دینام رخ داده و نیاز است که این قطعات تعویض شود.

چه باید کرد تا دینام خودرو عمر بیشتری داشته باشد؟

اگر به طور مداوم از باتری استفاده شود، این قطعه همیشه در حال فعالیت بوده و از عمر مفید آن کاسته می‌شود. جهت افزایش طول عمر آن یاید به موارد زیر توجه کرد: در صورت استفاده از تجهیزات برقی با مصرف بالا مثل چراغ‌های اسپورت با مصرف زیاد و یا سیستم صوتی فشار زیادی به دینام وارد می‌شود. در این مورد بهتر است از باتری متناسب با این تجهیزات استفاده شود.

در فصل‌های گرم سال به طور مداوم از کولر خودرو نباید استفاده شود.

تسمه دینام چیست؟

تسمه دینام قطعه‌ای بسیار کاربردی است که انرژی موتور را به قطعاتی مانند دینام، واتر پمپ، سیستم تهویه مطبوع و پمپ فرمان هیدرولیک انتقال می‌دهد، این قطعه از طریق انرژی دورانی موتور به حرکت واداشته شده  و با به حرکت در آوردن دینام خودرو باعث تبدیل نیروی حرکتی به الکتریکی می‌شود. این قطعه نقش بسیار مهمی در اتومبیل دارد به گونه‌ای که اختلال در عملکرد آن حرکت اتومبیل را با مشکل مواجه می‌کند.

چه زمانی باید نسبت به تعویض تسمه دینام و تسمه پروانه اقدام کرد؟

روشن شدن چراغ باتری در پشت آمپر: این تسمه وظیفه شارژ باطری را بر عهده دارد و در صورتی که باطری شارژ نشود این چراغ روشن خواهد شد.

جوش آوردن خودرو: اگر تسمه دچار مشکل شود، کار افتادن واتر پمپ و عدم گردش جریان آب با اختلال مواجه شده و خودرو جوش می‌آورد.

اختلال در  کنترل فرمان هیدرولیک: شل شدن این تسمه با ایجاد مشکل در کنترل فرمان‌های هیدرولیک همراه است.

برای تعویض تسمه زمان دقیقی مشخص نشده است، و تنها راهکار تشخیص زمان تعویض تسمه بررسی ظاهر آن است. برخی از مواردی که نشان دهنده ی فرا رسیدن زمان تعویض تسمه است به این شرح است:

  • شنیدن صداهایی شبیه به جیر جیر از قسمت موتور
  • عدم کنترل مناسب بر فرمان
  • اختلال در عملکرد صحیح کولر و تهویه مطبوع
  • وجود نشان پارگی، خورده شدگی، ساییدگی و خشک شدگی در کل طول تسمه
  • پیدا کردن خاصیت کشسانی در تسمه
  • چرب شدن تسمه

علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت کارشناسی خودرو https://auto9.ir مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سامانه جامع کارشناسی خودرو اتوناین

این شرکت با راه اندازی سامانه هوشمند اتوناین در نظر دارد تا به هم میهنان عزیز در حیطه خدمات اتومبیل همچون: کارشناسی خودرو، اجاره خودرو، صدور بیمه نامه و .... یاری رسان باشد تا ضمن سهولت حال آنان خرید و فروش مطمئنی را تجربه نمایند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش