اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139802073633410903

سیستم ترمز EBD و نحوه عملکرد آن در خودروهای جدید

کد: 139802073633410903

http://bit.ly/2J5hGZr

، تهران , (اخبار رسمی): سیستم ترمز EBD به معنایی تقسیم کننده نیروی ترمز بین چرخ‌ها است. این سیستم در واقع دارای سنسورهایی است که می‌تواند در شرایط مختلفی مانند، حرکت خودرو، فشاری که بر هر یک از چرخ‌های خودرو وارد می‌شود و همچنین اصطکاک هر چرخ، نیروی مناسبی را اعمال کند و باعث بهبود عملکرد سیستم ترمز خودرو شود.

سیستم ترمز EBD و نحوه عملکرد آن در خودروهای جدید
سیستم ترمز EBD

سیستم ترمز EBD که از عبارت Electronic Brake force Distribution گرفته شده است، به معنایی تقسیم کننده نیروی ترمز بین چرخ‌ها است. در گذشته سیستم ترمز به یک اندازه بین چرخ‌ها تقسیم می‌شد، اما اکنون با پیشرفت تکنولوژی و افزایش سرعت و شتاب خودروها، خودروسازان به این نتیجه رسیدند که نیروی ترمز نباید به یک اندازه بین چرخ‌ها تقسیم شود. سیستم ترمز EBD وظیفه کنترل میزان نیروی وارد شده به هر چرخ را هنگام ترمزگیری بر عهده دارد.

سیستم ترمز EBD چیست؟

سیستم ترمز EBD نوعی کمک ترمز است که به عنوان مکمل سیستم ترمز ABS شناخته شده است. (هر خودرویی که دارای سیستم EBD است، قطعاً سیستم ABS نیز دارد.) این سیستم ترمز، نیروی الکترونیکی ترمز را متناسب با وزن وارد شده بر هر چرخ، بین چرخ‌های جلو، عقب، چپ و راست تقسیم می‌کند. در واقع می‌توان گفت این سیستم دارای سنسورهایی است که با توجه به شرایط مختلف حرکت خودرو، به فشاری که بر هر یک از چرخ‌ها وارد می‌شود و همچنین اصطکاک هر چرخ، نیروی مناسبی را اعمال می‌کند. این امر باعث بهبود عملکرد سیستم ترمز می‌شود.

نحوه عملکرد سیستم ترمز EBD در خودروهای جدید

این سیستم براساس وزن هر چرخ، نیروی مورد نیاز برای ترمز را اعمال می‌کند و باعث می‌شود که ترمزگیری بهتر انجام شود. چرخی که وزن بیشتری را تحمل می‌کند نیاز به نیروی بیشتری برای ایستادن دارد تا ترمز بهتر صورت گیرد؛ یعنی هم بر قدرت و هم بر سرعت ترمز افزوده شود. در اغلب خودروها، چرخ‌های جلو وزن بیشتری را تحمل می‌کنند و متناسب با آن، نیاز به نیروی بیشتری دارند. وقتی در قسمت عقب خودرو سرنشین‌ وجود نداشته باشد، ۶۰% نیرو به چرخ‌های جلو و ۴۰% به چرخ‌های عقب وارد می‌شود.

این سیستم با اعمال نیروی مناسب مانع از وارد آمدن نیروی بالا به چرخ‌هایی با اصطکاک کمتر شده و در نتیجه مانع از  قفل شدن چرخ‌هایی با اصطکاک کمتر و خروج خودرو از مسیر متعادل می‌شود. اگر این نیرو به شکل متناسب توزیع نگردد، چرخ‌های سنگین‌تر با کمبود نیرو مواجه شده و در نتیجه خط ترمز افزایش پیدا می‌کند.

شرایط ضروری برای استفاده از سیستم ترمز EBD

دارا بودن هر یک از شرایط زیر نیاز به سیستم EBD را افزایش می‌دهد:

- حرکت در مسیرهای لغزنده

- زمانی که خودرو همراه با بار و یا مسافر حرکت می‌کند. (افزایش وزن چرخ‌های عقبی که نیازمند نیروی بیشتری برای ترمز است.)

- ترمزگیری در پیچ و دور زدن (در این حالت چرخ‌ها نیازمند اعمال نیروی بیشتری نسبت به حالت عادی هستند.)

- در حالت عادی (بدون هیچ یک از شرایط ذکر شده نیز، چرخ‌های جلویی به نیروی بیشتری برای ترمز نیاز دارند.)

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت کارشناسی خودرو اتوناین مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سامانه جامع کارشناسی خودرو اتوناین

این شرکت با راه اندازی سامانه هوشمند اتوناین در نظر دارد تا به هم میهنان عزیز در حیطه خدمات اتومبیل همچون: کارشناسی خودرو، اجاره خودرو، صدور بیمه نامه و .... یاری رسان باشد تا ضمن سهولت حال آنان خرید و فروش مطمئنی را تجربه نمایند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کسب و کار و خرده فروشی