اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139802143652910903

در جا کارکردن اتومبیل در ترافیک‌های سنگین چه صدماتی به خودرو وارد می‌کند؟

درجا کارکردن خودرو چه مشکلاتی را به همراه دارد؟

کد: 139802143652910903

http://bit.ly/2Y87Tpo

، تهران , (اخبار رسمی): درجا کارکردن خودرو به معنی روشن بودن آن بدون حرکت است. بسیاری از افراد با این تصور که درجا کارکردن خودرو برای روشن کردن و گرم کردن موتور لازم است، هر روز این کار را انجام می‌دهند، ولی خوب است بدانید که این تصور کاملاً اشتباه بوده و نه تنها سودی ندارد بلکه آسیب‌های جدی را به خودرو وارد خواهد کرد.

درجا کارکردن خودرو چه مشکلاتی را به همراه دارد؟
درجا کارکرددن خودرو

درجا کارکردن خودرو پس از یک مدت زمان طولانی روشن شدن

بسیاری از افراد اعتقاد دارند باید قبل از حرکت با خودرویی که در مدت زمان طولانی خاموش بوده است، آن را بدون حرکت روشن نگه داشت یا اصطلاحاً گرم کنند. در صورتی که این باور کاملاً غلط است. در خودروهای جدید، خبری از سیستم سوخت‌رسانی قدیمی و دریچه کاربراتور و کاربراتور نیست به علاوه این خودروها دارای سیستم پاشش سوخت انژکتوری بوده و دستگاه کنترل کننده موتور ماشین (ECU) میزان سوخت مصرفی خودرو در شرایط مختلف را تنظیم می‌کند. به همین منظور توصیه می‌شود به جای افزایش دادن سوخت مصرفی خود، در ابتدای صبح یا زمانی که خودرو به مدت طولانی خاموش بوده است، مدت زمان کمی را با سرعت کم و دنده‌های سنگین به حرکت ادامه داد، تا خودرو به دمای مورد نظر برسد.

درجا کارکردن خودرو در ترافیک

درجا کارکردن خودرو در ترافیک امر بسیار شایعی است که حتما در ترافیک نظر همه را نیز جلب کرده است، بسیاری از رانندگان علت این امر را آسیب خودرو در استارت زدن‌های مکرر عنوان می‌کنند اما خوب است بدانید آسیبی که درجا کارکردن خودرو به محیط و خود وارد می کند بسیار بیشتر از استارت زدن است. درجا کارکردن خودرو مصرف سوخت را به شدت افزایش می‌دهد که این امر نه تنها موجب آلودگی هوا شده بلکه افزایش هزینه‌های سوخت را نیز به همراه دارد. در ضمن روشن کردن خودرو بدون حرکت موجب آسیب به پیشرانه آن می‌شود. از همین روی توصیه می‌شود جهت کاهش آلودگی محیط زیست و جلوگیری از آسیب به خودرو خود در ترافیک، خودرو را خاموش کرد.

درجا کارکردن خودرو پس از طی یک مسیر طولانی

اعتقاد بر اینکه پس از طی کردن یک مسیر طولانی باید خودرو را روشن نگاه داشت در بسیاری از افراد وجود دارد، که این امر موجب گرم شدن بیش از حد موتور و افزایش دمای آن می‌شود. در حالتی که خودرو در حرکت است از طریق جریان هوایی جلوی آن موتور خنک می‌شود اما در حالت ایستاده این امر امکان‌پذیر نیست. در این حالت برای خنک کردن خودرو، فن‌های برقی خودرو روشن می‌شوند که این امر آسیب به دینام‌ها، باتری و مدار برقی ماشین را به همراه دارد. پس نیاز به روشن نگه داشتن خودرو نیست از طرفی سازندگان خودروهای جدید فن‌های هوشمندی طراحی کرده‌اند که به دمای موتور حساس بوده و در صورتی که خودرو خاموش دمای بالایی داشته باشد، فن را در چندین مرحله روشن و خاموش می‌کنند تا دمای موتور را کاهش دهند.

در جا کار کردن خودرو و مشکلات ناشی از آن برای اتومبیل

درجا کار کردن خودرو اثرات مختلفی را بر روی قطعات ماشین داشته و موجب کاهش عمر این قطعات می‌شود. از همین روی توصیه می‌شود هیچ‌گاه خودرو را بدون حرکت روشن نگاه ندارید . مهمترین اثرات درجا کارکردن بر روی خودرو به این شرح است:

ترکیب شدن روغن و بنزین

تمامی خودروها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در حالت روشن بودن خودرو به مقدار کافی اکسیژن با بنزین ترکیب شود. اما زمانی که خودرو درجا کار می‌کند این روند دچار اختلال می‌شود زیرا مقدار اکسیژن لازم برای سوخت تامین نمی‌شود، نتیجه این اختلال کامل نبودن فرآیند سوخت و باقی ماندن مقدار بنزین درون سیلندر است. این بنزین از زیر رینگ‌ها وارد محفظه زیرین سیلندر موتور خودرو شده و با روغن موتور مخلوط می‌شود. در نتیجه روغن نمی‌تواند به وظیفه خود که روانکاری است به خوبی عمل کند.

حرارت بیش از حد سیلندر

هنگام درجا کارکردن خودرو میزان گردش هوا در کاپوت کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه دمای سیلندر به شدت افزایش می‌یابد و دچار آسیب می‌شود.

کارکرد بی وقفه خنک کننده‌ها

روشن کردن خودرو بدون حرکت، افزایش دمای موتور را به همراه دارد که این امر نیاز به فعالیت مداوم خنک کننده را افزایش می‌دهد. در نتیجه روشن ماندن طولانی مدت فن‌ها یا خنک‌کننده‌ها آسیب آنها را به همراه دارد.

تحت فشار بودن سیستم برقی

همان طور که ذکر شد روشن ماندن خودرو بدون حرکت، موجب گرم شدن موتور و افزایش فعالیت فن‌ها می‌شود. این مورد نه تنها به فن‌ها آسیب وارد می‌کند بلکه سیستم برقی خودرو را هم دچار اختلال می‌کند.

صدمه به سیلندر توسط گازهای اسیدی

درجا کارکردن خودرو موجب می‌شود هنگام سوخت بنزین، اکسیژن کافی به آن نرسد و فرآیند سوخت به درستی انجام نگیرد. نتیجه این احتراق ناقص تجمع گاز و آلاینده‌های اسیدی در سیلندر است. این مواد مضر موجب آسیب به سیلندر و خورده شدن قطعات فلزی داخل موتور خودرو می‌شود.

صدمه به اگزوز

روشن نگه داشتن خودرو آلاینده‌های بیشتری را در مقایسه با زمانی که خودرو حرکت می‌کند، تولید می‌کند. این آلودگی‌های بیشتر کاتالیزورهای داخل سیستم اگزوز را مستهلک می‌کند.

خطا در خصوص موعد سرویس خودرو

در حالت معمول سرویس خودرو با توجه به کیلومتر خودرو انجام می‌شود. اما درجا کارکردن خودرو کیلومتر خودرو را تغییر نمی‌دهد اما این عمل کارکرد موتور، تسمه‌ها، روانکارهایی مانند روغن و گریس و قطعه‌هایی مانند پمپ روغن و پمپ آب نیز افزایش خواهد یافت که نیاز به سرویس را نیز افزایش می‌دهد.

علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت کارشناسی و اجاره خودرو اتوناین به آدرس  auto9.ir مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سامانه جامع کارشناسی خودرو اتوناین

این شرکت با راه اندازی سامانه هوشمند اتوناین در نظر دارد تا به هم میهنان عزیز در حیطه خدمات اتومبیل همچون: کارشناسی خودرو، اجاره خودرو، صدور بیمه نامه و .... یاری رسان باشد تا ضمن سهولت حال آنان خرید و فروش مطمئنی را تجربه نمایند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کسب و کار و خرده فروشی