اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139711183462810903

مصرف بنزین در ایران

ارزش و بهای حقیقی بنزین در ایران چه قدر است؟

کد: 139711183462810903

https://goo.gl/SkaL5y

، تهران , (اخبار رسمی): دولت هر ساله منابع بسیاری را صرف پرداخت هزینه یارانه بنزین می‌کند که مصرف آن در ایران بسیار بیشتر از سایر کشورها است و همچنان نیز رو به افزایش است به گونه‌ای که مصرف روزانه از ۶۷ میلیون لیتر در سال ۸۷ به ۹۱ میلیون لیتر در سال ۹۷ رسیده است.

ارزش و بهای حقیقی بنزین در ایران چه قدر است؟
بنزین

سالانه بهایی سنگین بابت یارانه بنزین پرداخت می‌شود که با این مبلغ می‌توان هر ‌سال حدود ۶۶ هزار کارخانه راه‌اندازی کرد یا ۲۱۹ هواپیمای ایرباس صفر کیلومتر یا ۵۱۵ هواپیمای نو ATR خرید

سالانه بهایی سنگین بابت یارانه بنزین پرداخت می‌شود که با این مبلغ می‌توان هر ‌سال حدود ۶۶ هزار کارخانه راه‌اندازی کرد یا ۲۱۹ هواپیمای ایرباس صفر کیلومتر یا ۵۱۵ هواپیمای نو ATR خرید.

بهای واقعی بنزین چند تومان است؟

قیمت تولید بنزین در پایه فوب خلیج فارس در حدود ۳۴ سنت و یا همان ۶۱۰۰ تومان است که پس از توزیع و سایر هزینه‌ها قیمت تمام شده در حدود ۷۰۰۰ هزار تومان است و دولت ۶۰۰۰ هزار تومان از آن را به عنوان یارانه نقدی می‌پردازد. در کشور ما روزانه ۹۱ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود که هزینه پرداخت یارانه آن به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد، پرداخت این یارانه به دهک‌های بالا ۲۵ برابر دهک‌های پایین درآمدی است. اگر دولت تا به  حال هزینه این سوخت با ارزش را به مبلغ واقعی آن عرضه نکرده بود، این هزینه‌های اضافی صرف ایجاد زیرساخت‌ها شده و از مصرف زیاد و قاچاق آن نیز خبری نبود.

سهم هر شهروند از یارانه سوخت

یارانه غیر مستقیمی که امروزه به گازوئیل، گاز و بنزین داده می‌شود در حدود ۵ برابر یارانه‌ای است که به شهروندان تعلق می‌گیرد (۴۵ هزار ۵۰۰ تومان). نایب رییس اتاق بازرگانی در توییتی که بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشت نوشت : «میزان یارانه انرژی در ایران به عدد 100هزار میلیارد تومان در ماه رسیده است که سرانه آن معادل ماهانه یک‌میلیون و 250هزار تومان است. این عدد با دستمزد یک ماه یک کارگر برابری می‌کند.»

میزان مصرف سوخت در ایران نسبت به کشورهای دیگر

آمار مصرف بنزین در ایران در مقایسه با سایر کشورها بسیار تاسف بار است، ایران با جمعیتی بالغ بر ۸۱ میلیون نفر، روزانه ۹۱ میلیون لیتر می‌سوزاند، یعنی هر شهروندی ایرانی حتی اگر خودرویی نداشته باشد روزانه ۱٫۱۲ لیتر بنزین می سوزاند در حالی که این رقم در کشور ترکیه با جمعیتی بالغ بر ۸۰ میلیون نفر روزانه در حدود ۸ ‌میلیون و ۲۶۸ ‌هزار لیتر سوزانده می‌شود. (ایران و ترکیه حدوداً جمعیت و تعداد خودروی سبک یکسانی دارند.) یعنی هر شهروند ترکیه‌ای روزانه ۰٫۱ لیتر بنزین می‌سوزاند. همچنین کشور پرجمعیت چین با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و ۳۸۶ میلیون  نفر حدود ۴۶۸ میلیون لیتر در روز مصرف دارد، و این به معنی آن است که مصرف هر شهروند چینی در روز به ۰٫۳۴ می‌رسد. این آمار نشان می‌دهد شهروندان ایرانی به‌ ازای هر نفر، ۱۰ برابر هر ترکیه‌‌ای و ۳ برابر هر چینی بنزین مصرف می‌‌کنند.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت کارشناسی خودرو اتوناین مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سامانه جامع کارشناسی خودرو اتوناین

این شرکت با راه اندازی سامانه هوشمند اتوناین در نظر دارد تا به هم میهنان عزیز در حیطه خدمات اتومبیل همچون: کارشناسی خودرو، اجاره خودرو، صدور بیمه نامه و .... یاری رسان باشد تا ضمن سهولت حال آنان خرید و فروش مطمئنی را تجربه نمایند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]