کد: 139711273481710651

قانون 80/20 چیست؟

کد: 139711273481710651

https://goo.gl/k6BkoG

، اسلامشهر , (اخبار رسمی): خیلی‌ها به دنبال این هستند که بتوانند نتایج بهتری در زندگی خود داشته باشند. اما راه مناسب برای رسیدن به نتایج بهتر چیست؟ در این مقاله در خصوص قانون 80/20 که یکی از روش‌های موثر برای متمرکز کردن وقت و انرژی است صحبت می‌شود.

قانون 80/20
قانون 80/20 چیست؟

ذهن انسان مانند یک باغچه است. اگر در این باغچه گل‌های مورد علاقه و زیبا کاشته نشود، به جای آن علف هرز می‌روید و چیدن گل‌های زیبا بسی لذت‌بخش‌تر از تمیز کردن باغچه‌ای مملو از  علف‌های هرز است.

افراد موفق در زندگی به قوانینی پایبند هستند، هر شخصی که همانند آنها عمل کند همان نتایج را به دست میآورد. حتی دستان پرتوان طبیعت هم تاثیری در شکست یا پیروزی افراد ندارد. پس باید قوانین موفقیت را آموخت چون همه در دوره‌ای زندگی می‌کنند که بدون داشتن برنامه‌ای دقیق و منظم محکوم به فنا هستند.

قانون پارتو

یک اقتصاددان ایتالیایی به نام ویلفردو پارتو، در پی تحقیقاتی به این باور رسید که 80 درصد کارهای شما و نتایج دلخواه؛ متأثر از 20 % کارها است. قانون پارتو یکی از سودمندترین و مفیدترین قوانین مدیریتی اس. بدین معنی که 80 % از راندمان کاری تنها مربوط به 20 % از فعالیت‌ها در حل مسئله مذکور بوده است. بسیاری از کارها و فعالیت‌ها در طی روز نه تنها مفید نیستند بلکه مضرر هم هستند و می‌توان آنها را از لیست کاری خود حذف کرد و انرژی و وقت خود را صرف  انجام کارهایی کرد که بازده مطلوب‌تری داشته و احساس رضایت‌مندی بیشتری ایجاد می‌کنند.

چند مثال در این زمینه:

80 درصد سود حاصل در شرکت‌ها تنها نتیجه 20 درصد از محصولات یا خدماتی هستندکه ارائه می‌دهند.

80 درصد از فضای اتاق یا انباری تنها به وسیله 20 % از لوازم مورد نیاز پر شده است.

80 درصد نتایج کاری حاصل 20 % از کارهایی است که در طول روز انجام می‌شود.

شگفت انگیز است وقتی بیشتر دقت می‌شود دیده می‌شود که مسائل بیشتری از این قائده تبعیت می‌کنند.

این قاعده چگونه می‌تواند کمک کند؟

ارزش اصل پارتو برای یک مدیر، کارگر، دانش آموز و یا هر کس دیگر در این است که به او متذکر می‌شود بر 20 درصد چیزهای مهم تمرکز کند. از میان کارهایی که در طول روز انجام می‌شود، تنها 20 درصد دارای اهمیت واقعی هستند. آن 20 درصد، 80 درصد نتایج را تولید می‌کنند. باید این موارد مهم را شناسایی کرده و بر آنها تمرکز کرد. برنامه کاری روزانه خود را مرور کرد.

اگر بتوان از موردی صرف نظر کرد، اگر چیزی از قلم افتاده است، باید دانست که به آن 20 درصد امور مهم تعلق ندارد.

اصل پارتو و یا به عبارتی قاعده 20/80 می‌تواند به عنوان یک یادآوری روزانه در خدمت همه باشد و به همه یادآور شود که 80 درصد زمان و انرژی خود را بر 20 درصد آنچه واقعاً مهم است، متمرکز کرد. فقط نباید هوشمندانه کار کرد، بلکه هوشمندانه بر روی چیزهای درست و مهم کار کرد.

20درصد ارزشمند کاری چیست؟

با فکر کردن می‌توان دریافت که قانون 20/80 چطور در زندگی کاری اجرا می‌شود. ثمربخش‌ترین فعالیتی که در طول یک هفته کاری انجام می‌شود، چیست؟

حالا باید تخمین زد که حقیقتا چقدر زمان صرف انجام آن فعالیت می‌شود .این سوال را برای مدیران، هنرمندان، مجریان، معلمان و پزشکان مطرح شد و اغلب آنها پاسخ دادند که تنها 10 تا 20 درصد زمان خود را به انجام سودمندترین و موثرترین کارشان می‌پردازند. طبیعتا این بدان مفهوم است که بیشترین اوقات آنها صرف اموری می‌شود که ارزش کمتری تولید می‌کنند.

بنابراین، به‌خوبی می‌توان دریافت که چرا اکثر مردم هیچ‌گاه به بالاتر از حد متوسط نمی‌رسند، زیرا اغلب آنها در حال هدر دادن وقت ارزشمندشان هستند. مفاهیم قانون 20/80 ساده هستند. اگر بتوان زمان بیشتری را صرف آن 20 درصد فعالیت‌های کلیدی کرد، بازده بسیار بیشتری می‌توان داشت (و در نتیجه به پول و نتایج بیشتری دست پیدا کرد).

می‌توان قانون 20/80 را در محیط کاری خود به کار بست. آیا وسایلی را که 80 درصد مواقع لازم است (ماشین دوخت، چسب، پوشه‌های پروژه‌های در دست اقدام، و غیره) در دسترستان هستند یا اینکه میز انباری است از وسایلی که کمتر از 20 درصد اوقات استفاده می‌شود؟ پس وسایل را باید براساس نیاز مرتب کرد.

فرآیند اجرای قانون 20/80 نیز به همین سادگی است: آن 20 درصد فعالیت با ارزش را شناسایی کرده و بیشتر انجام دهید.

به دیگران قولی بدهید!

به قول گوته همیشه وقت کافی دارید به شرط آنکه هم بخواهید و هم درست از آن استفاده کنید؛ پس بهتر است از همین الان شروع کرده؛ شک نکنید می‌توان روزهای خوبی را برای خود و دیگران به وجود آورد پس گام برتر همین الان، دقت به این قانون و اجرای آن در زندگی است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کانون فرهنگی گام برتر

موسسه رشد فردی و مهارت های موفقیت گام برتر

منتشر شده در سرویس:

روانشناسی و موفقیت