کد: 139804023793410651

منظور از فن بیان چیست و چگونه آن را تقویت کرد؟

کد: 139804023793410651

http://bit.ly/2RxQgxn

، اسلامشهر , (اخبار رسمی): وقتی صحبت از فن بیان به میان می‌آید سخنرانان و مجریان مطرح دنیا به ذهن ورود می‌کنند اما فن بیان فقط مخصوص به دسته‌ای از افراد خاص نیست بلکه همه‌ی افراد نیاز به آن دارند.

فن بیان
منظور از فن بیان چیست و چگونه آن را تقویت کرد؟

فن بیان چیست؟

افرادی که فکر می‌کنند که فن بیان فقط مختص به افرادی است که مجریان صدا و سیما هستند، در اشتباه هستند و لازم است طرز فکر خود را تغییر دهند. در واقع فن بیان به معنای استفاده کردن از درست کلمات, در جای درست است؛ یعنی طوری صحبت کرد که از الفاظ به کار برده همان چیزی که مدنظر است برداشت شود نه کمتر و نه بیشتر.

وقتی فردی بتواند منظور خود را به مخاطبان منتقل کند و طرف مقابل هم به درستی متوجه شود گام بزرگی در جهت ارتباط موثر برداشته شده است. هر چه بهتر و مسلط‌ تر بتواند صحبت کند و در زمان‌ها و مکان‌های مختلف که شاید فشارهای روحی و ذهنی خاصی هم وجود دارد بتواند با دیگران ارتباط درستی برقرار کند, به همان اندازه مهارت در فن بیان وجود دارد.

فن بیان ذاتی است یا می‌توان آن را تقویت کرد؟

فن بیان مانند موضوعات دیگر در بعضی افراد بیشتر ظهور و بروز دارد که می‌تواند به دلایل مختلفی باشد؛ از جمله عوامل وراثتی، محیط زندگی فرد، علایق شخصی و …

اما این مطلب به این معنا نیست که فن بیان باید فقط در ذات باشد و افراد دیگر قادر به دستیابی به آن نیستند؛ بلکه خوب صحبت کردن هم مثل همه مهارت‌های دیگر زندگی قابل رشد دادن و تقویت کردن است. تمرین‌هایی وجود دارد که با انجام دادن و ممارست در آنها بدون شک می‌توان بهتر از هم اکنون صحبت کرد و در محافل مختلف زندگی شخصی و کاری خود درخشید.

فقط نکته قابل توجه این است که نباید زود خسته شد و با تمرین مستمر و با پشتکار و اراده می‌توان درجه فن بیان خود را حتی به سطح سخنرانان مطرح دنیا رساند و از این مهارت دوست داشتنی لذت برد.

داشتن فن بیان در چه مواقعی لازم است؟

وقتی کمی با دقت به این موضوع توجه شود می‌توان فهمید فن بیان و خوب صحبت کردن در همه جای زندگی تاثیر دارد.

هر روزی که از خواب بیدار می‌شوید در حال ارتباط برقرار کردن با دیگران هستید. در محیط کاری به طور مداوم در حال صحبت کردن با همکاران و مشتریان، در جامعه برای رفع نیازهای خود باید با دیگران، همچنین برای ارتباط خوب با خانواده و رفع نیازهای روحی و عاطفی آنها باید مستمر صحبت و ارتباط برقرار کرد.

پس جایی را نمی‌توان پیدا کرد که بی نیاز این مهارت پر کاربرد در زندگی بود. بدون شک این مهارت از پرکاربردترین ابزار زندگی شخصی و اجتماعی انسان‌ها است که با یادگیری درست آن بسیاری از مشکلات به وجود نمی‌اید و به راحتی قابل حل هستند.

اگر فن بیان خوب نباشد چه کاری باید انجام داد؟

متاسفانه به علت نبود آموزش افراد، مهارت فن بیان در اکثر آنها نیاز به تقویت کردن دارد؛ فرض کنید کسی فن بیان خوبی ندارد و در خوب صحبت کردن و ارتباط درست برقرار کردن مشکل دارد، توان صحب کردن در جمع را ندارد، از کلمات مناسب برای انتقال مفهموم مورد نظر خود استفاده نمی‌کند، با دیگران سخت ارتباط برقرار می‌کند و مشکلاتی از این قبیل.

بدون شک این فرد در زندگی شخصی و کاری خود با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم خواهد کرد از جمله:

  • در زندگی شخصی به دلیل عدم ارتباط مناسب با اطرافیان به سوء تفاهم های بسیار و کدورت‌های زیادی برخواهد خورد و حال خوب زندگی را نخواهد داشت.
  • در زندگی اجتماعی به علت عدم ارتباط مناسب با دیگران نمی‌تواند از خود دفاع کند
  • اعتماد به نفس این افراد به شدت پایین خواهد آمد و در خیلی از مسائل به موفقیت نخواهند رسید.
  • بسیاری از موقعیت‌های شغلی با درآمد خوب را به علت عدم ارتباط با دیگران و مطرح نکردن خود از دست خواهند داد.
  • به علت ضعف در ارتباط گیری، دوستان کمی خواهد داشت و بیشتر اواقات در تنهایی و گوشه گیری به سر خواهند برد.

یک تمرین عالی در مورد فن بیان

کسانی که در رشته بدن سازی فعال هستند توصیه به کار کردن روی بدن خود دارند، به این شکل که مثلاً اگر قرار است بازوی بزرگ و قدرتمندی داشتند باید مدام از این عضو بدن کار بکشند و به طور مستمر وزنه بزنند تا به شکل دلخواه درآید.

فن بیان و صحبت کردن هم از این قاعده مستثنی نیست؛ باید از این عضو بدن بیشتر کار کشید، اگر افراد خود را در معرض صحبت کردن قرار دهند و تمرین کنند می‌توانند در این امر موفق باشند.

اما متاسفانه به علت ترسی که وجود دارد شاید نتوان خوب صحبت کرد و مورد تمسخر قرار گرفت و این موضوع می‌تواند باعث شود کمتر از دیگران صحبت کرد و نتوان فن بیان را تقویت کرد.

پس تنها راه مقابله با این ترس خود را در معرض آن قرار دادن است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کانون فرهنگی گام برتر

موسسه رشد فردی و مهارت های موفقیت گام برتر

منتشر شده در سرویس:

روانشناسی و موفقیت