کد: 139712223561510651

چگونگی افزایش قدرت یادگیری

کد: 139712223561510651

https://goo.gl/5Np2fG

، اسلامشهر , (اخبار رسمی): آیا قدرت یادگیری را می‌توان کسب کرد یا این که این امری خدادادی است و شخص خود دخالتی در افزایش و یا کاهش آن ندارد؟ و این هدیه‌ای از طرف خدا است که به بعضی‌ها داده و به دیگران نداده است. مشخص است که جواب منفی است.

افزایش قدرت یادگیری
چگونگی افزایش قدرت یادگیری

چرا باید قدرت یادگیری را بالا برد؟

اگر با همان روش همیشگی پیش رویم چه می‌شود؟مشکل خاصی پیش نمی‌آید فقط همان نتایجی گرفته می‌شود که قبلا حاصل شده است. پس اگر به فکر پیشرفت و موفقیت روز افزون خود هستید، باید سعی شود که از شنیده‌ها و خواندنی‌ها بیشترین بهره را برد تا بعدا بتوان بیشترین استفاده را از آنها کرد.

البته این را هم باید به خاطر داشت که وقتی شخصی به فکر پیشرفت نیست،ساکن نمی‌ماند بلکه در آن مورد بخصوص روز به روز پسرفت می‌کند.

مزایای مهم افزایش قدرت یادگیری

1- صرفه جویی در زمان و انرژی: وقتی قدرت یادگیری بالا می‌رود، به طور چشمگیری در زمان و انرژی صرفه جویی می‌شود، چون دیگر لازم نیست به خود فشار آورد تا مطلبی را به خود فهماند بنابراین زمان کمتری هم تلف می‌شود.

2- بالا رفتن انگیزه: وقتی قدرت و سرعت یادگیری بالا است، علاقه بیشتری به مطالعه و یادگیری پیدا می‌شود، چون دیگر سریع از یادگیری و مطالعه خسته نمی‌شوید بلکه لذت هم می‌توان برد.

3-باقی ماندن بهتر مطالب در ذهن: وقتی مطلبی با قدرت بیشتری فرا گرفته شود، قطعا آن موضوع زمان بیشتری در ذهن خواهد ماند.

7 راهکار مهم افزایش قدرت یادگیری

افزایش یادگیری قبل از آموزش:

قبل از این که شروع به مطالعه و یا اقدام به رفتن در کلاس شود لازم است چند مورد را در نظر داشت:

1- با شکم پر سر کلاس یا مطالعه نروید: وقتی تازه غذا خوردید، خون بیشتر در نواحی معده در جریان است تا مغز، در این زمان بیشتر فعالیت‌های بدن متمرکز بر معده و روده است پس طبیعی است که مغز مثل اوقات عادی کار نمی‌کند بنابراین قدرت یادگیری پایین می‌آید.

2 – موقع خستگی و خواب آلودگی سراغ مطالعه نروید: وقتی شخصی خوابش می‌آید و یا بسیار خسته هستند، مغز تمرکز کافی را ندارد، در صورتی که مطالعه و یادگیری فرایندی است که نیاز مبرم به تمرکز و حواس جمع دارد.

3- مطالعه در حرکت کم فایده است: وقتی در حال حرکت (سوار اتوبوس یا تاکسی و…) هستید، چشم مدام در حال جابه جا شدن است بنابر این اگر در آن لحظه شروع به مطالعه کردن شود چشم خسته می‌شود و بیشتر زحمت مغز برای رفع خستگی چشم مصرف می‌شود تا این که متمرکز به آن مطلبی شود.

در این مکان و زمان‌ها برای استفاده بهتر از زمان می‌توان به جای مطالعه از فایل‌های صوتی آموزشی استفاده کرد.

4- پیش مطالعه: اگر افراد به منابعی که قرار است در کلاس درس داده شود دسترسی دارند، حتما قبل از کلاس آمدن نگاهی مختصر باید به آن مطالب کنند، این کار به طور معجزه آسایی قدرت یادگیری را بالا می‌برد، توصیه می‌شود حتما یکبار این روش امتحان شود.

و اگر شخصی می‌خواهد شروع به مطالعه کتابی کند می‌تواند قبل از شروع خواندن خط به خط مطالب کتاب، ابتدا نگاهی کلی به کتاب (مثل خواندن سر فصل‌ها، خلاصه مطالب آخر هر فصل و امثال اینها) داشته باشد، اینکار در فهم هر چه بهتر مطالب کتاب به شدت تاثیرگذار است.

افزایش یادگیری در حین آموزش:

5-به خود استراحت دهید: مغز هم مانند سایر اعضای بدن نیاز به استراحت دارد، پس باید سعی شود بعد از حدود 45 دقیقه مطالعه استراحتی بین 10 تا 15 دقیقه داشت.

باید دقت داشت که معنای استراحت این نیست که گوشی موبایل را در آورید و شبکه‌های اجتماعی خود را چک کرد، یا اینکه تلویزیون را روشن کرد، چرا که امثال این موارد خود ذهن و مغز را درگیر می‌کنند. استراحت یعنی اینکه ذهن را آزاد کرد پس می‌توان دراز کشید و چشمان خود را بست و به چیزی فکر نکرد.

افزایش یادگیری بعد از آموزش:

6-شما هم تدریس کنید: اولین کسی که در کلاس مطلب را بهتر از همه متوجه می‌شود خود مدرس آن مطلب است.

البته منظور از تدریس این نیست که حتما باید کلاسی وجود داشته باشد و شخص به عنوان مدرس وارد آن جا شود و شروع به تدریس بکند، بلکه می‌توان یک دورهمی خانوادگی، قدم زدن در کنار دوست و یا هرجای دیگر را تبدیل به کلاس کرد. بهترین کار این است که آن مطلبی که تازه آن را مطالعه یا در کلاسی یاد گرفته‌اید،به زبان خود به دوستان یا خانواده بازگو کرد.

این عمل به طور خارق العاده‌ای مطلب را در ذهن تثبیت می‌کند.

7-یادآوری مهم‌تر از یادگیری: این جمله را همیشه به ذهن باید سپرد.

داشتن یک برنامه منظم برای مرور مطالبی که مطالعه شده است و یا در کلاس یاد فراگرفته شده است، می‌تواند معجزه کند، چراکه باعث می‌شود آن مطالب در حافظه بلند مدت ثبت و یاد آوری آنها را  آسان‌تر کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کانون فرهنگی گام برتر

موسسه رشد فردی و مهارت های موفقیت گام برتر

منتشر شده در سرویس:

روانشناسی و موفقیت