کد: 139804223848010651

ترس از سخنرانی

کد: 139804223848010651

http://bit.ly/30EIwx3

، اسلامشهر , (اخبار رسمی): به سمیناری 3 هزار نفره دعوت شده‌اید و در حین برنامه، بدون هماهنگی از شما می‌خواهند چند دقیقه‌ای برای حضار صحبت کنید!

ترس از سخنرانی
ترس از سخنرانی

اگر ترس نبود، چه می‌شد؟ ترس طبیعی است، چرا که مکانیزم مغز انسان طوری طراحی شده که به مسائل ناشناخه واکنش نشان می‌دهد و از هرگونه تهدیدی دوری می‌کند.

در گذشته پیشینیان برای بقا و زنده ماندن به همچین مکانیزمی نیاز داشتند، تا زمانی که تهدید به سمت آنها می‌آمد یا مقابله می‌کردند و یا از آن فرار می‌کردند. اگر این مکانیزم و عملکرد مغز نبود زمانی که با ببر یا شیری روبرو می‌شدند، نمی ترسیدند، چه اتفاقی می‌افتاد؟

سیستم انسان هنوز همان واکنش‌ها را از خود نسبت به اتفاقات امروزی نشان می‌دهد. زمانی که قرار است فردی سخنرانی کند، مغز وی این را یک تهدید حساب می‌کند. همانند زمانی که پیشینیان با شیر یا ببری روبه رو می‌شدند و باعث می‌شد که ترس وجود آنها را فرا بگیرد.

در ادامه سعی شده برخی از علل ترس از سخنرانی و صحبت بررسی شود.

دلایل ترس از سخنرانی

  • عدم پذیرفته شدن توسط دیگران

برخی از افراد به خاطر پذیرفته نشدن توسط مخاطبین، دچار این ترس می‌شوند، فکر می‌کنند اگر سخنرانی آنها برای مخاطبین جذاب نباشد آنها دیگر به سخنان او گوش نخواهند داد و این شکست بزرگی برای سخنران خواهد بود.

به همین علت می‌ترسند اعتبار سخنرانی خود را از دست بدهند و ذهنیت بدی در ذهن مخاطب از خود بر جای بگذارند. در حقیقت همه‌ی افراد سعی بر این دارند که از خود یک تصویر خوب در ذهن بقیه مردم بر جای بگذارند و زمانی که می‌خواهند سخنرانی کنند این ترس به سراغ آنها می‌آید که مبادا تصویر قبلی را با این سخنرانی بد، به کلی از بین ببرند و تصویر جدید و مخرب و نامطلوبی را از خود بر جای بگذارند.

آماندا ویکرز می‌فرماید: «مردم به دنبال این نیستند که از فردی اشکال و ایرادی بگیرند و دیگر به سخنان وی گوش ندهند، بلکه آنها به سخنرانی گوش می‌دهند و منتظر یک سخنرانی با موفقیت و به دنبال تأثیر پذیری از سخنرانی هستند.

با توجه به گفته‌های آماندا ویکرز می‌توان گفت که بسیاری از اوقات افراد با تصورات اشتباه از مخاطبین این ترس را تا حد زیادی به وجود خود راه می‌دهند.

  • عدم آمادگی کافی

هیچ چیزی مثل آمادگی و تسلط بر مطالب، این ترس را دور نمی‌کند. آماده نبودن و تسلط نداشتن بر مطالب سخنرانی باعث پراکندگی زیاد و برهم خوردن شاکله و چهار چوب سخنرانی می‌شود که تاثیر گذاری و جذابیت سخنرانی را به شدت کاهش می‌دهد.

اگر فردی تکالیف را درست انجام داده باشد، دیگر هیچ ترسی را به خود راه نمی‌دهد، اعتماد داشتن به خود برای تسلط به مطالب به شدت اعتماد به نفس را نیز هنگام سخنرانی افزایش می‌دهد.

زمانی که فردی کاملاً مسلط روی درس باشد و بارها و بارها آن را مرور کرده باشد، به مراتب ترس کمتر از زمانی خواهد بود که اصلاً درس را نخوانده و آماده نبوده است. این چنین است که تسلط روی مطالب به شدت به افراد در نداشتن ترس و اضطراب کمک می‌کند.

  • ترس از قضاوت شدن

بعضی اوقات این تصور وجود دارد که مخاطب، یک فرد را قضاوت می‌کند و کارهای ریز و درشت وی را زیر نظر گرفته است، فرد این تفکر را به شدت احساس می‌کند و حتی به کوچک ترین و جزئی‌ترین مسائل هم توجه می‌کند و این دغدغه ذهنی را ایجاد می‌کند که مخاطب چطور فرد را قضاوت خواهد کرد.

غافل از اینکه مخاطب توجهی به این گونه مسائل ندارد و فقط به این فکر می‌کند این زمانی را که اختصاص داده است، برایش مفید باشد و اکثرا هیچ اهمیتی به فرد نمی‌دهند.

  • ترسیدن از مضطرب به نظر رسیدن

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که مبادا مخاطب متوجه ترس و اضطراب سخنران شود و به اصطلاح آبروی وی برود و نشان از این باشد که تسلط کافی بر مطالب و ارائه آن ندارد. این تصور، اشتباه و غیر منطقی است، زیرا مخاطب زمانی که متوجه ترس و اضطراب سخنران می‌شود سعی می‌کند با او همدرد بشود و خودش را به جای او تصور کند. در واقع یکی از دلایل ترس از سخنرانی این است که می ترسند مضطرب به نظر برسند.

  • شکست‌های گذشته

از دیگر دلایل ترس از سخنرانی، می‌توان به شکست‌هایی که فرد در موقعیت‌های مشابه در گذشته داشته است، اشاره کرد. شکستی که به عنوان خاطر بدی در ذهتان مانده است.

این شکست‌های گذشته را اگر به عنوان نداشتن استعداد و توانایی در نظر گرفت، راه رشد را متوقف خواهد کرد و در زمان‌های مشابه بعدی ترس و اضطراب تکرار شدن آن وجود دارد. امّا زمانی که این نوع شکست‌ها مانند درس و تجربه‌ای مثبت در نظر گرفته شوند، نسبت به زمان بعدی مشابه کم خواهند شد.

چرا که راه گذشته فرد را به شکست رسانده و دفعۀ بعد از آن راه نخواهد رفت.

  • احساس ناتوانی

ناتوان و ناراضی بودن از خود و توانمندی‌های خود نیز افراد را دچار ترس خواهد کرد و زمانی که فرد فکر کند این توانایی را ندارد، ترس و اضطراب وجود وی را فرا می‌گیرد. قطعاً زمانی که فرصت سخنرانی برای فردی پیش آید، یعنی آن فرد لایق و توانمند است.

مهم ترین کاری که می‌توان انجام داد این است که ترس را انکار نکرد و آن را پذیرفت و در ادامه سعی در مدیریت آن داشت.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کانون فرهنگی گام برتر

موسسه رشد فردی و مهارت های موفقیت گام برتر

منتشر شده در سرویس:

روانشناسی و موفقیت