کد: 139801023574910651

راه‌های افزایش اعتماد به نفس

کد: 139801023574910651

http://bit.ly/2IohYdA

، اسلامشهر , (اخبار رسمی): خیلی‌ها به خاطر نداشتن اعتماد به نفس نمی‌توانند خواسته‌های خود را بیان کنند و به این ترتیبی مجبور می‌شود به خواسته‌های دیگران تن دهند و یا موقعیت‌های خوب زندگی را از دست دهند. در ادامه این مقاله راه‌های افزایش اعتماد به نفس بیان شده است.

راه های افزایش اعتماد به نفس
راه‌های افزایش اعتماد به نفس

اعتماد به نفس چیست؟

اول از همه لازم است تعریف درستی از اعتماد به نفس ارائه شود. تعاریف زیادی برای اعتماد به نفس ارائه شده است اما بعضی اعتماد به نفس را با عزت نفس که رابطه تنگاتنگی دارند اشتباه می‌گیرند. اعتماد به نفس یعنی داشتن باورهای ذهنی درست نسبت به توانایی و مهارت‌ها، یعنی شخص باید باور کند که توانایی و مهارت لازم برای انجام کار را دارد.

ممکن است شخصی هنگام رانندگی اعتماد به نفس بالایی داشته باشد اما همان شخص وقتی بخواهد در جمع صحبت کند دچار استرس و اضطراب شود.

اعتماد به نفس در هر زمینه‌ای برای افراد متفاوت است امکان دارد یکی در یک زمینه اعتماد به نفس عالی داشته باشد و در یک زمینه دیگر به شدت ضعف داشته باشد و این طبیعی است.

افراد با اعتماد به نفس در همه زمینه‌ها دارای اعتماد به نفس بالایی نیستند پس نباید اشتباه کرد. همین الان باید لیستی برای خود نوشت که در چه زمینه‌هایی اعتماد به نفس بالا است و در چه زمینه‌هایی ضعف وجود دارد.

آیا می‌توان اعتماد به نفس را به دست آورد؟

ممکن است خیلی از افراد تصورشان این باشد که اعتماد به نفس ذاتی است و هر کسی که اعتماد به نفس بالایی دارد از همان بدو تولد در وجودش بوده پس تلاش برای افزایش اعتماد به نفس بی فایده است. در جواب باید گفت که این تفکر اشتباهی است زیرا با تلاش و تمرین همه می‌توان به هر موقعیتی که رسید و اعتماد به نفس داشت پس برای همه افراد رسیدن به اعتماد به نفس بالا موضوعی دست یافتنی است.

اهمیت اعتماد به نفس

باید به اطراف نگاه کرد.  آیا تا به حال فرد موفقی را دیده اید که اعتماد به نفس نداشته باشند و بدون داشتن اعتماد به نفس در آن زمینه موفق شده باشد؟ پس مشخص است که رسیدن به موفقیت بدون اعتماد به نفس بالا، امری خیالی است.

برای پی بردن بیشتر به اهمیت اعتماد به نفس باید از خود این سوالات را پرسید که در چه زمینه‌هایی اگر اعتماد به نفس کسب شود، می‌توان موفق بود و در چه زمینه‌هایی به خاطر عدم اعتماد به نفس، موقعیت‌های دلخواه از دست می‌روند.

علائم عدم اعتماد به نفس

برای همه اتفاق افتاده که گاهی خجالت می‌کشند، استرس می‌گیرند، می‌ترسند و خود را سرزنش می‌کنند. اگر زندگی پر از اتفاقات فوق باشد باید گفت که باک سوخت برای طی کردن مسیر موفقیت خالی شده است و برای بالا بردن اعتماد به نفس برای طی کردن مسیر ابتدا باید علائم کمبود آن را شناخت تا به دنبال افزایش آنها بود.

پس در گام اول ویژگی افرادی که اعتماد به نفس ندارند را باید شناخت تا متوجه شد که چطور رفتار می‌کنند؟

- در جمع خود را مشغول تلفن همراه خود می‌کنند و سعی می‌کنند کمتر ارتباط بگیرند.

- از تغییر کردن می‌ترسند؛ افرادی که اعتماد به نفس ندارند حتی اگر زندگی مناسبی هم نداشته باشند باز هم از تغییر کردن می‌ترسند.

- به صورت افراطی دوست دارند که دیگران تأییدشان کنند و مدام در فکر رضایت دیگران هستند در صورتی که هیچ وقت نمی‌توان همه را راضی نگه داشت.

- همیشه خود را با دیگران مقایسه می‌کنند به خصوص با افراد موفق، به جای اینکه تمرکز خود را بر مسیر خود بگذارند، نگاهشان به اطراف است.

- به محض برخود به مشکل زود تسلیم می‌شوند و دست از حرکت بر می‌دارند.

- بیهوده موافقت می‌کنند و از گفتن نظر و عقیده خود ترس دارند.

- با شناخت این علائم بهتر می‌توانند اعتماد به نفس خود را در زمینه‌های مختلف افزایش دهند.

راه‌های افزایش اعتماد به نفس

1- شخص باید خود را در موقعیتی که می‌خواهید به آن برسد تجسم کند.

تصویر ذهنی خود را درمورد آن زمینه‌ای که می‌خواهد اعتماد به نفس داشته باشد درست کند.

یعنی ذهن به این باور برسد که می‌توان مدرس یا راننده خوبی شد و خود را در همان موقعیت تصور کرد که در حال انجام آن است.

هر روز تصور باید تصور کند و سپس ساعاتی از روز را هم به کسب مهارت آن اختصاص دهد و برای رسیدن به آن مهارت تمرین کند.

2- برای کسب مهارت‌های موقعیت دلخواه باید تمرین کرد.

وقتی شخصی مهارت کافی داشته باشد و ذهنش هم باور کرده باشد که مهارت و توانایی آن کار را دارد به شدت  اعتماد به نفسش افزایش پیدا می‌کند.

پس نباید گفت که اعتماد به نفس نداریم، باید به این فکر کرد که چطور می‌توان اعتماد به نفس بالایی داشت.

با تمرین می‌توان همه مهارت‌ها را کسب کرد و اعتماد به نفس را افزایش داد. باید خود را به چالش کشید و موفقیت‌های کوچک کسب کرد که برای اعتماد به نفس خیلی تأثیرگذار هستند. افراد میانگین پنج نفری می‌شوند که بیشترین وقت‌شان را با آنها می‌گذرانند پس حتما باید با افراد موفق و با اعتماد به نفس، وقت خود را صرف کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کانون فرهنگی گام برتر

موسسه رشد فردی و مهارت های موفقیت گام برتر

منتشر شده در سرویس:

روانشناسی و موفقیت