کد: 139803293783710651

افزایش مشکلات زندگی با غرور و خودبزرگ بینی

کد: 139803293783710651

http://bit.ly/2Ruhwge

، اسلامشهر , (اخبار رسمی): غرور واژه‌ای آشناست و بارها آن را شنیده‌ایم. اغلب زمانی که صحبت از غرور می‌شود همه ادعا می‌کننند که شخصی متواضع، بخشنده، مهربان و انسان دوست هستند و این ویژگی زشت به هیچ عنوان در آنها وجود ندارد.

غرور و خودبزرگ بینی
افزایش مشکلات زندگی با غرور و خودبزرگ بینی

غرور چه بلایی بر سر زندگی می‌آورد؟

چند بار تا به حال فرصت‌ها و لحظه‌های خوب زندگی برای غرور از دست رفته است؟ چقدر از بحث و جدل‌های روزانه از غرور سرچشمه می‌گیرند؟ چند مرتبه برای حفظ غرور متوسّل به دروغ شده‌اید؟ چند نفر از کسانی را که دوست داشته‌اید از سرغرور و خودخواهی از دست رفته‌اند؟

اینها تنها تعداد محدودی از اتفاقات تلخی هستند که غرور می‌تواند به همراه داشته باشد. افرادی که روی رشد فردی کار می‌کنند متوجه هستند که غرور می‌تواند دردسرساز باشد. به خاطر همین کسانی که موفق هستند، اکثرا غروری ندارند که در نهایت باعث شکست و این همه اتفاق بد شود.

زندگی یک فرد مغرور به چه شکلی است؟

در یک کلام غرور افراد از داشتن یک زندگی شاد محروم می‌کند چون، فرد مغرور فکر می‌کند همه چیز را به خوبی می‌داند و بنابراین هرگز برای یادگیری پیش قدم نخواهد شد و در تاریکی جهل خود زندگی خواهد کرد. فرد مغرور برای حفظ اعتماد به نفس کاذب خود، اغلب روابط دوستانه‌اش را از دست خواهد داد.

افراد مغرور تصور می‌کنند که همه باید تابع رأی و نظر آنها باشند، بنابر این هرگز انعطاف پذیری نشان نخواهند داد. افراد مغرور اغلب توانایی کنترل خشم خود را ندارند و زود از کوره درمیروند. و هزاران مورد دیگر که همگی زندگی آرام و حال خوب شخص و اطرافیا را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

چگونگی کنترل غرور

کاملا صحیح هست که غرور، ویژگی ناپسند و ناخوشایندی هست اما هیچ مشکلی نیست که راه حل نداشته باشد. برای رهایی از دست این خصوصیت آزاردهنده می‌توانید با روش‌های بسیار ساده آن را کمرنگ کرد.

۱-پذیرش غرور

برای رفع هر مشکلی ابتدا باید پذیرفت که آن مشکل وجود دارد. بنابراین پذیرش اینکه فرد مغرور است مهم است. با انکار کردن، نه تنها چیزی درست نخواهد شد بلکه اوضاع وخیم‌تر شده و ممکن است حتی به کلی رسالت زندگی فراموش شود.

وقتی این موضوع را پذیرفت، قطعا راه حل‌های خیلی خوبی به دست خواهد امد که بتوان این مشکل را به سادگی حل کرد و زندگی بهتری را تجربه کرد.

۲-چه مکان‌ها و زمان‌هایی بیشتر غرور به کار برده می‌شود؟

بعد از پذیرش این واقعیت زمان آن فرا رسیده که نشست و فکر کرد؛  چه جاهایی خیلی غرور استفاده شده است؟ در چه موقعیت‌هایی این ویژگی پررنگ تر بوده است؟ در برابر چه اتفاقاتی واکنش‌های همراه با غرور بروز کرده است؟

پیدا کردن سرچشمه‌ها تا حد زیادی کمک خواهد کرد تا بتوان با تمرین و تمرکز بر این موقعیت‌ها از بروز مجدد اتفاقات قبلی پیشگیری و بر رفتار خود تسلط بیشتری داشت.

۳-افتخار به داشته‌ها ممنوع

برخی از افراد به داشته‌های خود می‌بالند و به آنها مغرور هستند. مقدار درآمد، محل زندگی، تحصیلات، ویژگی‌های ظاهری، خانواده و بسیاری موارد دیگر.

بسیاری از این ویژگی‌ها انتخابی نیستند و اصلا جزو دستاوردها محسوب نمی‌شوند که قرار باشد برای آنها به دیگران فخر فروشی کرد. به عنوان مثال هیچ کس انتخاب نمی‌کند در چه خانواده‌ای متولد شود. بنابراین داشتن یک خانواده خوب، اصلا دلیل مناسبی برای مغرور بودن نیست.

ویژگی‌های اکتسابی مانند میزان تحصیلات، میزان درآمد، مدل ماشین و محل زندگی و البته موفقیت هیچ کدام قرار نیست به خوشبخت شدن دیگران کمکی کنند. بنابراین هرگز نباید برای هیچ یک از این موارد به دیگران فخرفروشی کرد. زیرا ممکن بود هزاران اتفاق رخ دهد و مانع شود که فردی به این موارد دست پیدا کند.

۴-قرار نیست همیشه برنده بود

افراد مغرور به دلیل ذهنیت نادرستی که درباره خود دارند، فکر می‌کنند از دیگران برتر هستند و به همین علت توقع دارند همه جا و در هر موقعیتی برنده نهایی باشند و اسم آنها بر زبان‌ها جاری باشد.

این افراد در اشتباه هستند. همه افراد استعدادها و ویژگی‌های مثبتی دارند که می‌تواند در موقعیت‌های مختلف به درخشش آنها کمک کند.

۵-از یک روانشناس کمک گرفت

اگر مشکل خیلی جدی تر از این حرف‌ها باشد، باید به یک روانشناس یا مشاور خوب مراجعه کرد و مشکل خود را با آن در میان گذاشت تا با ارائه راه‌حل‌های بسیار مؤثر به رفع مشکل کمک کرد و آرامش بیشتری به دست آورد. با این امر می‌توان روی رشد فردی هم کار کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کانون فرهنگی گام برتر

موسسه رشد فردی و مهارت های موفقیت گام برتر

منتشر شده در سرویس:

روانشناسی و موفقیت