اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139711303489710903

واشر سر سیلندر چیست و نقش آن در سیستم موتور اتومبیل

کد: 139711303489710903

https://goo.gl/y6s3Mt

، تهران , (اخبار رسمی): واشر سر سیلندر فضای مابین سیلندر و سر آن را یکپارچه‌سازی و با آب‌بندی می‌کند و از این طریق مانع از انتشار گاز محفظه احتراق، نشت آب (از کانال‌های آب) و روغن (از کانال‌های روغن) می‌شود. این واشر نقش عمده‌ای در سالم نگه داشتن موتور خودرو دارد.

واشر سر سیلندر چیست و نقش آن در سیستم موتور اتومبیل
واشر سر سیلندر

از مهمترین وظایف واشر سرسیلندر :آب بندی سیلندر، هدایت و حفظ و نگهداری مایعات می باشد و از مهم ترین ویژگی های آن مقاومت بالا در برابر حرارت و مقاومت بالا در برابر فشار است.

این واشر نقش عمده‌ای در سالم نگه داشتن موتور خودرو دارد زیرا که هرگونه نشت گاز از این محفظه موجب آسیب به موتور خودرو می‌شود. این واشر از ترکیب مواد نسوز و لایه مسی، مقوای مقاوم در مقابل حرارت و لایه فولادی تشکیل شده است.

نقش واشر سرسیلندر در اتومبیل

مهمترین وظایف واشر سرسیلندر به این شرح است:

آب بندی سیلندر: در حالت عملکرد موتور، فشار وارده از طریق سیلندر به موتور در  حدود ۷۰۰ spi است، (این فشار در موتورهای دیزلی به ۲ هزار spi نیز می‌رسد.) در این حالت این واشر که بین لوک موتور و سرسیلندر واقع شده است، موجب بهینه‌تر شدن حالت عملکرد سیلندر می‌شود. آب بندی سیلندر اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا در غیر این صورت نشت گاز را در پی دارد که موجب کاهش دقت موتور و بازدهی آن می‌شود. این واشر باید فشار و حرارت زیادی که ناشی از موتور است را تحمل کند. واشرهای  فولادی و کامپوزیتی دارای یک رینگ ویژه آب‌بندی هستند ولی واشر سر سیلندرهای مسی برای نصب چنین رینگی به زحمت بیشتری نیازمند هستند.

هدایت مایعات: موتور خودرو و سیلندر نیازمند روغن موتور و ضدیخ (خنک کننده‌ها) هستند، نقش واشر سر سیلندر در این مورد ایجاد راهی ارتباطی میان موتور و سیلندر است تا این مایع‌ها بین آنها به گردش در بیاید.

حفظ و نگهداری مایعات: مسیرهای مایع ضدیخ و روغن موتور تنها چندین میلی‌متر با یکدیگر فاصله دارند، واشر سر سیلندر با ایجاد مانعی میان این دو مسیر از ترکیب شدن مایعات با یکدیگر جلوگیری به عمل می‌آورد.

ویژگی های واشر سر سیلندر

واشر سر سیلندر مناسب باید ویژگی‌های زیر را دارا باشد:

مقاومت بالا در برابر حرارت (پیشگیری از سوختگی )، به همین منظور واشر سر سیلندر را معمولاً از جنس پنبه نسوز و یا فولاد و مس تولید می‌کنند.

مقاومت بالا در برابر فشار: امروزه به علت مقاومت بالا این قطعه را از جنس فولاد چند لایه می‌سازند. در گذشته از آزبست و گرافیت برای تولید این قطعه استفاده می‌شد.

چه عواملی باعث سوختن واشر سرسیلندر می‌شود؟

مهم‌ترین عوامل سوختن واشر سرسیلندر به این شرح است:

داغ شدن یا افزایش دمای بیش از اندازه موتور در اثر کاهش آب آن یا جوش آوردن موتور

قرار نگرفتن واشر سر سیلندر در جای خود ( برای این منظور لازم است واشر کاملاً صاف بسته شده و نوشته top بر روی آن بالا قرار گیرد و سمت مسی واشر بر روی بلوک سیلندر قرار گیرد.)

مسدود شدن مجرای آب در موتور

خنک نشدن آب رادیاتور ناشی از رسوب و یا نقص در پروانه

نقص فنی در ترموستات

نقص فنی در واتر پمپ

پیچ خوردگی شلنگ‌های ورودی و خروجی رادیاتور

اثر فشار وارده بر موتور در رانندگی طولانی مدت

نشتی آب از موتور خودرو

ایراد در جنس سر سیلندر

عدم استفاده از ضد یخ در تابستان

مشکل در عملکرد فن خودرو

چگونه می‌توان فهمید واشر سر سیلندر اتومبیل سوخته است؟

با توجه به نشانه‌های زیر می‌توانبه سوختن واشر سرسیلندر و نیاز به تعویض آن پی برد:

موتور در صبح‌ها با تاخیر روشن شده و پس از روشن شدن نیز دچار لرزش شده و دود سفید از آن خارج می‌شود.

کاهش آب رادیاتور در حالتی که سیستم خنک کننده سالم بوده و نشتی ندارد.

مشاهده روغن در مخزن رادیاتور

متورم شدن شلنگ‌های متصل به رادیاتور

شنیدن صدای شر شر آب از پشت داشبورد

خروج آب یا دود آبی رنگ از اگزوز

کاهش توان موتور خودرو

تغییر رنگ روغن موتور به شیری

هر چند مدت یک‌بار، این قطعه را باید تست کرد تا از سلامت آن اطمینان حاصل کرد. واشر سر سیلندر معمولاً به مرور زمان دچار آسیب می‌شود، ولی آسیب واشر امری جدی است و باید با ظهور نشانه‌های آن هرچه سریع‌تر برای تعمیر اقدام کرد.

نکاتی مهم در هنگام ایجاد نقص در واشر سر سیلندر

در صورتی واشر سرسیلندر سوخته و یا احتمال این آسیب وجود دارد با خودرو حرکت نکنید.زیرا می تواند احتمال آسیب را به شدت افزایش دهد. همچنین در حالتی که در حرکت هستید و واشر می‌سوزد  خودرو را نباید متوقف کرد. زیرا حرکت با چنین خودرویی احتمال آسیب به موتور را به شدت افزایش داده و موجب می‌شود به جای تعویض واشر مجبور به تعمیر و یا تعویض موتور شود.

در حالتی که تعمیرگاه نزدیک است و می‌خواهید با ماشین حرکت کنید، درب مخزن روغن موتور را باز کرده تا آبی که با روغن مخلوط شده بخار شود. ولی بهترین حالت این است که از یدک‌کش برای طی کردن مسیر استفاده شود.

موتور خودرو قلب تپنده خودرو است، سوختن واشر سر سیلندر می‌تواند زمینه‌ساز آسیب به این قطعه اساسی شود، به همین دلیل افرادی که تصمیم به خرید خودروی دست دوم دارند باید مطمئن شوند که سلامت واشر سرسیلندر در مرحله کارشناسی خودرو تایید شده باشد.

علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت کارشناسی خودرو اتوناین مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سامانه جامع کارشناسی خودرو اتوناین

این شرکت با راه اندازی سامانه هوشمند اتوناین در نظر دارد تا به هم میهنان عزیز در حیطه خدمات اتومبیل همچون: کارشناسی خودرو، اجاره خودرو، صدور بیمه نامه و .... یاری رسان باشد تا ضمن سهولت حال آنان خرید و فروش مطمئنی را تجربه نمایند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کسب و کار و خرده فروشی