اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139712163542110903

قبل از استارت کلاچ بگیریم

کلاچ گرفتن قبل از استارت زدن خودرو کار درستی است یا خیر؟

کد: 139712163542110903

https://goo.gl/i2FXVU

، تهران , (اخبار رسمی): هنگامی که خودرویی در حالت پارک است کلاچ می‌تواند مقدار اندکی نیرو به موتور وارد کند که به مرور زمان افزایش می‌یابد. هنگامی که می‌خواهید استارت ماشین را بزنید بهتر است که با فشردن این پدال ارتباط بین موتور و گیربکس خودرو را به طور کامل قطع کنید تا تمامی نیرو صرف روشن شدن موتور شود.

کلاچ گرفتن قبل از استارت زدن خودرو کار درستی است یا خیر؟
کلاچ قبل از استارت

کلاچ گرفتن یکی از مهم‌ترین قوانینی است که افراد در ماشین‌های دنده‌ای ملزم به رعایت آن هستند. این قانون بیشتر به یک عادت قدیمی برای عده زیادی تبدیل شده است به طوری که هنگام استارت زدن قبل از هر چیزی ابتدا پای خود را روی این پدال قرار داده و آن را فشار می‌دهند. اما بسیاری هنوز علت این امر را نمی‌دانند و با نقش این پدال در خودرو آشنا نیستند. اما آیا واقعا گرفتن کلاچ قبل از استارت زدن ضرورت دارد؟ به طور کلی نقش این پدال در خودرو چیست؟

وظیفه کلاچ در اتومبیل چیست؟

در تمامی ماشین‌های دنده‌ای در پایین پای راننده ۳ پدال وجود دارد. پدال گاز، پدال ترمز و پدال کلاچ که آخرین پدال خودرو در سمت چپ است. کلاچ در لغت به معنی اتصال است. هنگامی که پدال کلاچ فشار داده می‌شود در حقیقت بین گیربکس خودرو یا همان جعبه دنده و موتور، اتصال موجود را قطع می‌شود و زمانی که کلاچرها می‌شود این اتصال را دوباره برقرار می‌کند.

وظیفه اصلی موتور تولید انرژی لازم برای حرکت خودرو است. گیربکس یا جعبه دنده این انرژی را از موتور به چرخ‌ها انتقال می‌دهد و در نتیجه خودرو حرکت می‌کند. جعبه دنده می‌تواند مشخص کند که چه میزان نیرو باید به چرخ‌ها برسد و در واقع به وسیله دنده‌ها می‌توان میزان حرکت چرخ‌ها و سرعت ماشین را انتخاب کرد. زمانی که پدال کلاچ را فشار می‌دهید در واقع می‌خواهید ارتباط بین موتور و گیربکس را قطع کرده تا دنده عوض کنید و سرعت دیگری را برای ماشین انتخاب کنید.

وظیفه دیگر این پدال زمانی است که می‌خواهید با موتور روشن در نقطه‌ای ثابت و بدون حرکت باقی بمانید. در واقع با گرفتن پدال اجازه نمی‌دهید که گیربکس نیرویی به چرخ‌ها برای حرکت کردن برساند.

آیا بهتر است قبل از استارت کلاچ گرفته شود؟

همه می‌دانند که خودرویی که حرکتی ندارد باید در حالت خلاص باشد و پس از توقف خودرو باید دنده را در حالت خلاص قرار داد. از طرفی کار اصلی این پدال قطع و وصل ارتباط بین گیربکس و موتور ماشین است.

باید در نظر داشت که هنگامی که خودرو در حالت پارک است کلاچ می‌تواند مقدار اندکی نیرو به موتور وارد کند که به مرور زمان افزایش می‌یابد. هنگامی که استارت ماشین زده می‌شود بهتر است که با فشردن این پدال ارتباط بین موتور و گیربکس خودرو را به طور کامل قطع کرد تا تمامی نیرو صرف روشن شدن موتور شود. چنین امری می‌تواند طول عمر باتری خودرو را افزایش داده و در عملکرد بهتر موتور هم تاثیر زیادی دارد.

از طرفی احتمال دارد که هنگام پارک کردن، خودرو در حالت دنده قرار داده شده باشد و این موضوع هنگام استارت زدن خودرو فراموش شود. در چنین وضعیتی اگر استارت زده شود و کلاچ هم نگرفته شود خودرو به صورت ناگهانی به سمت جلو می‌پرد و حتی احتمال برخورد آن با ماشین جلویی وجود دارد.

به همین دلیل بیشتر کارشناسان خودرو معتقد هستند که گرفتن این پدال قبل از استارت زدن کار درستی است و بهتر است که آن را انجام داد.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سامانه کارشناسی خودرو به آدرس auto9.ir  مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سامانه جامع کارشناسی خودرو اتوناین

این شرکت با راه اندازی سامانه هوشمند اتوناین در نظر دارد تا به هم میهنان عزیز در حیطه خدمات اتومبیل همچون: کارشناسی خودرو، اجاره خودرو، صدور بیمه نامه و .... یاری رسان باشد تا ضمن سهولت حال آنان خرید و فروش مطمئنی را تجربه نمایند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کسب و کار و خرده فروشی