کد: 139712163543510651

چگونه می‌توان خلاقیت خود را افزایش داد؟

کد: 139712163543510651

https://goo.gl/ZuiU3m

، اسلامشهر , (اخبار رسمی): آیا می‌توان خلاقیت را آموخت؟ زیاد شنیده می‌شود که می‌گویند فلان شخص همیشه ایده‌های خوبی را می‌دهد یا این که فلانی مغزش خیلی خوب کار می‌کند و در کل می‌گویند طرف آدم خلاقی است، اما سوال اینجاست که آیا خلاقیت را می‌توان آموخت یا اینکه این امری خدادادی است و افراد در آن هیچ تاثیری ندارند؟

چگونه خلاقیت خود را افزایش دهیم؟
چگونه می‌توان خلاقیت خود را افزایش داد؟

تست خلاقیت جورج لند

آقای دکتر جورج لند پژوهش‌گر حوزه خلاقیت، تصمیم گرفت در سال 1968 آزمونی را از تعداد زیادی کودک سه تا پنج سال بگیرد این آزمون همان آزمون خلاقیت برای ورود مهندسان به آژانس هوایی ناسا بود او همان آزمون را از تعدادی از کودکان ده ساله و پس از آن از نوجوانان پانزده ساله گرفت. نتایج حیرت انگیز بود:

نتیجه آزمون روی کودکان سه تا پنج سال: 98%
کودکان ده ساله: 30%
نوجوانان پانزده ساله: 12%
و 280 هزار مهندسی که خواهان ورود به ناسا بودند: فقط 2%

معنای این آزمون خلاقیت چیست؟

جورج لند پس از این آزمون دریافت که انسان‌ها رفتار‌های غیر خلاقانه را در طول زندگی می‌آموزند. یعنی انسان‌ها هرچه قدر بزرگ‌تر می‌شوند مسائلی در زندگی‌ آن‌ها رخ می‌دهد که سبب می‌شود خلاقیت‌شان کاهش یابد.

چرا بزرگسالان به اندازه کودکان خلاقیت ندارند؟

حتما بعد از مشاهده نتیجه تست جورج لند این سوال پیش آمده که چرا کودکان از خلاقیت بالاتری برخوردارند؟ شاید مهم‌ترین  مواردی که به این مسئله دامن می‌زنند این ها باشند:

1-سیستم آموزش: سیستمی که اغلب مردم جهان با آن درگیر هستند شاید اصلی‌ترین دلیل برای کور شدن خلاقیت باشد چرا که در این سیستم فقط از افراد می‌خواهند که اطلاعات را مثل یک کامپیوتر انباشت کنند و از آن‌ها استفاده‌ای در زندگی روزمره نکنند همچنین در مدرسه به دانش آموز مهارت‌های حل مشکلات را نمی‌آموزند تا خودش با خلاقیتش مشکلش را رفع کند و از آنجایی که اغلب معلم‌ها و متصدیان آموزش، دانشی راجع به قدرت کلمات و مسائل رشد فردی ندارند، دائم به دانش آموزان تهمت نفهمی و خنگی می‌زنند و با این کار انگیزه و خلاقیت کودک و نوجوان را نابود می‌کنند.

2-معمولی باشید: وقتی به تازگی به  جوانان یا دانشجویان گفته می‌شود: دوست داری در آینده چه‌جور شغلی داشته باشی؟ چه می‌گویند؟ اغلب می‌گویند: یک شغلی که بتوان راحت رفت سر کار و پشت میز نشست و یک درآمد ثابت داشت.

متاسفانه بیشتر مردم دنبال چالش یا آرزوهای بزرگ برای موفقیت‌شان نیستند و خواهان یک زندگی معمولی هستند و به قول معروف دنبال درد سر نمی‌گردند، وقتی که افراد با این ذهنیت رشد کردند و این مسئله به خورد وجودشان رفت، دیگر چه دلیلی دارد که دنبال خلاقیت در کارهای زندگی‌شان باشند؟

وقت بالا بردن خلاقیت  است

حالا که افراد فهمیدند هر چه سن آنها بالاتر رفته خلاقیت‌شان کم‌تر شده. آیا راه درمانی وجود دارد که بتوانند قدرت خلاقیت خود را بالا ببرند؟ جواب مثبت است.
در اینجا دو راه حل پیشنهاد می‌شود که بدون شک باعث می‌شود قدرت خلاقیت را تا حد قابل قبولی بالا ببرند:

1- باید پذیرفت که هیچ ایده‌ای بد یا اشتباه نیست: هیچ وقت به ایده‌هایی که خودشان یا دیگران می‌دهند کلمه مزخرف را به کار نبرند. چرا که هر ایده‌ای آجری برای ساختن ایده‌های بهتر هستند. خیلی مواقع شده وقتی در یک جمع کسی ایده‌ای می‌دهد (هرچند ضعیف) باعث می‌شود در ذهن افراد دیگر جرقه‌ای به وجود بیاید و آن‌ها هم شروع کنند ایده فرد اول اول را کامل کنند و در آخر به ایده‌ای فوق العاده تبدیل بشود، البته همیشه لازم نیست که افراد دیگری ایده کسی را کامل کنند، بعضی مواقع خود انسان ایده‌ای به ذهنش می‌رسد و به مرور زمان و فکر کردن به آن کم کم کاملش می‌کند. پس هر زمان ایده‌ای به ذهن رسید باید آن را یادداشت کرده تا سر موقع کامل شود.

2- همنشینی با افراد خلاق: به نظر نمی‌رسد کسی باشد که تاثیر هم‌نشین را در هر زمینه‌ای انکار کند. حتما کسی که با عطار هم‌نشین باشد خودش هم بوی عطر می‌گیرد و کسی هم که با افراد خلاق دم خور باشد او هم کم کم خلاق می‌شود.

یک نکته بسیار مهم در مورد حوزه خلاقیت وجود دارد که می‌گوید: در خلاقیت، کیفیت و کمیت برابر است.

هیچ ورزشکاری یک روزه قهرمان جهان نشده پس دیگران هم نمی‌توانند (با این همه مشکلاتی که باعث شده خلاقیتشان کاهش پیدا کند) یک روزه انسان خلاقی شوند. پس حتما باید شروع به دادن ایده‌های مختلف در زمینه‌های گوناگون کرد، لازم نیست همه آن‌ها عملی شوند. فقط باید ایده داد، چون در خلاقیت، کیفیت و کمیت برابر هستند یعنی هر چه‌قدر بیشتر ایده و نظر بتوان داد خلاقیت بیشتر می‌شود. پس مثل یک کودک سه-چهار ساله باید شروع کرد به خراب کردن و دوباره ساختن.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کانون فرهنگی گام برتر

موسسه رشد فردی و مهارت های موفقیت گام برتر

منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش