اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139712263570110903

نحوه گرم کردن بخاری ماشین، مشکلات و روش‌های بهبود عملکرد آن

کد: 139712263570110903

https://goo.gl/E6ExBB

، تهران , (اخبار رسمی): بخاری ماشین برای گرم کردن کابین از گرمای تولید شده موتور استفاده می‌کند که در حالت عادی از بین می‌رود، در نتیجه روشن کردن بخاری فشاری اضافه به موتور وارد نکرده و مصرف سوخت را نیز افزایش نخواهد داد.

نحوه گرم کردن بخاری ماشین ، مشکلات و روش های بهبود عملکرد آن
بخاری ماشین

در ماشین‌های انژکتوری امروزی تقریبا 3 دقیقه زمان لازم است تا آب موتور گرم شود پس بهتر است بلافاصله پس از روشن کردن اتومبیل خود بخاری را روشن نکنید

بخاری ماشین یکی از اجزای مهم و بسیار کاربردی در فصل سرما به شمار می‌رود. بخاری ماشین می‌تواند با کمترین مصرف سوخت به سرعت، ماشین را گرم کند که البته در خودروهای قدیمی این زمان کمی طولانی‌تر بود اما امروزه با استفاده از آلیاژهای بهتر و رادیاتورهای آلومینیومی این زمان به حداقل کاهش پیدا کرده است. روشن کردن بخاری خودرو در مقایسه با کولر آن صرفه اقتصادی بیشتری دارد زیرا مصرف انرژی بسیار کمتری دارد. در واقع بخاری برخلاف کولر فشاری را به موتور وارد نمی‌کند. علت این امر استفاده از گرمای موتور برای گرم کردن کابین است. در ادامه به شرح بیشتر بخاری خودروها پرداخته می‌شود.

نحوه کارکرد بخاری ماشین

بخاری ماشین برای گرم کردن کابین از گرمای تولید شده موتور استفاده می‌کند که در حالت عادی از بین می‌رود، در نتیجه روشن کردن بخاری فشاری اضافه به موتور وارد نکرده و مصرف سوخت را نیز افزایش نخواهد داد.

گرمای تولیدی توسط موتور خودرو به آب رادیاتور منتقل می‌شود تا از گرم شدن شدید موتور جلوگیری به عمل آید. زمانی که آب رادیاتور گرم می‌شود فن بخاری روشن شده و به حرکت در می‌آید تا گرمای آب گرم رادیاتور از طریق کانال‌های هوا به داخل کابین منتقل شود.

موتور خودرو چگونه گرم می‌شود؟

احتراق سوخت‌های فسیلی در محفظه موتور خودرو گرمای بسیار زیادی را تولید می‌کند. این گرم شدن زیاد اصلا مناسب نیست و نیاز به کنترل دارد. واتر پمپ و ترموستات از اجزایی هستند که به کنترل گرمای موتور کمک می‌کنند. سیستم گرمایشی و خنک کننده خودرو با یکدیگر ارتباط مستقیم داشته و عملکرد هر کدام بر روی دیگری تاثیرگذار است. برای عملکرد صحیح خودرو باید موتور به اندازه کافی گرم شود ولی در کنار آن نیاز است موتور توسط سیستم خنک‌کنندگی و یا آبی که در اطراف آن در گردش است، خنک شود. بخشی از این هوای گرم به محیط منتقل شده و بخشی دیگر در فصل سرد سال وارد کابین خودرو می‌شود.

گرما از طریق بخاری ماشین چگونه انتقال پیدا می‌کند؟

موتور خودرو نیاز به یک خنک کننده دارد تا از بالا رفتن دمای بیش از اندازه آن جلوگیری شود. آبی که در موتور خودرو جریان دارد، وظیفه خنک کنندگی موتور را بر عهده دارد. آب موتور به طور مداوم در حال گردش است و سر راه آن رادیاتور قرار دارد تا گرما به رادیاتور منتقل شود و از این طریق هوای گرم به کابین خودرو فرستاده می‌شود. پس از گرم شدن آب یا بالا رفتن آمپر رادیاتور، راننده می‌‌تواند با روشن کردن دمنده، هوای گرم را وارد اتاقک خودرو کرده و یا میزان و شدت باد گرم را کنترل کند.

زمان  گرم شدن بخاری ماشین

نکته‌ای که لازم است در این باره دانست این است که روشن نکردن بخاری به محض نشستن در خودرو است، زیرا مدت زمانی کوتاه لازم است تا موتور خودرو گرم شود. این مدت زمان وابسته به عواملی مختلف است. در خودروهای قدیمی کاربراتوری مدت زمان گرم شدن آب موتور در حدود ۱۵ دقیقه بود. اما این مدت زمان در خودروهای انژکتوری به حدود ۳ دقیقه رسیده است.

اقدامات لازم برای بهبود عملکرد بخاری ماشین

با انجام راهکارهای زیر می‌توان عملکرد بخاری خودرو را بهبود بخشید:

حرکت خودرو

همانطور که ذکر شد خودروهای امروزی انژکتوری بوده و به علت استفاده از آلیاژهای مرغوب و رادیاتورهای آلومینیومی مدت زمان زیادی را برای گرم شدن نیاز ندارد. اما بهتر است برای بهبود عملکرد بخاری خودرو ابتدا حرکت کرد تا موتور خودرو گرم شود و به این ترتیب باد خودرو نیز گرم‌تر خواهد شد.

روشن کردن کلید A/C

کلید A/C در واقع کمپرسور تهویه هوا است و می‌تواند رطوبت اضافی در کابین را خارج کند. این کلید بیشتر در فصل تابستان کاربرد دارد. اما می‌توان با روشن کردن در فصول سرد سال، رطوبت موجود در کابین خودرو را خارج کرد. خروج هوای داخل کابین اجازه می‌دهد تنفس بهتری داشت به علاوه از عرق کردن شیشه‌ها نیز جلوگیری به عمل می‌آورد.

باز کردن پنجره‌ها

باز کردن پنجره به خصوص در مواقعی که خودرو چندین سرنشین دارد امری ضروری محسوب می‌شود زیرا که ورود هوای تازه به کابین خودرو از عرق کردن شیشه‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد. عرق کردن شیشه‌های ماشین میزان دید راننده را کاهش داده و خطرات بسیاری را به همراه دارد.

مشکلات متداول بخاری ماشین

مهمترین مشکلاتی که ممکن است برای بخاری خودرو ایجاد شود به این شرح است:

گرم نکردن بخاری ماشین

گرم نشدن کافی بخاری خودرو به دو علت روی می‌دهد:

عدم تبادل صحیح میان هوا و گرما در رادیاتور: علت این امر احتمالاً بروز مشکلاتی در رادیاتور است. در این مورد احتمال می‌رود که رادیاتور تخریب شده یا مجاری آن دچار گرفتگی شده است. که می‌توان با تعویض رادیاتور این مشکل را حل کرد.

گرفتگی شیلنگ آب رادیاتور: در این حالت آب گرم نمی‌تواند به درستی در شبکه رادیاتور گردش یابد در نتیجه تبادل گرمایی از رادیاتور به مجاری هوای اطراف رادیاتور به درستی انجام نمی‌شود.

اختلال در فن بخاری

اگر رادیاتور از نظر عملکرد صحیح مشکلی نداشته باشد، احتمالاً فن بخاری آسیب دیده است. در این حالت باید فن بخاری را تست کند و در صورت نیاز برای تعمیر یا تعویض اقدام شود.

کاهش آب موتور

در برخی موارد اختلال در عملکرد صحیح بخاری خودرو ناشی از کمبود سطح آب در رادیاتور است که برای حل آن تنها باید مقداری آب به رادیاتور بیافزایید. همچنین می‌توان نسبت به هواگیری و یا نشت‌یابی رادیاتور نیز اقدام کرد.

نقش ترموستات در بخاری ماشین

ترموستات جزء سیستم خنک کنندگی خودرو به شمار می‌رود که وظیفه ی تغییر مسیر آب و استفاده از گرمای آن را بر عهده دارد. زمانی که دمای آب موتور بیش از اندازه گرم می‌شود، ترموستات به حرکت درآمده تا دمای آب را کنترل کند. زمانی که ترموستات خراب شده است، مداوم باز بوده و آب در موتور گردش می‌کند و فرصتی برای گرم شدن در موتور پیدا نمی‌کند و در نتیجه آبی که به رادیاتور وارد می‌شود بدنه آن را گرم نکرده، باد گرم بخاری نیز ایجاد نخواهد شد.

بوی بد بخاری

بخاری به دو علت کلی دچار بوی بد می‌شود:

عدم درز بندی مناسب پوسته فن: زمانی که این پوسته‌ها دچار مشکل می‌شوند، هوای اطراف آن وارد کابین شده و بوی نامطبوعی را به دنبال دارد.

نشت آب از رادیاتور بخاری: در این مورد باید شیلنگ‌های ورودی به سیستم و رادیاتور را بررسی کند تا نقطه نشت را بیابید.

مشکل در دریچه‌های هوا

اگر دریچه‌ها مشکل داشته باشند از انتقال هوای گرم به کابین ممانعت به عمل می‌آید. دریچه‌ها چه مکانیکی و چه از انواع جدید باشد لازم است مورد بازبینی قرار گیرند.

توصیه می‌شود قبل از اقدام برای خرید خودروهای دست دوم از راهنمایی و کارشناسی خودرو کمک گرفته شود تا عیوب احتمالی در زمینه بخاری خودرو شناسایی شود.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت اتوناین | ارائه دهنده 9 خدمت تخصصی خودرو مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سامانه جامع کارشناسی خودرو اتوناین

این شرکت با راه اندازی سامانه هوشمند اتوناین در نظر دارد تا به هم میهنان عزیز در حیطه خدمات اتومبیل همچون: کارشناسی خودرو، اجاره خودرو، صدور بیمه نامه و .... یاری رسان باشد تا ضمن سهولت حال آنان خرید و فروش مطمئنی را تجربه نمایند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کسب و کار و خرده فروشی