اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13980106357676450

مدیریت پایگاه‌های داده در SQL Server چگونه است؟

کد: 13980106357676450

https://goo.gl/hvpKMi

، تهران , (اخبار رسمی): وجود یک Backup کامل و آزمایش شده و یک طرح بازگردانی درست برای دیتابیس‌های SQL Server برای سازمانی که در آن کار می‌کنید؛ اگر مهمترین موضوع نباشد یکی از مهمترین کارها به عنوان یک DBA است. در این مقاله مباحث و مسائل مربوط به مدیریت پایگاه‌های داده در SQL Server مرور می‌شود.

مدیریت پایگاه‌های داده در SQL Server چگونه است؟
مدیریت پایگاه‌های داده در SQL Server چگونه است؟

انواع روش Backup

انواع Backupهایی که می‌توان فراهم کرد عبارتند از:

Full backups

Differential backups

Transaction log backups

File backups

Filegroup backups

Partial backups

Full backups

متداول‌ترین Backupهای SQL Server، Completeیا full هستند که به Database Backup نیز معروف هستند. در این نوع بکاپ‌گیری از کلیه Database‌های موجود بر روی Instance به همراه همگی Transaction Log‌های موجود در آن Backup گرفته می‌شود. با این روش به راحتی می‌توان اطلاعات خود را Recover یا بازیابی کرد. این مسئله امکان بازگشت ساده‌ترین شکل دیتابیس را فراهم می‌کند، زیرا همه‌ی محتواها در یک Backup قرار می‌گیرند.

T-SQL:

ایجاد یک Backup کامل از دیتابیس Didgah Test به یک فایل دیسک

BACKUP DATABASE Didgah Test TO DISK = ‘D:\chargoon\backup\DidgahTest.bak’‎

Differential backups

گزینه‌ی دیگر برای کمک به بازیابی، ایجاد Backupهای «Differential» است. یکBackup Differential نوعی پشتیبان‌گیری از هر حوزه‌ای‌ است که از زمان ایجاد آخرین Full Backup تغییر کرده است.

Backup Differential از همه‌ی حوزه‌هایی که از زمان آخرین Full Backup تغییر پیدا کرده‌اند، نسخ پشتیبان تهیه می‌کند. هر حوزه از هشت صفحه‌ی KB تشکیل شده، بنابراین یک حوزه شامل ۶۴ KB داده است. هر زمان که داده‌ای تغییر می کند، یک پرچم روشن می‌شود تا SQL Server نیز مطلع شود که اگر یکDifferential Backup ایجاد شده باشد باید حاوی داده‌ای از این حوزه باشد. وقتی یک Backup کامل (Full)انجام می‌شود، همه‌ی این پرچم‌ها خاموش می‌شوند.

بنابراین اگر یک Backup Full و سپس Differential Backup گرفته شود،Differential فقط حوزه‌هایی را در خود دارد که تغییر کرده‌اند. جالب اینجاست اگر یکDifferential Backup جدید گرفته شود، این Backup جدید ،هر حوزه‌ای را که از زمان آخرین Backup کامل تغییر کرده، در خود خواهد داشت؛ بنابراین وقتی که قصد بازگرداندن دیتابیس را دارید، برای رسیدن به متداول‌ترین زمان فقط کافیست Full Backup و آخرینDifferential Backup را بازگردانید.

اگر دیتابیس روی مدل ریکاوری ساده تنظیم شده باشد، می‌توانید ازBackupهای کامل و Differential استفاده کنید. این امر اجازه‌ی انجام ریکاوری در زمان مشخص را نمی‌دهد؛ اما اگرBackup کامل داشته باشید، به شما اجازه می‌دهد تا داده‌ی خود را بازگردانید.

اگر دیتابیس روی مدل ریکاوری Full و یا Bulk logged تنظیم شده باشد، نمی‌توانید ازBackupهای Differential برای حذف تراکنش‌هایی که نیاز به بازگردانده شدن خواهند داشت، استفاده کنید. از آنجایی که Differential از زمان آخرین Full Backup تمام حوزه‌ها را Backup خواهد گرفت، در زمان بازگشت می‌توانید Full Backup خود و آخرین Differential Backup و سپس Backupهای Transaction log را که پس از آخرینDifferential Backup تهیه شده‌اند، بازگرداند. این امر تعداد فایل‌هایی را که نیاز به بازگردانده شدن دارند، کاهش می‌دهد.

Transaction log backups

اگر دیتابیس بر روی Full یا Bulk logged تنظیم شده باشد، می‌توانید BackupهایTransaction Log را منتشر کنید. با داشتن این Backupها به همراه Backupهای کامل، می‌توان به راحتی داده‌های خود را برگرداند. در این موقعیت، اگر شخصی به طور تصادفی همه‌ی داده‌ها را در یک دیتابیس حذف کند، می‌توان دیتابیس را به نقطه‌ای درست قبل از حذف داده، بازگرداند. تنها نکته قابل توجه این است که اگر دیتابیس بر مدل ریکاوری «Bulk-logged» تنظیم شده باشد و یک عملکرد Bulk منتشر شود، به بازگرداندن همه تراکنش log ‌نیاز دارید.

Backup تراکنش log به شما اجازه می‌دهد تا بخش فعال تراکنش را Backup بگیرید؛ بنابراین پس از اینکه یک Backup “Full یا Differential را انتشار دادید، Backup transaction log دارای تراکنش‌هایی خواهد بود که پس از کامل شدن Backupهای دیگر، ایجاد شدند. پس از اینکه Backup transaction log منتشر شد، فضای داخل transaction log می‌تواند برای دیگر پردازش‌ها مجددا استفاده شود.

T-SQL:

ایجاد Backup transaction log از دیتابیس Didgah Test بر روی فایل دیسک

BACKUP LOG T-SQL: TO DISK = ‘D:\Chargoon\Backup\DidgahTest.trn’‎

عوامل خراب شدن زنجیره بکآپ‌:

هنگامی که یک نسخه پشتیبان از تراکنش (TLOG) تهیه می‌شود، اطلاعات پشتیبان در پایگاه داده msdb در جداول مختلف ذخیره می‌شوند. اطلاعات ذخیره شده را اطلاعاتی مانند backup_type، logical_device_name، physical_device_name، is_copy_only، is_snapshot و ستون‌های مختلف …_ lsn (lsn = log sequence number) تشکیل می‌دهند.

 

LSN چیست؟

همان طور که می‌دانید LDF وقایع تراکنش‌های که همراه با تغییر هستند را نگه می‌دارد. اگر پشتیبان‌ها به درستی تنظیم شوند LDFها حجم کمی خواهند داشت و هنگامی رشد می‌کنند که حالت بازیابی پایگاه داده به FULL تغییر داده شود؛ اما نباید فراموش کرد که از آن log backup گرفته شود. هنگامی که زمان انجام تراکنشی طولانی شود و یا اینکه حجم تغییرات در تراکنش زیاد شود، وقایع آن در فایل log دیتابیس ذخیره می‌شود که این باعث رشد‌log file خواهد شد که در ادامه دلایل کلی این موضوع بیشتر توضیح داده خواهد شد.

برای بازگردان اطلاعات از روی نسخ‌ پشتیبان که باید موارد زیر مورد توجه قرار گیرد.

همه‌ی یک فایل‌های نسخ پشتیبان Log transaction که بعد از‌Diff تهیه شده‌اند باید موجود باشند.

در صورت نیاز به استفاده از Tran،Diff،Full‌ باید آخرین Full‌ ریستور شود، سپس Diff مورد نظر، سپس همه‌ی Tran‌های بعد از Diff تا زمان مورد نیاز شما همگی پشت سرهم، ریستور شوند.

در صورت نیاز به استفاده از Tran،Diff،Full‌ بایدRecovery-Model دیتابیس هدف، حتما در مدل Full و یا Bulk Logged قرار گرفته باشد. در صورت استفاده از مود Simple‌ تهیه پشتیبان Tran بی‌معنی است و SQL Server‌ به دلایل منطقی اجازه تهیه این مدل نسخه‌ی پشتیبان را نمی‌دهد.

اگر نسخه‌ی پشتیبان Log transaction با گزینه‌ی TRUNCATE_ONLY انجام شود، پشتیبان‌هایLog transaction بعدی در زنجیره‌‌ای مجزا تهیه می‌شوند و قابلیت بازگردان و اتصال به فایل‌های قبلی را ندارند.

اگر پشتیبان FULL Database با گزینه COPY_ONLY گرفته شود. امکان ریستور کردن Diff‌ و یا Tran‌ به اتصال آن به این Full‌‌ها وجود ندارد.

اختلالات ناشی از  Full Text Search 

از قابلیت Full Text می‌توان به عنوان یکی از مزیت‌ها برای جستجو‌ی محتوای فایل‌هایی که در SQL Server‌ وارد شده‌اند نام برد. می‌دانید که برای بهروری بیشتر نرم‌افزار، نیاز به جستجوی اطلاعات در برنامه وجود دارد. می‌توان اطلاعات را با کلماتی مانند “Where ” و یا “Like” و یا هزاران راه دیگر جستجو کرد .در این مقاله چگونگی به کارگیری تکنیک Full-text-Search برای جستجو بر روی داده‌های حجیم بررسی می‌شود.

در مقابل Full-Text Search از Like نمی‌توان برای جستجو در بین داده‌ها استفاده کرد؛ چراکه این ابزار فقط برای جستجو در بین کاراکترها، طراحی شده است در نتیجه برای جستجو در بین حجم زیادی از داده‌ها، دستور Like در مقابل Full-Text Search بسیار کندتر عمل خواهد کرد. برای انجام این کار، دستور Like ممکن است چندین دقیقه طول بکشد در حالی که Full-Text Search در چند ثانیه نتیجه را نشان می‌دهد، به این صورت که برای هر کلمه یک index تعریف و هنگام جستجو از آن استفاده می‌کند در نتیجه سرعت جستجو بالا می‌رود.

تنها راه‌حل این است که در دیتابیس موجود در سرور مبدا Full-Text‌-Catalog را حذف و مجددا اقدام به تهیه نسخه‌ی پشتیبانی کرد و از این فایل جدید برای بازیابی در سرور مقصد استفاده کرد. یا اینکه اگر سرور مقصد وجود ندارد، SQL Server‌ هم با نسخه سرور مبدا، انجام شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

چارگون

ما به سازمان‌ها در بهینه‌کردن بهره‌وری به منظور افزایش کارآیی یاری می‌رسانیم.در طول حیات شرکت، بر روی نیازمندی‌های آشکار و پنهان بازار هدف متمرکز شده‌ایم و به این ترتیب با ارائه راهکارهای خلاق و بومی‌سازی شده، پاسخگوی مشکلات سازمان‌های ایرانی هستیم. راهکارهای ما شامل بستر ارتباطی یکپارچه اتوماسیون اداری و نیز راهکارهای برنامه‌ریزی و مدیریت منابع سازمانی در حوزه‌های منابع انسانی، مالی و لجستیک است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]