اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139801113582010903

برای سالم ماندن جلوبندی اتومبیل خود باید به چه نکاتی توجه داشت؟

کد: 139801113582010903

http://bit.ly/2IlR3ih

، تهران , (اخبار رسمی): جلوبندی اتومبیل یکی از قسمت‌های بسیار مهم آن به شمار می‌رود که نگهداری و تعمیر آن بسیار حائز اهمیت است. در واقع جلوبندی خودرو به قسمت زیرین جلوی خودرو گفته می‌شود. وظیفه این قسمت از اتومبیل تعلیق یا هندلینگ (خوش دستی) در چاله‌ها، دست اندازه‌ها یا پیچ‌های جاده است.

برای سالم ماندن جلوبندی اتومبیل خود باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟
جلوبندی اتومبیل

جلوبندی اتومبیل قسمتی از سیستم تعلیق است در واقع می‌توان گفت این سیستم شامل چرخ‌ها و کمک فنرهای عقب نیز می‌شود در حالی که جلوبندی اتومبیل تنها شامل قسمت جلوی اتومبیل است و شامل فرمان و میل فرمان است. سیستم تعلیق خودرو قسمت مهمی از اتومبیل است که وظیفه برقراری ارتباط میان شاسی و اتاق خودرو با مسیر حرکت را بر عهده دارد. این سیستم موجب می‌شود سرنشینان خودرو آسایش و راحتی بیشتری را تجربه کنند زیرا مانع وارد شدن نوسانات حاصل از حرکت خودرو به سرنشینان می‌شود.

جلوبندی اتومبیل از چه اجزایی تشکیل شده است؟

مهمترین بخش‌های جلوبندی خودرو به این ترتیب است:

فنرها: فنرها شامل فنر تخت، فنر لول و فنر پیچشی است. فنرها بخش بسیار مهمی در جلوبندی خودرو هستند که با جذب ضربات و ارتعاشات وارد شده به خودرو مانع از انتقال آن‌ها به شاسی می‌شوند.

کمک فنر: کمک فنر وظیفه کنترل نوسانات وارد شده به فنر را بر عهده دارد. زیرا در غیر این صورت فنر به علت دارا بودن خاصیت ذاتی تا مدت طولانی نوسان خواهد کرد.

طبق‌ها: بازوهایی که سیستم تعلیق را به شاسی خودرو متصل می‌کنند.

بوش و سیبک: سیستم تعلیق خودرو باید اتصالات بسیار محکمی داشته باشد. سیبک (گوی و کاسه) یکی از اجزای این سیستم است که علاوه بر اتصالات مقاوم حرکت چرخشی دارد. سیبک یک گوی فلزی است که به یک بازو متصل می‌شود،این گوی درون یک محفظه فولادی قرار گرفته که اطراف آن با لاستیک پوشانده شده است و در آن نوسان می‌کند. بوش‌ عملکردی شبیه به سیبک‌ داشته با این تفاوت که در اتصال از نوع سیبک امکان حرکت دورانی در جهات مختلف امکان‌پذیر است، اما در اتصال از نوع بوش فقط دوران و چرخش در یک جهت ممکن است.

سیستم تعلیق اتومبیل به چند دسته تقسیم می‌شود؟

سیستم تعلیق دارای دو نوع متداول است که عبارتند از:

سیستم تعلیق مک فرسون: این سیستم بسیار متداول توسط شخصی با همین نام توسط شرکت جنرال موتورز طراحی شده است. در این حالت طبق (با اتصال بوش) به شاسی و به چرخ (اتصال از نوع سیبک) متصل می‌شود. همچنین فنر و کمک فنر در قسمت بالایی طبق به چرخ متصل شده‌اند.

سیستم تعلیق دو جناغی: در این حالت فنر و کمک فنر بین دو طبق بالایی و عضو صلب پایینی قرار می‌گیرد. در سیستم دو جناغی مانند مک فرسون اتصال طبق‌ها به مجموعه چرخ با اتصال سیبک و اتصال آنها به شاسی خودرو با استفاده از بوش صورت گرفته است.

چگونه باید فهمید جلوبندی اتومبیل دچار نقص شده است؟

همان‌طور که در قسمت قبل نیز ذکر شد، جلوبندی خودرو یکی از قسمت‌های مهم به شمار رفته و وظیفه برقراری تعادل و هندلینگ خودرو را بر عهده دارد. در نتیجه حفظ سلامت این قسمت از خودرو همانند تعویض روغن موتور یا ترمز بسیار مهم است. آگاهی از نقص در جلوبندی خودرو کار مشکلی نخواهد بود زیرا که راننده در صورت آگاهی از عدم تعادل اتومبیل می‌تواند به ایجاد این نقص پی ببرد. برخی از علائمی که نشان دهنده نقص در جلوبندی اتومبیل است به این شرح است:

لرزش فرمان: این مشکل در سرعت‌های خاصی ایجاد شده و علت آن عدم بالانس در لاستیک‌ها است. لرزش فرمان خودرو نشان دهنده اختلال در سیبک‌ها است.

ایجاد صداهای نامتعارف: صداهای نامتعارف معمولاً زمانی که از دست اندازها عبور می‌کنید، به گوش می‌رسند. ایجاد صدا به علت خرابی در کمک فنرها و میل تعادل است.

صدای سوت: شنیدن صدای سوت از چرخ‌ها هنگام دور زدن به علت خرابی در بلبرینگ چرخ‌ها است.

انحراف خودرو : اگر خودرو به طرفین منحرف می‌شود، بی شک جلوبندی خودرو دچار مشکل شده است.

کشیده شدن فرمان به یک سمت: کشیدن شدن فرمان در اثر رها کردن آن برای چند ثانیه در مسیر مستقیم به وجود می‌آید.

علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر به سایت کارشناسی خودرو اتوناین ارائه دهنده تخصصی 9 خدمت تخصصی خودرو مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سامانه جامع کارشناسی خودرو اتوناین

این شرکت با راه اندازی سامانه هوشمند اتوناین در نظر دارد تا به هم میهنان عزیز در حیطه خدمات اتومبیل همچون: کارشناسی خودرو، اجاره خودرو، صدور بیمه نامه و .... یاری رسان باشد تا ضمن سهولت حال آنان خرید و فروش مطمئنی را تجربه نمایند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کسب و کار و خرده فروشی