اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13980118358926844

آیا تبلیغات گوگل به سئو کمک می‌کند؟

کد: 13980118358926844

http://bit.ly/2Itf4Er

، تهران , (اخبار رسمی): استفاده از تبلیغات گوگل حتی اگر در هنگام کمپین ترافیک بسیار بالایی داشته باشد به هیچ وجه در رنکینگ و سئو سایت به صورت مستقیم تاثیر نمی‌گذارد.

آیا تبلیغات گوگل ( گوگل ادوردز ) به سئو کمک می‌کند؟
تبلیغات گوگل ( گوگل ادوردز )

کمپین‌های تبلیغاتی گوگل شاید تاثیری روی ترافیک ارگانیک و سئو سایت نداشته باشند اما به صورت غیرمستقیم می‌توان چیزهای زیادی از آن یاد گرفت و در کمپین‌های سئو نیز به کار بست

سوالی که اخیرا با موج تبلیغات گوگل یا گوگل ادوردز بسیار شنیده می‌شود این است که «اگر تبلیغات پولی گوگل را استفاده کنم آیا در سئو و نتایج ارگانیک سایت تاثیر می‌گذارد؟»

جواب «نه» است. استفاده از تبلیغات گوگل حتی اگر در هنگام کمپین ترافیک بسیار بالایی داشته باشد به هیچ‌وجه در رنکینگ و  سئو سایت به صورت مستقیم تاثیر نمی‌گذارد. چون سیاست گوگل در قبال رتبه‌بندی سایت‌ها این است که هر چه کیفیت وبسایت‌ها و محتوای یک سایت قدرتمندتر باشد نتایج بهتری کسب می‌کنند.

در هر حال با اینکه کمپین‌های تبلیغاتی گوگل و سئو در موتور جستجوی گوگل دو مقوله مجزا هستند و تاثیری به صورت مستقیم روی هم ندارند اما می‌توان از اصول و فرایند کلی آن‌ها در جهت بهبود هر دو به صورت غیرمستقیم استفاده کرد. چگونه؟

تحقیق کلیدواژه‌ها

از کمپین‌های تبلیغاتی می‌توان چیزهای زیادی یاد گرفت و اطلاعات کاملی از کلیدواژه‌ها به دست آورد. چون تبلیغات گوگل در صفحه اول نمایش داده می‌شوند به راحتی می‌توان فهمید کدام کلیدواژه‌ها نرخ کلیک بیشتری دارند و چگونه کاربران را جذب می‌کنند تا روی آن کلیک کنند. کدام کلیدواژه‌ها در مدت زمان کمتری نتیجه بهتری دارند و نرخ Impression کدام کلیدواژه‌ها در هنگام کمپین بالاتر بوده است. این اطلاعات کمک می‌کند تا برای استفاده و بهره‌وری از این کلیدواژه‌ها در کمپین‌های سئو ذره‌ای شک نکرد و کلیدواژه‌هایی که نتایج بهتری کسب کرده‌اند را در اولویت قرار داد.

در ثانی گوگل به هر کلیدواژه یک امتیاز کیفیت می‌دهد. بسیاری از فاکتورها در این امتیاز کیفیت گوگل تاثیر دارند اما یکی از مواردی که بسیار در سئو اهمیت دارد ارتباط کلیدواژه‌ها با صفحه فرود است. از این طریق به معیارهای عمومی گوگل می‌توان پی برد و می‌توان این موارد را در سئو نیز پیاده‌سازی کرد.

عموما تبلیغات گوگل با تعداد زیادی کلیدواژه تبلیغاتی شکل می‌گیرند. در بسیاری از مواقع می‌توان کلیدواژه‌هایی را یافت که از آن‌ها کمتر استفاده می‌شود ولی کارایی خوبی از خود نشان می‌دهد. شاید استفاده از ابزارهای تحقیق کلیدواژه کمک کنند تا میزان کارایی هر کدام را سنجید اما گاهی اوقات تغییراتی کلی در این کلیدواژه‌ها شکل می‌گیرد که ممکن است از آن‌ها باخبر نشد. به طور مثال یک فروشگاه فروش باتری ماشین به راحتی می‌توان از طریق آنالیز این داده‌ها فهمید کلمه «باتری» بیشتر جستجو شده است یا «باطری»؟ کدام یک نرخ کلیک بیشتری داشته است؟ در چه مکان‌هایی از این دو کلمه بیشتر استفاده شده است؟ و مواردی از این دست.

Metadata

مشابه تحقیقات کلید واژه‌ها، بهینه سازی داده‌های متا هم یکی دیگر از مزایای کمپین‌های تبلیغاتی است. در حقیقت بعد از تیترها، دومین چیزی که چشم مخاطب را می‌گیرد و آن را مطالعه می‌کند توضیحات متا است. اگر توضیحات متا به اندازه کافی قانع کننده باشد مخاطب روی آن کلیک می‌کند و نرخ CTR بالا می‌رود. CTR یکی از عوامل تاثیرگذار در الگوریتم‌های گوگل است. در هنگام اجرای کمپین‌های تبلیغاتی گوگل به راحتی می‌توان به مکانیزم بهبود CTR پی برد و می‌توان آن را در سئو خود به کار بست. به طور مثال اگر کلیدواژه‌ها میزان Impression بالایی داشته باشند اما نرخ کلیک آنها کم باشد یکی از عوامل آن توضیحات متا ضعیف است.

در بحث متا دیتا، کپی رایتینگ هم مطرح است. اینکه تیترها و توضیحات متا را چگونه و با چه لحنی نوشت تا روی کاربر تاثیر بگذارد. یک تیتر خوب حتی می‌تواند کاربر را برای خرید هم ترغیب کند. پس می‌توان کیفیت متن و محتوای کوتاه نمایشی خود را هم از این طریق سنجید.

تخمین ترافیک

داده‌های Google Ads از هر ابزار دیگر گوگل دقیق‌تر هستند و کاملا لحظه‌ای هستند. این داده‌ها می‌توانند کمک کنند که کیفیت و عملکرد صحیح سایت خود را سنجید. به طور مثال اگر یک کلیدواژه رتبه یک داشته باشد از طریق نرخ Impression می‌توان به تخمینی نسبتا قابل استناد در مورد نرخ ترافیک آن رسید. این کار از طریق تحلیل ترافیک کمپین‌ها و کلیدواژه‌های خاص امکان‌پذیر است.

همچنین می‌توان میزان تاثیر SERP‌های مختلف را هم بررسی کرد. اگر در یک کلیدواژه هر بار رتبه‌های مختلفی کسب می‌شود به این معناست که ترافیک دستخوش تغییر می‌شود و می‌توان این مورد را هم در کمپین‌های کلیکی گوگل آنالیز کرد. در ضمن اگر سایت با مشکل سرور و یا عدم همخوانی با برخی ID ها مواجه باشد در ترافیک تاثیر می‌گذارد به راحتی می‌توان از طریق تخمین ترافیک از این اشکالات فنی سایت باخبر شد.

داده‌های زمانی و جغرافیایی

وقتی در گوگل ادز تبلیغ می‌شود عموما یک تب مخصوص برای آنالیز داده‌ها و دیتای تبلیغات ایجاد می‌شود که می‌توان کارایی سایت را در زمان‌های مختلف از روز و همچنین مکان‌های مختلف بررسی کرد. این داده‌ها برای سئو محلی بسیار مهم هستند. به طور مثال اگر یک رستوران در شیراز کلیدواژه‌ی «بهترین رستوران شیراز» را به عنوان کلیدواژه تبلیغاتی در نظر بگیرد قاعدتا باید اکثر کلیک‌ها از شیراز باشد و بیشتر در زمان‌های مشرف به شام و ناهار جستجو و کلیک شوند. با این داده‌ها راحت‌تر می‌توان زمان و مکان سئو خود را بهینه‌سازی کرد. این کار نه تنها در سئو بلکه در کارایی و تطبیق‌پذیری هم تاثیر دارد.

مثال بعدی این است که به طور مثال محصولات در یک شهر به خصوص بیشتر از جاهای دیگر است. پس می‌توان در محتوایی که تولید می‌شود و همچنین سایر بخش‌های مختلف سئو وبسایت خود را برای این منطقه بهینه‌سازی کرد تا راحت‌تر بتوان کاربران این شهر را جذب کرد.

دستگاه‌ها

یک کمپین تبلیغاتی می‌تواند داده‌هایی در مورد دستگاه‌هایی که توسط آن کلیدواژه‌های تبلیغاتی جستجو و کلیک شده‌اند را نمایش دهد. اما این به چه درد می‌خورد؟

کسب وکارها صدها کلیدواژه تبلیغاتی در نظر می‌گیرند و افراد زیادی روی آن کلیک می‌کنند. اینکه چه نسبتی از آن کاربران موبایل هستند و چه تعدادی کاربران دسکتاپ و بقیه دستگاه‌ها می‌تواند مستقیما روی تحلیل اثر بگذارد. یعنی اگر در طول تبلیغات 55 درصد از میزان کلیک‌ها به موبایل اختصاص یاید اما همان کلیدواژه در حالت غیرتبلیغی و نمایش معمولی در صفحات گوگل درصد کمتری داشته باشد می‌تواند ایده‌های جالب توجهی در این باره بدهد. آیا اشکال از داده‌های متا است. آیا وب‌سایت برای کاربران موبایل جذابیتی ندارد؟ و صدها سوال دیگر که می‌توان با پاسخ دادن به آن‌ها کارایی وبسایت خود را بهبود بخشند.

جمع بندی

کمپین‌های تبلیغاتی گوگل شاید تاثیری روی ترافیک ارگانیک و سئو سایت نداشته باشند اما به صورت غیرمستقیم می‌توان چیزهای زیادی از آن یاد گرفت و در کمپین‌های سئو نیز به کار بست. اگر به صورت مهندسی شده و اصولی از این داده‌ها و اطلاعات بهره برده شود می‌توان سئو سایت خود را نیز ارتقا داد.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص گوگل ادوردز می‌توانند به سئوکار مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سئوکار

سئوکار در ابتدا فعالیت خود را از یک پروژه تحقیقاتی در گروه کامپیوتر، دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران با همکاری جمعی از اساتید مجرب و دانشجویان کارشناسی ارشد نرم افزار، شروع نمود. سئوکار در حال حاضر برترین شرکت ایران در زمینه سئو سایت می باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تبلیغات و روابط عمومی