اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139804243852512000

برای داشتن یک رژیم لاغری موثر چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

کد: 139804243852512000

http://bit.ly/2lul4D9

، (اخبار رسمی): بیشتر افراد می‌گویند که تمام تلاش خود را کرده‌اند تا وزن اضافی‌ خود را کم کنند. غذا کم خورده‌اند، ورزش زیاد انجام داده‌اند ولی در قبال آن هیچ نتیجه‌ای کسب نکرده‌اند و هیچ اثری از لاغری در آنها دیده نمی‌شود. دلیل آن چه می‌تواند باشد؟

موانع اصلی برای نداشتن رژیم لاغری موثر
برای داشتن یک رژیم لاغری موثر چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

وزن کم کردن (لاغر شدن) ناشی از رعایت یک فاکتور به تنهایی نیست. نباید انتظار داشت که با کم خوردن به کاهش وزن رسید! در واقع  چندین فاکتور در کاهش وزن موثر هستند. اگر هر کدام از آن‌ها به درستی رعایت نشوند، به یک مانع برای کاهش وزن تبدیل می‌شوند.

در ادامه موانع اصلی کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل بیان شده است.

کمبود خواب

یکی از مهترین عوامل تاثیرگذار بر رژیم لاغری موثر خواب است و کمبود آن از کاهش وزن جلوگیری می‌کند. خواب به نوبه خود بسیار مهم است. چون بدن در این حالت به طور کامل استراحت می‌کند. وقتی بدن در حالت استراحت و خواب است عضلات بازیابی می‌شوند و چربی‌های درون بدن با خواب کافی کم خواهند شد.

در پژوهش سال 2010 این واقعیت آشکار شد؛ کسانی که رژیم و خواب کافی داشتند بیشتر از نصف آن‌هایی که رژیم غذایی داشتند اما خواب آنها کافی نبود وزن کم کرده بودند. زمانی که از خواب کم می‌شود نه تنها کاهش چربی درون بدن‌ به کمتر از یک چهارم می‌رسد بلکه بیشتر احساس گرسنگی وجود دارد.

از نظر علمی کمبود خواب باعث از بین رفتن تعادل بدن در ترشح هورمون‌های لپتین ( leptin ) و گرلین (ghrelin) می‌شود، که این امر افزایش احساس گرسنگی در بدن را به دنبال دارد. پژوهش‌های انجام شده در سال 2018 نشان داده کسانی که خواب بین 7 تا 9 ساعت داشته‌اند کمتر احساس گرسنگی می‌کردند.

استرس بیش از حد

هورمون اصلی ایجاد استرس در بدن کورتیزول است و زمانی که از حالت تعادل خارج شود رژیم لاغری موثر دچار وقفه می‌شود زیرا که بدن در این وضعیت قادر به نه گفتن به انواع بیسکوییت و شیرینی‌جات نیست.

در پژوهش‌های انجام شده توسط موسسه UNSW این حقیقت آشکار شد که ”چرا افراد به غذای نامناسب همچون فست فود و شیرینی‌جات نه نمی‌گویند؟”

استرس ناشی از خستگی یا کار بیش از حد خود را به صورت یک سیگنال از بدن به مغز ارسال می‌کند که برای جبران این خستگی بدن نیاز به جایزه دارد، پس تسلیم شدن در مقابل غذاهای فست فود وشیرینی‌جات پیش می‌آید.

اگر استرس بیش از حد وجود دارد باید سعی کرد با روش خاصی استرس را کنترل کرد تا از افتادن در این موقعیت‌ها پیشگیری شود. زیرا فرد در مقابل وسوسه‌ی غذاهای فست‌فود و شیرینی‌جات بالاخره تسلیم خواهد شد.

میزان دریافت کالری 

همیشه این صحبت به میان می آید آیا میزان دریافتی کالری بر رژیم لاغری موثر است یا خیر؟

اگر میزان کالری دریافتی را کنترل نکرد آنگاه با حدس و گمان باید آن را اندازه گرفت که خود عامل موفق نشدن در رژیم لاغری‌ خواهد بود. اگر فردی اطلاع نداشته باشد که چه مقدار و در چه ساعاتی کالری را دریافت کرده‌ و در کنار آن چه میزان ورزش انجام داده‌ حتما به نتیجه مد نظر (رژیم لاغری موثر ) نخواهد رسید. اپلیکیشن‌های زیادی هستند که به افراد در این راه کمک می‌کنند.

مشکلات هورمونی

یکی از عوامل کلیدی و تاثیرگذار برای داشتن یک رژیم لاغری سریع و موثر، فعالیت صحیح و سلامت هورمون‌ها است. هورمون‌ها در بدن نقش کلیدی دارند و اگر هر کدام به درستی کار نکنند، ممکن است با وجود رژیم لاغری (موثر) و ورزش مناسب، باز هم رسیدن به وزن ایده‌آل مقدور نباشد. 

مشکلات هورمونی در خانم‌ها از مسائلی است که حتما باید بررسی شود. به‌طور مثال میزان ترشح هورمون استروژن در خانم‌ها در طول دوره‌ی عادت ماهیانه افزایش می‌یابد. بنابراین اگر هورمون‌ها بدرستی عمل نکنند، تجمع چربی و به دنبال آن اضافه وزن در ناحیه باسن و شکم اتفاق خواهد افتاد.  

یکی از مشکلات رایج سندروم PCOS است که باعث افزایش وزن و مقاومت در برابر انسولین می‌شود به این ترتیب که با خوردن مواد شیرین طبیعی مانند خرما نه تنها وضعیت بهتر نمی‌شود بلکه موجب اضافه وزن نیز خواهد شد.

مقاومت در برابر انسولین یکی از عوامل چاقی‌های موضعی در خانم‌هاست که اکثرا از آن فراری هستند. در دوران یائسگی خانم‌ها تمایل دارند بیشتر بخورند وکم‌تر فعالییت کنند که این خود چاقی موضعی را  به دنبال خواهد داشت.

ثابت قدم نبودن

ثبات در انتخاب همیشه فاکتور مهم در زندگی محسوب می‌شود. اگر شخصی در رژیم خود ثابت قدم نباشد به نتیجه‌ی دلخواهش (وزن ایده آل) دست نخواهد یافت. به عنوان مثال در یک هفته رژیم غذایی لاغری عالی را دنبال می‌کنند ولی در هفته بعد نمی‌دانند که به چه میزان کالری دریافت کرده‌اند یا از همه بدتر در ساعت‌های (غذایی) متناوب آن‌ها را دریافت کرده‌اند.

آن دسته از افرادی که میزان کالری دریافتی خود را کنترل می‌کنند و ۴ روز در هفته تمرین ورزشی دارند قطعا به نتیجه مد نطرشان خواهند رسید.

تقلب بد داشتن

داشتن تقلب در هفته خود کمک می‌کند تا پایبندی به رژیم بیشتر باشد اما اگر فردی میزان چیت میل‌اش ( cheat meal ) درست نباشد؛ نه تنها وزن کم نمی‌کند بلکه دچار اضافه وزن هم می‌شود که این امر مشکلاتی را برای بدن نیز به همراه خواهد داشت. چنانچه فردی باورد دارد که به اندازه کافی ورزش کرده و غذاهای سالم میل می‌کند اما همچنان با معضل اضافه وزن مواجه است، بهتر است با مشاوران و متخصصان این حوزه در ارتباط باشد.

علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وب‌سایت دایت لند به نشانی diet-land.ir مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]