اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13980821421328099

دانش اجرای طراحی داخلی بدون نقص

اصول اصلی طراحی داخلی کدامند؟

کد: 13980821421328099

http://bit.ly/2NYitfe

، تهران , (اخبار رسمی): برای داشتن طراحی داخلی بی نقص همواره توجه به المان‌های فضا، خطوط، فرم‌ها، نور، رنگ، بافت، طرح و الگو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این نوشته به بررسی تفصیلی این المان‌ها پرداخته شده است.

اصول اصلی طراحی داخلی کدامند؟
اصول اصلی طراحی داخلی کدامند؟

طراحی داخلی علمی با شاخه‌های متعدد است که مهم‌ترین آنها شامل فضا، خطوط، فرم، نور، رنگ، بافت و الگو است.

امروزه یکی از اشتباهات رایج به کارگیری واژه طراحی داخلی به جای دکوراسیون داخلی است. بنابراین برای علاقه‌مندان به مباحث معماری و ساختمان لازم است تا تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی را به درستی و به طور شفاف درک کنند. 

طراحی داخلی به علم و هنر فهم رفتار کاربران برای خلق محیطی کاربردی درون ساختمان است. این در حالی است که دکوراسیون داخلی عبارت است از مبلمان و تزئینات با المان‌های به روز و زیبا. به طور مختصر، یک طراح داخلی می‌تواند یک متخصص دکوراسیون داخلی نیز باشد ولی یک متخصص دکوراسیون داخلی، طراح داخلی به حساب نمی‌آید. اما در دنیای کار امروزی این دو تخصص به صورت جداگانه و منحصر به فرد نبوده و نقش یک متخصص طراحی داخلی با یک متخصص دکوراسیون داخلی به صورت مشترک توسط یک فرد صورت می‌پذیرد. طراحی داخلی علمی با شاخه‌های متعدد است که نوشته فوق به هفت عنصر طراحی داخلی می‌پردازد.

فضا

فضا یکی از مهم‌ترین عناصر طراحی داخلی به شمار می‌­رود. در واقع فضا پایه‌ای است که طرح در آن ساخته می­‌شود. بنابراین یک طراح باید از فضای موجود، ابعاد و امکانات آن آگاهی کامل داشته باشد. برای مثال، دو نوع فضا است: فضای دو بعدی که شامل کف است (دربرگیرنده طول و عرض) و فضای سه بعدی که شامل فضای زندگی می‌شود (دربرگیرنده طول، عرض و ارتفاع). در اصل به فضایی که با مبلمان و وسایل دکوری پر شده باشد فضای مثبت، و به فضایی که خالی باشد فضای منفی می‌گویند. هم چنین باید بین فضای مثبت و منفی تعادل ایجاد شود؛ چرا که خالی بودن بیش از حد یک فضا و یا پر کردن بیش از حد آن با وسایل و مبلمان تاثیر بسیاری در این تعادل دارد.

خطوط

خطوط با فرم‌ها و اشکال شکل می­‌گیرند و ایجاد هارمونی، کنتراست و وحدت (3 اصل از 7 اصل) بر عهده خطوط است. خطوط اشکال را تعریف می‌­کنند و  یک راهنمای بصری برای فضای داخلی به شمار می­‌آیند. خطوط عموما به سه دسته تقسیم می‌شوند: عمودی، افقی و پویا. خطوط افقی تشکیل‌دهنده زینت‌های ساختمانی مانند میز، صندلی و تخت هستند؛ این درحالی است که خطوط عمودی را می‌توان در پنجره‌ها، درب‌ها و موارد مشابه آن­ها یافت. خطوط افقی به وجود آورنده احساس امنیت و ایمنی در فضا هستند، در حالی‌که خطوط عمودی یک طبیعت آزاد و گسترده را در ذهن القا می‌­کند. خطوط پویا یا زاویه‌ای، که عمل گرا هستند، حس دراماتیکی را القا می­‌کنند و در سازه‌هایی مانند پله­ دیده می­‌شوند. یک طراح داخلی باید بداند چگونه از این خطوط برای تعریف فرم‌ها استفاده کند، چرا که فرم یکی دیگر از عناصر مهم طراحی داخلی است.

فرم‌ها

به طور کلی به شکل اجسام و یا طرح کلی یک جسم سه بعدی در فضا، فرم گفته می­‌شود. یک فرم از دو یا چند شکل تشکیل شده است؛ همچنین می­‌توان به کمک پارچه، رنگ و الگوهای مختلف آن را به فرمی برجسته و خاص تبدیل کرد. یک فرم مشخص باعث به وجود آمدن هارمونی و فرم‌های اضافی باعث برقرار شدن تعادل در فضا می‌شوند. دو نوع فرم وجود دارد: فرم هندسی (که ساختگی است) و ساختگی (یا ارگانیک). همچنین فرم‌ها به دو دسته بندی باز و بسته نیز تقسیم می­‌شوند؛ فرم‌های باز آن دسته فرم‌هایی هستند که می‌توان داخل آن­ها را دید، و فرم‌های بسته فرم‌هایی هستند که توسط یک سطح بسته محصور هستند. برای رسیدن به یک فرم متناسب، درک درستی از عناصر ذکر شده (برای مثال خطوط و شکل ) لازم است.

نور

­نور یکی از بدیهی‌ترین عناصر طراحی داخلی به شمار می­‌رود. چه نور طبیعی باشد چه مصنوعی، عناصر دیگر مانند رنگ، بافت و فرم در نبود نور هیچ اهمیتی نخواهند داشت. نور بر حالت روحی، فضای زندگی و هر عنصر دیگری مثل فضا، خطوط و فرم‌ها تاثیر به سزایی دارد. درب‌ها و پنجره‌ها باید به صورت هوشمندانه‌ای در فضای خانه قرار بگیرند تا منجر به ورود نور طبیعی به محیط شوند.

روشنایی مصنوعی به سه شاخه اصلی تقسیم می­‌شود: روشنایی ضروری، روشنایی متمرکز و نورپردازی حسی. روشنایی ضروری، اشاره دارد به منابع نور همانند چراغ رومیزی و لامپ که در فضای خانه با هدفی مشخص و برای کار خاصی قرار داده شده‌اند. از روشنایی متمرکز به منظور پر نورتر نشان دادن یک فضای خاص یا یک اثر هنری مانند ساختارها، مجسمه و غیره استفاده می­‌شود. نورپردازی حسی نیز عموما فضای خانه را از حسی و روحی متعادل می­‌کند؛ و تامین کننده نور فضای عمومی است.

رنگ

رنگ‌ها نیاز به معرفی خاصی ندارند؛ آنها ارتباطی زیبا و ظریفی بین اشیا ایجاد می‌­کنند و تاثیر به سزایی در روحیه افراد دارند. رنگ در دکوراسیون باید براساس روانشناسی و طرز تفکر ساکنان یک خانه انتخاب شوند. برای مثال قرمز یک انتخاب عالی برای سالن نهارخوری به شمار می‌­رود، چون اشتها را باز می­‌کند؛ و یا رنگ سبز برای اتاق خواب مناسب است، چون حس آرامش و سلامتی برای افراد به ارمغان می‌آورد. هر رنگ سه ویژگی متمایز به نام Hue،value و intensity دارد؛ یک طراح داخلی برای تغییرات و ایجاد ترکیب‌های مختلف، باید این ویژگی‌ها را به خوبی بشناسد. رنگ‌ها در وهله اول به دو دسته اولیه و ثانویهو در وهله دوم به دسته‌های ثالث، مکمل و تک رنگ تقسیم می‌­شوند.

بافت

بافت به طورعمده با سطوح سر و کار دارد و تعیین می­‌کند که یک سطح چه احساسی را منتقل و چگونه به نظر می‌­رسد. بافت به فضای زندگی عمق و علاقه می‌افزاید و همچنین تعریفی از احساس، ظاهر و دوام یک سطح ارائه می‌دهد. به طور کلی در زمینه طراحی داخلی دو نوع بافت وجود دارد: بافت بصری، به بافتی اتلاق می‌شود که فقط قابل  مشاهده است؛ بافت واقعی، به بافتی گفته می‌شود که هم دیده و هم احساس می‌شود. هر چیزی که با پارچه (مانند روبالشی و تخت خواب) و یا هر نوع پوششی (مانند پرده، رنگ دیوار و دیوارپوش) پوشیده شده باشد، دارای بافت است. باید توجه داشت که اگر چه برای ایجاد مود باید از یک بافت غالب استفاده شود، اما برای جلوگیری از یکنواختی نیز باید یک بافت متضاد به فضا اضافه شود.

طرح و الگو

طرح‌ها به طراحی داخلی و کار با رنگ‌ها زندگی و شادابی می‌بخشند؛ طرح‌ها داستان‌شان را خود بیان می‌کنند و شاخصه‌های پیوستگی و تغییر سطح را به فضای زندگی اضافه می‌کنند. هر شکل هندسی می‌تواند یک الگو برای یک طرح باشد؛ اما عموما الگوهای تکراری و جذاب سازنده طرح‌ها هستند. به عنوان مثال طرح بته جقه، که به شکل یک قطره سبز رنگ است، یکی از متداول‌ترین الگوهای به کار رفته در نقاشی دیوارها، روبالشی و دیگر سطوح تزیینی به شمار می‌آید.

با اینکه جبر محیط کاری در عمل سبب انجام شدن وظایف یک متخصص دکوراسیون داخلی و یک طراح داخلی توسط یکی از آنها شده است اما هر یک از آنها وظایف کاملا جداگانه از یکدیگر دارند که در نوشته فوق به تفاوت طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی اشاره شد. طراحی داخلی علمی با شاخه‌های متعدد است که در نوشته فوق هفت مورد اصلی از آنها یعنی فضا، خطوط، فرم، نور، رنگ، بافت و الگو اشاره شد. یک دو سه سازه با ساده سازی فرآیند انتخاب، مقایسه و خرید کمک می‌کند تا با کمترین هزینه و در حداقل زمان ممکن کالای ساختمانی خود که شامل محصولات دکوراسیون داخلی نیز می‌شود، به طور مستقیم از کارخانه خریداری کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آراد سازه گستر آپادانا

این سایت نه تنها به معرفی و تامین آخرین تکنولوژی های روز مرتبط با صنعت معماری و ساختمان کمک می کند بلکه می تواند به عنوان مرجعی غنی برای دانشجویان و علاقه مندان به مهندسی عمران و معماری مورد استفاده قرارگیرد. در یک دو سه سازه سعی کردیم تا تجربه، تخصص و آگاهی را در ساختار یک سایت، گرد هم آورده و از معتبرترین شرکت های صنعت ساختمان و معماری ایران برای تامین ملزومات این صنعت استفاده نماییم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

دکوراسیون و منزل