اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139909304823814750

مهمترین ورق‌های آلیاژی کدامند؟

کد: 139909304823814750

https://bit.ly/3rjtDhQ

، تهران , (اخبار رسمی): ورق آلیاژ چیست و چه محصولاتی با این نام شناخته می شوند؟ در علم فلز ، به ترکیب دو یا چند عنصر مختلف آلیاژ گفته می شود. به طور کلی ، فولاد در هر نوع آلیاژی از آهن و کربن است. اما در ادبیات بازار آهن و فولاد ، به فولاد کربنی ساده که هیچ عنصری غیر از کربن نداشته باشد ،

مهمترین انواع ورق آلیاژی
معرفی انواع ورق آلیاژی

در علم فلزات ، به ترکیب دو یا چند عنصر مختلف آلیاژ گفته می شود. به طور کلی ، فولاد در هر نوع آلیاژی از آهن و کربن است. اما در ادبیات بازار آهن و فولاد ، به فولاد کربنی ساده که هیچ عنصری غیر از کربن نداشته باشد ، فولاد و در بعضی موارد آهن گفته می شود. بنابراین هر وقت اسم فولاد آلیاژی را می شنوید ، منظور شما آلیاژی از آهن، کربن و یک یا چند عنصر آلیاژ دیگر است.

بنابراین، ورق آلیاژی یکی از انواع ورق های فولادی را نشان می دهد که دارای ترکیب شیمیایی متفاوت از ورق آهن یا همان ورق st52 است. قیمت این محصولات به دلیل وجود عناصر آلیاژی ارزشمند از قیمت ورق سیاه بالاتر است. این محصولات غالباً با فرآیند نورد گرم از اسلب یا دال با ترکیب شیمیایی خاص تولید می شوند. با توجه به تفاوت در ترکیب شیمیایی و عناصر آلیاژی مورد استفاده در زمینه این محصولات ، طیف وسیعی از خصوصیات مختلف ایجاد می شود. با توجه به این طیف از خصوصیات، می توان برنامه های مختلفی را برای انواع مختلف ورق های آلیاژی در نظر گرفت.

در این مقاله، به بررسی کامل انواع ورق های آلیاژی، ویژگی ها و کاربردهای آنها پرداخته شده است. لازم به ذکر است که طبق استانداردهای مختلف ، صدها آلیاژ مختلف از این محصولات وجود دارد، اما در اینجا به ذکر چند مورد از معروف ترین ها بسنده می کنیم. 

ورق ضد سایش

نوع مهم و پرکاربرد ورق آلیاژd ، دسته ضد سایش یا ورق ck45 است. این نوع ورق به دلیل سختی زیاد مقاومت بسیار خوبی در برابر سایش دارد. سختی مفهومی است که تغییر شکل پلاستیک محلی در یک ماده را نشان می دهد. سختی زیاد به معنای تغییر شکل موضعی کم است. بنابراین ، ماده سخت می تواند در برابر ماده ساینده خارجی تا حد زیادی مقاومت کند. سایش باعث کنده شدن و تجزیه محصول به صورت موضعی می شود که می تواند خطرناک باشد.

کربن و منگنز عناصر آلیاژی هستند که وجود آنها در ورق آلیاژی تعدادی از ترکیبات سخت را تشکیل می دهد و بنابراین سختی آلیاژ را افزایش می دهد. دسته مهمی از خانواده ورق های ضد سایش ، ورق های سری ck هستند. مهمترین انواع این محصولات آلیاژهای ck60 ، ck45 و ck75 هستند. ترکیب شیمیایی این آلیاژها به ترتیب حاوی 45/0 ، 6/0 و 75/0 درصد کربن است. هرچه میزان کربن فولاد بیشتر باشد ، سختی و مقاومت در برابر سایش آن بیشتر است. دلیل این امر تشکیل لایه های فاز سمانتیت است. این فاز که یک کاربید آهن است از سختی بالایی برخوردار است و وجود آن در ساختار ماده باعث افزایش سختی می شود.

در بازار ایران، ورق ضد سایش را ورق Hardox نیز می نامند. Hardox در واقع نام سازنده سوئدی است که از اولین تولید کنندگان ورق ضد سایش است. این ورق ها نیز بر اساس سختی آنها نامگذاری شده اند. سختی این سه محصول از نظر برینل به ترتیب 400 ، 450 و 500 برینل است. بنابراین ، در ادبیات بازار ، ورق Herodox 400 به معنای ورق 45 ck با نام تجاری سازنده Herodox است. از دیگر تولید کنندگان معروف ورق ضد سایش در جهان می توان به Veldox ، Dorsat و Delidor اشاره کرد.

همچنین فولاد مبارکه و فولاد اکسین اهواز تولید کنندگان داخلی ورق های آلیاژی ضد سایش هستند و خرید ورق های ضد سایش نیز با نام های این مارک ها انجام می شود. این محصول معمولاً به عنوان ورق پارچه ای به بازار عرضه می شود. عرض ورق در دو حالت 1000 و 2000 میلی متر و در طول 6 متر طراحی و تولید می شود.

ورق آلیاژی A36

به طور کلی ورق های فولادی در استانداردهای مختلفی برای استفاده در محیط دریایی تولید می شوند. در این میان ورق آلیاژی A36 را می توان مشهورترین و پرکاربردترین آن دانست. از این ورق که به ورق دریایی نیز معروف است ، برای طراحی و تولید بدنه کشتی های مختلف استفاده می شود. مقاومت بالا ، مقاومت خمشی و مقاومت در برابر آب شور دریا از بارزترین ویژگی های آن است. ورق A36 توسط نورد گرم تولید می شود ، بنابراین در گروه ورق گرم قرار می گیرد. از نظر ترکیب شیمیایی ، این ورق ترکیبی از دو نوع ورق آلیاژی A516 و A283 دارد. برای دریافت قیمت ورق آلیاژی دریایی میتوانید به وبسایت تجارت فلز مراجعه کنید. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

تجارت فلز

شرکت توسعه تجارت فلز با داشتن ۲۵ سال تجربه موفق مدیران خود در بازار سنتی خرید و فروش فلزات ایران، از سال 1395 جهت پر کردن حلقه مفقوده کیفیت و خدمات برتر در بازار آهن و فولاد کشور و ایجاد تجربه خرید متفاوت، مطمئن و راحت برای مشتریان گرامی تاسیس گردید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید