اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 14000914555946535

متا سرچ هوشمند

مبانی موتور های جستجوی متا

کد: 14000914555946535

https://bit.ly/3DrrB3Y

، تهران , (اخبار رسمی): نسل جدید موتورهای جستجو را با نام متا جستجو میشناسند. موتور های جستجو بعد از انفجار اطلاعات در فضای وب در حوالی سال 2000 معرفی شدند و بعد از انفجارهای بعدی محتوا در فضای مجازی ، متا سرچ ها بوجود آمدند.که وظیقه اصلی آنها پالایش و محدود کردن دیتا برای ارائه به مخاطب میباشد.

مبانی موتور های جستجوی متا در فضای مجازی
ساختار موتورهای جستجو متا

متا جستجو های متمرکز آخرین نسل از تکامل موتورهای جستجو هستند که بازار خرده فروش را تحت تاثیر قرار دادند و در عین حال در ابتدای مسیر هستند. وظیفه اصلی متا سرچ ها محدویت اطلاعات است.

انفجار اطلاعات در حوزه محصول و خدمات و کاهش موانع ورود شکل گیری یک کسب و کار در فضای مجازی و حضور پر رنگ مخاطب در مجاری آنلاین ، منجر به پدیده ای بنام واگرایی انتخاب شده است.  واگرائی انتخاب زمینه ساز نیاز به جستجوی دقیق‌تر محتوا و فیلتر و مقایسه‌ی داده‌ها میگردد. نیازی که توسط موتور جستجوی متا یا متاسرچ پاسخ داده میشود.

در بیست سال گذشته ، فضای وب و فعالیت گسترده وب سایت ها منجر به شکل گیری موتور های جستجو گردید و در دهه گذشته ، انتشار و تراکم محتوا در فضای وب و سوشال وارد ناحیه ای گردیده است که منجر به ایجاد متا سرچ ها شده است.  در واقع متا جستجو را میتوان نسل جدید از موتورهای جستجو نامید.

تئوری واگرائی انتخاب و متا سرچ

تئوری واگرائی انتخاب برای اولین بار توسط دکتر محمد ابریشمی دانش آموخته دکترای مدیریت بازاریابی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران مطرح شد. این تئوری به پیامد های رشد حجم اطلاعات و محدودیت ذهن انسان میپردازد. تغییرات دنیای کنونی از منظر تولید و انتشار حجم اطلاعات با مسیر تکاملی ذهن انسان، هم خوانی ندارد و لذا ابزارهایی برای تطبیق این فاصله و یا گپ ادراکی ایجاد گردیده است که متا جستجو های هوشمند از آن دسته میباشند. گپ ادراکی زمانی اتفاق میافتد که نشر اطلاعات از توان ادراک و تحلیل ذهن بشری خارج میشود که این عارضه موجب پریشانی و سردرگمی مغز میشود.

در دو ناحیه اطلاعاتی ، تصمیم گیری و انتخاب برای ذهن انسان دشوار میشود. ناحیه اول به دلیل کمبود اطلاعات و ناحیه دوم به دلیل انفجار اطلاعات است. اصطلاح چگالی اطلاعات در علم مدیریت برای این پدیده نام گذاری شده است. چگالی کم و زیاد اطلاعات منجر به اخلال در پروسه تصمیم گیری میگردد. در حقیقت یک ناحیه با چگالی مناسب وجود دارد که میزان غلظت اطلاعات درون آن برای ذهن انسان مناسب میباشد.

چالش انتخاب در فاز چگالی بالای اطلاعات برای خرید یک محصول یا خدمات برای مشتری رخ میدهد. چالش انتخاب نشان دهنده وقوع واگرائی انتخاب است. واگرائی انتخاب به منزله ایجاد حفره تصمیم گیری است که در این زمان ابزارهایی مانند متا سرچ ها وارد بازار میشوند.

 

تعریف متا جستجو

متا سرچ درواقع یک نوع موتور جستجوی تخصصی است که نتایج خود را از منابع دیتا از همان حوزه استخراج کرده و بعد از پردازشی طبق قائده ای مشخص و فیلتراسیون هدفمند آن ، اطلاعات را نمایش میدهد.

 بطور کلی میتوان تفاوت موتور جستجو متا با موتور جستجو نرمال را در دو تیتر ذیل خلاصه کرد.

  • متا سرچ ها اکثرا در یک حوزه خاص و تخصصی سرویس‌دهی می‌کند. یعنی مانند گوگل حالت عمومی برای جستجوی هر محتوایی را ندارند
  • در بیشتر موارد نتایج خود را از سرویس‌های جستجوگر دیگر استخراج می‌کند.

متاسرچ در حقیقت ‌بین وب ‌سایت‌های مختلف و کاربران، نقش واسطه‌ای را ایفا می‌کند که کاربر به‌ کمک آنها در پاسخ به کوئری (عبارات جستجو، سؤال یا واژه‌ی موردنظر خود)، به‌جای اینکه تنها نتایج یک منبع را مشاهده کند، فهرستی از نتایج چندین منبع را در اختیار دارد. در واقع متاسرچ،‌ با جمع‌آوری اطلاعات از سایر سرویس‌ها و موتورهای جستجو و با فیلترگذاری‌ آن‌ها و اعمال رویه هایی ، امکان مقایسه و انتخاب محدود تر و موثر تری را به کاربر میدهد.

 

درمجموع باید متاسرچ را سرویس‌هایی کاربردی بدانیم که مجموعه‌ای از داده‌های فیلتر و غربال‌شده را در راستای پاسخ بهتر به نیاز کاربران به وی نمایش می‌دهند. قابلیت مقایسه و انتخاب آگاهانه از مزایای اصلی متا سرچ ها میباشد و احتمالاً شاهد حضور پررنگ‌تری از این شیوه‌ی کسب‌وکار را شاهد خواهیم بود.

متاسرچ یا ابرجستجوگر در واقع یک نوع موتور جستجوی تخصصی است که نتایج خود را از سرویس‌های جستجوگر همان حوزه به طور مثال فروش کالا، استخراج کرده و نمایش می‌دهد. به زبان ساده‌تر ابرجستجوگرها به تنهایی تولید یا فروش ندارند بلکه با معرفی سایت‌های فروش یک کالا یا خدمات به کاربر امکان مقایسه و انتخاب بیشتر و سریع‌تر را‌ می‌دهند. با افزایش خرید و فروش کالا و خدمات در اینترنت و رشد سریع فروشگاه‌های آنلاین، کاربرد ابرجستجوگر نیز ضروری شده است. چرا که افراد به‌دنبال ابزاری برای مقایسه‌ی کیفیت و هزینه‌ی خدمات و کالاها می‌باشند.

ارکان اصلی متا سرچ

محدودیت و ساماندهی محتوا بر اساس پارامتر های کلیدی از خصیصه های بارز یک متا سرچ میباشد. به عبارت دیگر یک موتور جستجوی متا اگر به درستی طراحی شود باعث کاهش دیتا میشود و نقش بازگرداندن دیتا در ناحیه چگالی مناسب را دارد.

ساماندهی اطلاعات برای نمایش به مخاطب از ویژگی های اصلی یک متا جستجوی هوشمند میباشد. این ساماندهی بر اساس یکسری قوائد میباشد. تنظیم این قوائد بر اساس انتخاب اولویت های کلیدی است. در واقع یکسری از پارامتر های مهم برای انتخاب محصول یا خدمات در نظر گرفته میشود و سایر اطلاعاتی که از درجه اهمیت کمتری برخوردار هستند حذف یا کمرنگ میشوند و بدین ترتیب از چگالی اطلاعات به طور هدفمند کاسته میشود و دیتا به اصطلاح اثر بخش میشود.

متا سرچ های تخصصی ، عمومی و متمرکز

متا جستجو ها میتوانند به اشکال متفاوتی به سرویس دهی بپردازند. در حوزه های عمومی کالا میتوان به ترب و ایمالز اشاره کرد و در حوزه خدمات گردشگری مانند تورهای سیاحتی و رزرواسیون بلیط هواپیما و هتل به سفر مارکت و علی بابا اشاره نمود. به مرور زمان متا سرچ ها دارای تکامل های بیشتری میشوند و میتوان آنها را در حوزه های متمرکزی مشاهده نمود. یکی از زمینه های فعالیت متا جستجو ها روی کالا و خدمات میباشد و ورود آنها به سایر حوزه های محتوا نیز قابل اشاره میباشد.

موتور جستجوی متا متمرکز

اگر یک موتور جستجوی متا تخصصی مانند یک متا سرچ در حوزه کالا و خدمات صرفا به محدوده خاصی از کالا و خدمات ارائه خدمت نماید، بدان موتور جستجوی متا متمرکز میگویند که میتوان به متا جستجوی زیواز اشاره نمود.

متا جستجوی هوشمند زیواز اولین متا سرچ تخصصی در حوزه طلا و جواهرات میباشد که کار خود را از سال 1399 بر مبنای تئوری واگرائی انتخاب ، آغاز نموده است. برای آشنای با انواع متا جستجو های متمرکز میتوانید به  لینکدین صاحب مقاله در این حوزه مراجعه نمائید.

متا جستجوی هوشمند زیواز

زیواز را میتوان یک دپارتمان استوری از برند های همسان در حوزه طلا و جواهر دانست که در این محیط نقش متا سرچ خود را ایفا میکند.

در واقع منبع محتوای زیواز برای غربال گری و ارائه به مخاطب از یک دپارتمان استور مجازی و همسان میآید. بدین معنی که خود مرجع اطلاعات برای اعمال قوائد دارای محدودیت است و لذا خروجی این موتور جستجوی هوشمند بسیار شفاف و کاربردی است. در غربالگری اولیه در متا سرچ زیواز ، ابتدا برند ها با رعایت شرط همسانی در نقش تامین کننده محصولات فیلتر میشوند که این همسانی با محوریت ارزش برند صورت میپذیرد و بعد از آن قوائد انتخاب محصول بر اساس پارامترهایی مانند طرح و ساختار قیمت گذاری روی آن اعمال میشود و سپس در یک پلتفرم واحد به نمایش گذاشته میشود.

متا جستجوهای متمرکز میتوانند بر اساس ساختار های متفاوتی پی ریزی گردند. ساختار قوائد زیواز بر اساس جایگاه برند تامین کنندگان شکل گرفته است. و صرفا از تامین کنندگان در حیطه خاصی برای غربال گری محصولاتشان که همگی در حوزه طلا و جواهر میباشد استفاده مینماید.

در پلتفرم تخصصی زیواز امکان دسترسی به تمامی برند های مطرح بازار طلا و جواهر مانند گوهربین ، ساعت چی ، کیا گالری ، سنجاق و غیره وجود دارد.

از مزیت های رقابتی زیواز به عنوان یک گالری آنلاین در حوزه طلا و جواهر میتوان به شفافیت در قیمت گذاری اشاره نمود که عملا یکی از ویژگی های بارز خروجی دیتا از این متا سرچ میباشد و مشتری با ساختار قیمت گذاری محصولات مانند ارزش واقعی طلا و جواهر و همچنین میزان کارمزد ساخت و یا مالیات و سود مغازه دار پی خواهد برد.

منابع :

https://www.linkedin.com/in/abrishamii

https://www.zivazz.com

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

زیواز

زیواز اولین متا جستجو هوشمند در حوزه طلا و جواهرات میباشد که دسترسی به تمامی برند های همسان در طلا و جواهر را برای مخاطب میسر نموده و با ایجاد شفافیت در قیمت گذاری قبل از خرید در راستای احترام به حقوق مصرف کننده توانسته است رضایت مشتریان را کسب نماید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید