اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 14001019562726535

الزام اجرای قیمت گذاری جدید طلا و جواهر برای کلیه اصناف اتحادیه های طلا و جواهر

قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده طلا و جواهر

کد: 14001019562726535

https://bit.ly/32W0IJn

، تهران , (اخبار رسمی): با توجه به لزوم اجرائی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده طلا و جواهر از اواسط دی ماه توسط تمامی اعضای اتحادیه های طلا و جواهر در سراسر کشور و استفاده از پوز های مخصوص فروشگاهی شاهد کاهش قیمت زیورآلات ویترینی طلا و جواهر به دلیل تغییر ساختار قیمت گذاری خواهیم بود.

قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده طلا و جواهر
ابلاغ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده طلا و جواهر

قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده طلا که از دی ماه سال جاری اجرائی شده است در حال حاضر پرسش بسیاری از مخاطبان در چگونگی محاسبه قیمت زیورآلات میباشد.در قانون جدید ساختار قیمت گذاری تغییر یافته است

قانون مالیات برارزش افزوده با اختیارات ناشی از ماده ۸۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در ۵۳ ماده و ۴۷ تبصره در تاریخ هفدهم اردیبهشت ۱۳۸۷ در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصویب شده ‌بود تا در مدت آزمایشی ۵ سال از تاریخ اول مهرماه ۱۳۸۷ به اجرا گذاشته شود. این قانون بعد از ۵ سال اول هر سال مجددا تمدید و تا ۹ درصد افزایش یافت.

پس از ۱۰ سال از اجرای قانون مالیات برارزش افزوده که یکی از دلایل رکود بازار طلا و جواهر به شمار میرفت سرانجام برای حذف این مالیات از اصل طلا و اصلاح این قانون، در جلسه ۳۰ دی ماه ۱۳۹۸ نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر معافیت اصل طلا، جواهر و پلاتین در لایحه اصلاح این قانون رای دادند.

پس از ایرادات شورای نگهبان به موارد دیگر این قانون، نهایتا اصلاح قانون مالیات برارزش افزوده تایید و در روز ۱۲ تیرماه سال 1400 توسط ریاست جمهوری ابلاغ شد.

تاریخچه قانون مالیات بر ارزش افزوده بر طلا و جواهر

بر اساس قانون جدید که درباره ی مالیات بر ارزش افزوده در کشور ایران وضع شده است از دی ماه سال 1400 میزان مالیات بر ارزش افزوده برای طلا و جواهر صرفا به میزان 9% به مجموع اجرت و سود زیورآلات تعلق میگیرد. به عبارت دیگر میزان مالیاتی که خریداران طلا و جواهر باید هنگام خرید این نوع کالا بپردازند، بایستی 9% از حق اجرت ساخت طلا و سود مغازه دار طبق نرخ مصوب اتحادیه محاسبه میشود.

در گذشته میزان مالیات بر ارزش افزوده روی کل ارزش طلا و جواهر تعلق میگرفت. لذا خریداران طلا و جواهر در هنگام خرید این کالا بایستی توجه داشته باشند که مالیات بر ارزش افزوده ای که برای طلا محاسبه می شود، نباید روی کل مبلغ طلا محاسبه گردد.

قانون  مالیات بر ارزش افزوده جدید ترین قانونی است که در زمینه فروش طلا و جواهر در کشور ایران وضع شده است و همه ی فروشندگان طلا و جواهر بایستی این قانون را در هنگام فروش طلا و جواهر مد نظر قرار داده و آن را رعایت کنند. بدیهی است در صورتی که این قانون از طرف فروشندگان طلا نادیده گرفته شود تخلف محسوب شده و از طرف سازمان های مربوطه در زمینه ی اخذ مالیات بر ارزش افزوده و تعزیرات مورد پیگیری قرار میگیرد و در کوتاه ترین زمان اقدامات لازم جهت پلمپ واحد تجاری مورد نظر به عمل خواهد آمد.

قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب جدید مجلس بر طلا

یکی از جدید ترین قوانینی که در زمینه ی مالیات بر ارزش افزوده بر طلا در مجلس به تصویب رسیده است، این است که مالیات بر ارزش افزوده بایستی فقط بر روی اجرت کار و میزان سود مغازه دار محاسبه شود.

بدیهی است در صورتی که برای این کار از کل مبلغ طلا استفاده شود، تخلف به حساب می آید. کاری که در گذشته انجام شد و برای محاسبه ی مالیات بر ارزش افزوده، کل مبلغ طلای خریداری شده را در نظر می گرفتند. از دی ماه سال 1400 شمسی قانون مالیات بر ارزش افزوده صرفا بر روی اجرت و سود اعمال میشود و شامل اصل طلا نمیباشد. 

ساختار قیمت گذاری طلا با قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده سال 1400

بر اساس تغییر قانون مالیات بر ارزش افزوده ساختار قیمت گذاری تمامی زیورآلات طلا و جواهر مانند گردنبند ، حلقه و انگشتر ، دستبند ، گوشواره به شرح ذیل تغییر میکند.

وزن طلا تا ی بکار رفته بر اساس نرخ لحظه ای طلا محاسبه میشود و سپس با اعمال ضریب اجرت و کارمزد ساخت، میزان اجرت مشخص میشود و با اعمال سود مغازه دار که طبق قانون اتحادیه برابر با 7 درصد میباشد میزان سود واحد صنفی نیز معین میگردد. سپس میزان مالیات بر ارزش افزوده که در حال حاضر طبق قانون 9 درصد میباشد روی جمع هزینه های کارمزد و سود محاسبه شده و از جمع ارزش طلا و میزان اجرت کار و میزان سود مغازه دار و میزان مالیات به رقم نهایی محصول خواهیم رسید.

توجه داشته باشید که هنگام مراجعه به موتورهای جستجوی تخصصی مانند گالری زیواز و یا مارکت پیلس دیجی کالا و سایت های فروش اینترنتی مانند ساعت چی و گوهربین حتما به رعایت قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده توجه فرمائید. 

کلیات مالیات بر ارزش افزوده طلا

رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران زمان اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده را براساس اعلام مسئولین سازمان امور مالیاتی دی‌ ماه سال 1400 عنوان کرده است.

مکانیزه شدن صندوق فروش برای جلوگیری از تخلفات در طلافروشی‌ها تعبیه می‌شود که فروشنده اطلاعات مربوط به قیمت طلا، اجرت و سود را وارد سیستم می‌کند و قیمت نهایی توسط سیستم محاسبه می‌شود و این اطلاعات به سیستم مرکزی به عنوان ناظر ارسال می‌شود. 

تمامی اعضا صنف طلا و جواهر و تامین کنندگان سایت https://zivazz.com موظف گردیدند حداکثر ظرف دو ماه بعد از لازم الاجرا شدن این قانون از پایانه های فروشگاهی استفاده نمایند. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

زیواز

زیواز اولین متا جستجو هوشمند در حوزه طلا و جواهرات میباشد که دسترسی به تمامی برند های همسان در طلا و جواهر را برای مخاطب میسر نموده و با ایجاد شفافیت در قیمت گذاری قبل از خرید در راستای احترام به حقوق مصرف کننده توانسته است رضایت مشتریان را کسب نماید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]