اطلاعات تماس
  • 044910*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140012065730515810

علائم و انواع بیماری های روماتیسمی و تاثیر آن بر چشم

بیماری های روماتیسمی چیست؟

کد: 140012065730515810

https://bit.ly/3MeVutY

، بوکان , (اخبار رسمی): بیماری های روماتیسمی، یکی از بیماری های خود ایمنی و التهابی است . این بیماری منجر به حمله سیستم ایمنی بدن به مفاصل ، عضلات ، استخوان ها و اندام ها می شوند. بیماری های روماتیسمی می تواند به اندام های حیاتی از جمله ( ریه ها ، قلب ، سیستم عصبی ، کلیه ها ، پوست و چشم ها ) آسیب برسانند.

بیماری های روماتیسمی چیست؟
بیماری های روماتیسمی چیست ؟

در بسیاری از موارد ، تشخیص به موقع می تواند از جدی شدن بیماری یا ایجاد علائم شدیدتر جلوگیری کند. اگر این مشکل درمان نشود ، با گذشت زمان آسیب های جدی به مفاصل و سایر بافت های شما وارد می شود.

بیماری های روماتیسمی چیست؟

بیماری های روماتیسمی، یکی از بیماری های خود ایمنی و التهابی است . این بیماری منجر به حمله سیستم ایمنی بدن به مفاصل ، عضلات ، استخوان ها و اندام ها می شوند. بیماری های روماتیسمی می تواند به اندام های حیاتی از جمله ( ریه ها ، قلب ، سیستم عصبی ، کلیه ها ، پوست و چشم ها ) آسیب برسانند.

در بسیاری از موارد ، تشخیص به موقع می تواند از جدی شدن بیماری یا ایجاد علائم شدیدتر جلوگیری کند. اگر این مشکل درمان نشود ، با گذشت زمان آسیب های جدی به مفاصل و سایر بافت های شما وارد می شود. این بیماری می تواند در هر سن، جنس و نژادی رخ دهد.

بیماری های روماتیسمی چیست ؟

بیماری های روماتیسمی چه علائمی دارند ؟

علائم این بیماری  بسته به نوع آن متفاوت است. اما برخی از رایج ترین علائم آن عبارتند از:

  • درد ، که اغلب مفاصل رو درگیر می کند اما نه همیشه.
  • تورم ، که می تواند در مفاصل و یا در سایر قسمت های بدن باشد.
  • خشکی مفاصل یا محدودیت در حرکت
  • احساس خستگی
  • احساس ناخوشی عمومی
  • تب
  • کاهش وزن
  • گرما یا قرمزی در ناحیه مفصل
  • ایجاد بثورات پوستی همراه با درد و التهاب در انواع مختلف این بیماری.

انواع مختلف بیماری های روماتیسمی می تواند قسمتهای مختلف بدن شما را تحت تأثیر قرار دهند. این بیماری در هر قسمت از بدن علائم منحصر به فردی ایجاد می کند . برای تشخیص و درمان نوع بیماری خود باید به پزشک ( روماتولوژیست ) مراجعه کنید. بیماری های خود ایمنی نه تنها درگیری مفصلی دارند بلکه می توانند بسیاری از سیستم های بدن را تحت تأثیر قرار دهند.

چه عواملی در بوجود آمدن بیماری های روماتیسمی نقش دارند ؟

متخصصان به طور دقیق نمی دانند که چه عواملی در ایجاد این مشکل نقش دارند. اما معتقدند برخی از موارد که می تواند در ایجاد این نوع بیماری تاثیر داشته باشد عبارتند از :

الف) عوامل ارثی :

عوامل ژنتیکی در بسیاری از بیماری های روماتیسمی نقش دارند. در برخی موارد ، ژن های خاصی شناسایی شده اند که با این بیماری در ارتباط هستند. در موارد دیگر ، داشتن سابقه خانوادگی نیز در به ارث بردن این بیماری نقش بسزایی دارد. همچنین عوامل دیگری نیز وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به این مشکل را افزایش دهد. پزشکان تصور می کنند که ژنتیک در ایجاد انواع خاصی از این بیماری مانند : لوپوس و آرتریت روماتوئید نقش دارد.

ب) برخی از عفونت ها :

تصور می شود قرار گرفتن در معرض عفونت در ایجاد برخی از انواع  بیماری های روماتیسمی مانند : لوپوس و اسکلرودرمی تاثیر دارد .  

یکی از علائم روماتیسم مفصلی خشکی مفاصل به خصوص در هنگام صبح است.

انواع مختلف بیماری های روماتیسمی کدامند ؟

1. آرتریت روماتوئید ( روماتیسم مفصلی ) :

وقتی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به بافت های خود حمله می کند. در نتیجه باعث درد ، تورم و سفتی مفصل می شود.در این نوعچندین مفصل می تواند در یک زمان تحت تأثیر قرار بگیرد. متداول ترین مناطق درگیر مفاصل دست ها ، مچ ها و زانوها هستند. روماتیسم مفصلی می تواند منجر به تحلیل رفتن مفاصل شود. افراد مبتلا حتی ممکن است عملکرد مفصل را از دست بدهند. یا اینکه حتی مفاصل آسیب دیده آن ها که درگیر این بیماری هستند دچار تغییر شکل شوند.

روماتیسم مفصلی می تواند تمام اعضای اصلی بدن را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین می تواند بر روی خون تأثیر بگذارد و فرد را دچار کم خونی کند. آرتریت روماتوئید جوانان نیز شایعترین شکل آرتروز در کودکان است. علائم شایع آرتریت روماتوئید ( روماتیسم مفصلی ) شامل :

  • درد و خشکی در بیش از یک مفصل
  • خشکی چشم
  • حساسیت و تورم در بیش از یک مفصل ، علائم یکسان در هر دو طرف بدن (مانند هر دو دست یا هر دو زانو)
  • کاهش وزن
  • احساس خشکی و سفتی مفصل به خصوص در هنگام صبح یا بعد از نشستن طولانی مدت بدون حرکت
  • خستگی
  • روماتیسم مفصلی مزمن ممکن است منجر به ایجاد تغییر در فرم دست ها یا پاها شود.

تاثیر روماتیسم مفصلی بر چشم :

الف) خشکی چشم :

شایع ترین شکایت افراد مبتلا به خشکی چشم است. یکی از همراهی های بسیار مهم در بیماری آرتریت روماتوئید سندرم شوگرن است، که در آن غدد بزاقی و غدد اشکی تحت تاثیر قرار می گیرند. در نتیجه بیمار علاوه بر علائم روماتیسم مفصلی، خشکی چشم و خشکی دهان را نیز تجربه می کند.

ب) یوویت ( التهاب چشمی ) :

یوویت یکی دیگر از عوارض احتمالی روماتیسم مفصلی است. اما این مشکل بیشتر در نوع نوجوانان این بیماری دیده می شود. یوویت زمانی اتفاق می افتد که مشیمیه دچار التهاب می شود. علائم یوویت شامل : قرمزی ، درد ، حساسیت به نور و تاری دید است. بیشتر موارد یووئیت در کودکان ناشی از (روماتیسم مفصلی سیستمیک نوجوانان) دیده می شود ...

ادامه این مطلب را بطور کامل در وبسایت کلینیک زیبایی جوان بوکان بخوانید

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک جوان

کلینیک زیبایی جوان در مرداد ماه 1398 با همکاری خانم دکتر همتیان (متخصص زیبایی، پوست و مو، جراح زیبایی، جوانسازی و لیزر) و آقای دکتر ظاهریانی ( جراح و متخصص چشم، جراح زیبایی و لیزر چشم)، فعالیت خود را در زمینه های مختلف پوست، مو، زیبایی و چشم در شهر بوکان آغاز نمود. زیبایی نقش حیاتی در زندگی فرد دارد.

اطلاعات تماس
  • 044910*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان