اطلاعات تماس
  • 021889*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 14010109578757613

نکات مهم در فرانچایز یا اعطای حق امتیاز رستوران

کد: 14010109578757613

https://bit.ly/3NqPPl7

، تهران , (اخبار رسمی): برای اینکه بتوانید به سمت فرانچایز حرکت کنید باید در ذهن افراد کسب و کار با ارزشی داشته باشید. آیا بیزینس شما به اندازه کافی حرفه ای است؟ آیا ویژگی متمایز نسبت به سایر رستوران ها دارد؟ آیا به اندازه کافی مورد توجه قرار دارد؟ آیا تا به حال درخواست افراد برای راه اندازی شعبه جدید دریافت کرده اید؟

نکات مهم در فرانچایز یا اعطای حق امتیاز رستوران
نکات مهم در فرانچایز یا اعطای حق امتیاز رستوران

آیا تا به حال به فرانچایز (چند شعبه ای) کردن رستوران خود فکر کرده اید؟

اگر مطمئن نیستید که این کار برای کسب و کار شما مناسب است یا نه، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا جواب سوالات خود را پیدا کنید.

برای برخی رستوران ها فرانچایز کردن بهترین راهکار برای گسترش است. رستوران های زنجیره ای بخش بزرگی از صنعت غذای دنیا را تشکیل می دهند و سودآوری بالایی دارند. به نظر شما این رستوران ها و فست فود ها چه تفاوتی با کسب و کار شما داشته اند؟ آیا شما هم می توانید به آن ها بپیوندید؟

در حالت کلی صاحبان رستوران به 3 دلیل به فرانچایز کردن فکر میکنند:

  • کمبود سرمایه
  • کمبود زمان
  • کمبود نیروی کار

اولین مانع در زمان گسترش رستوران کمبود سرمایه است و به دلیل اینکه شعبه جدید سرمایه گذاری اولیه در آن شعبه را به عهدع می گیرد، رشد با سرعت بیشتری انجام می شود. علاوه بر این ریسک کمتری نیز شما را تهدید می کند چون قرارداد های مربوط به شعبه جدید با مدیر آن انجام می شود.

مانع بعدی پیدا کردن و استخدام نیروی کار است که در ابعاد بزرگ (بیش از 10 شعبه) کاری زمان بر و طاقت فرسا است. در حالی که در فرانچایز کردن شما مسئول این موضوع نیستید.

واضح است که راه اندازی و مدیریت چند شعبه رستوران، زمان بر و خسته کننده و در ابعاد بزرگ تقریبا غیر ممکن است. برای هر شعبه باید لوکیشن مناسب انتخاب شود، قراردادهای مختلف بسته شود، تجعیزات خریداری بشوند و نیروی کار استخدام شود و صدها کار دیگر. محدودیت زمانی برنامه ریزی راه اندازی چند شعبه همزمان توسط یک نفر را تقریبا غیر ممکن می کند.

برای حل این مشکلات افراد به دنبال افراد با انگیزه برای ایجاد شعبه جدید فرانچایز می گردند. معمولا شعبه های جدید که به این صورت راه اندازی می شوند سودآوری خوبی دارند چون به شعبه اصلی وابسته نیستند و خود مسئول کسب درآمد و مدیریت هزینه ها هستند.

آیا رستوران شما قابلیت فرانچایز شدن را دارد یا خیر؟

تقریبا همه رستوران ها قابلیت چند شعبه ای شدن را دارند اگر این سه فاکتور را دارا باشند:

  1. قابل فروش بودن
  2. قابل تکثیر بودن
  3. بازگشت سرمایه

برای اینکه بتوانید به سمت فرانچایز حرکت کنید باید در ذهن افراد کسب و کار با ارزشی داشته باشید. آیا بیزینس شما به اندازه کافی حرفه ای است؟ آیا ویژگی متمایز نسبت به سایر رستوران ها دارد؟ آیا به اندازه کافی مورد توجه قرار دارد؟ آیا تا به حال درخواست افراد برای راه اندازی شعبه جدید دریافت کرده اید؟

آیا می توانید کپی رستوران خود را به آسانی ایجاد بکنید؟ نکته اصلی قابل یاددهی بودن فرآیند است. به عنوان مثال اگر شما یک سرآشپز بسیار حرفه ای و خاص دارید که غیر قابل جایگزینی است به احتمال زیاد نمی توانید در شعبه های مختلف غذایی مشابه شعبه اصلی تهیه کنید و قابلیت تکثیر ندارید. در مقابل این موضوع اگر شما صاحب یک فست فود هستند که غذا های متعارف سرو می کند به احتمال زیاد می توانید با آموزش مناسب غذا هایی با کیفیت یکسان در شعب مناسب ارائه کنید.

قبل از راه اندازی فرانچایز باید فکر کنید که آیا شعبه جدید نیز می تواند بازگشت سرمایه مناسب داشته باشد. به عنوان مثال بعضی رستوران ها فقط در مناطق خاص شهر های بزرگ موفق هستند و تکثیر شعبه های زیاد در شهر های مختلف ممکن است سودآور نباشد. این قضیه در مورد رستوران های محلی هم صدق می کند.

اگر این موارد در مورد رستوران شما صدق می کنند گام بعدی تهیه یک قرارداد فرانچایز مناسب و قانونی می باشد. برای این کار بهتر است با وکیل کاربلد و یا شرکت های متخصص در این زمینه همکاری کنید. در این قراداد تمام نکات رستوران باید به دقت مشخص شده باشد و برای اجرا شدن بهتر قرارداد باید دستورالعمل مدون برای تمامی فعالیت های رستوران تهیه شود. از دستور تهیه غذا گرفته تا نحوه پوشش پرسنل.

بهتر است بعضی ویژگی های شعبه ها با هم یکسان باشند. به عنوان مثال رنگ دکوراسیون داخلی. یکی از موارد مهم در مدیریت رستوران و فست فود بسته بندی مناسب است که بهتر است در همه شعبات یکسان باشد تا افراد بتوانند از کیفیت یکسانی از محصول لذت ببرند. در غیر این صورت ممکن است بعضی شعبه ها از جعبه فست فود ارزان استفاده کنند که کیفیت مطلوب را ندارد و اعتبار شعبه اصلی را زیر سوال ببرند. به عنوان مثال قهوه بیرون بر در انواع لیوان کاغذی دوجداره سرو می شود که قیمت های متفاوتی دارند. اگر کیفیت لیوان در یکی از شعبه ها مناسب نباشد و قهوه از کف لیوان نشت دهد کسب و کار ضرر بسیار بزرگی را متحمل می شود. به خصوص در دنیای امروز که نارضایتی مشتریان در شبکه های اجتماعی به سرعت پخش می شود.

در نهایت پس از عقد قراداد به فکر استراتژی های مارکتینگ مناسب برای معرفی و جذب مشتری برای شعبه جدید خود باشید.

دوره پاندمی کرونا می تواند فرانچایز کردن را تسهیل کند یا مانع بزرگی برای آن باشد و این موضوع به کسب و کار شما بستگی دارد. برای رستوران های بیرون بر و کترینگ فرصت طلایی گسترش در دوران کرونا فراهم می باشد ولی برای رستوران هایی که به سرو غذا در محیط خاص شهره هستند شرایط مناسب نمی باشد. برای بررسی دقیق باید ابتدا تثیر پاندمی را روی شعبه مرکزی خود بررسی کنید. آیا فروش شما با کاهش مواجه بوده است؟ آیا توانسته اید تقاضاهای بیرون بر را مدیریت کنید؟ آیا از پلتفرم های فروش آنلاین استفاده می کنید؟ پاسخ به این سوال ها می تواند مسیر را برای شما روشن تر کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

چاپ و بسته بندی تاپ پک

شرکت تاپ پک با پیش از 8 سال فعالیت در زمینه طراحی و ساخت بسته بندی فست فود (پیتزا، ساندویچ، برگر، سوخاری، سیب زمینی و ...)، جعبه های محصول خاص و همچنین انواع پاکت های کاغذی (کرافت، تحریر، گلاسه و....) آماده پذیرش سفارشات شما می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر از سایت تاپ پک دیدن کنید.

اطلاعات تماس
  • 021889*****
[نمایش اطلاعات]