اطلاعات تماس
  • 051334*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140104216286317289

آداب خواستگاری رفتن در ایران

آداب خواستگاری رفتن (ویژه خانواده پسر)

کد: 140104216286317289

https://bit.ly/3yYtLJi

، (اخبار رسمی): اولین و مهم ترین نکته در آداب خواستگاری رفتن، تعیین زمان مناسب برای برگزاری جلسه خواستگاری است. این هماهنگی به خانواده دختر اجازه می دهد که شرایط لازم را مهیا کنند. همچنین تعیین وقت قبلی، اولین زمینه را برای رعایت احترام متقابل بین خانواده دختر و پسر فراهم می آورد.

آداب خواستگاری رفتن (ویژه خانواده پسر)
آداب خواستگاری رفتن

صداقت داشته باشید. جنگ اول به از صلح آخر! به مسائل شاخ و برگ اضافی ندهید و درباره ملاک های مهم خود به صورت صریح سخن بگویید.

یکی از سنت‌های دیرینه ما ایرانیان برای ازدواج، برگزاری جلسه خواستگاری است. جزء آداب خواستگاری رفتن است که پسر به همراه خانواده برای خواستگاری و پیشنهاد ازدواج، به منزل خانواده دختر می‌رود. شاید برای شما، جلسه خواستگاری حکم یکی از هفتخوان رستم را دارد! ولی با آگاهی از باید و نبایدهای جلسه خواستگاری و آدابی که باید در حین آن رعایت شود، دیگر درخواست ازدواج از دختر مورد علاقه تان چالش بزرگی نخواهد بود.

تعیین وقت قبلی برای خواستگاری اولین و مهم‌ترین نکته در آداب خواستگاری رفتن، تعیین زمان مناسب برای برگزاری جلسه خواستگاری است. این هماهنگی به خانواده دختر اجازه می‌دهد که شرایط لازم را مهیا کنند. هم چنین تعیین وقت قبلی، اولین زمینه را برای رعایت احترام متقابل بین خانواده دختر و پسر فراهم می آورد. معمولا بعد از ظهر یا ساعات اولیه شب برای برگزاری جلسه خواستگاری مناسب تر است. زیرا اعضای خانواده با مشاغل مختلف، فرصت حضور در این جلسه را خواهند داشت.

باید و نبایدهای اولین جلسه خواستگاری

  • به لحن صحبت کردن خود دقت کنید! بار معنایی کلمات با لحن های مختلف، تغییر می کند. پس از داشتن لحن طلبکارانه خودداری کنید. صداقت داشته باشید. جنگ اول به از صلح آخر! به مسائل شاخ و برگ اضافی ندهید و درباره ملاک های مهم خود به صورت صریح سخن بگویید. در آداب خواستگاری رفتن است که، سر صحبت را باز کنید. بزرگتر در خانواده داماد باید بعد از احوال پرسی و خوش آمدگویی، گفتگو درباره خواستگاری را آغاز کند. بیان بعضی از مطالب را به جلسه دوم خواستگاری موکول کنید. طولانی شدن اولین جلسه خواستگاری باعث خستگی و یا عدم تمرکز روی اصل مطلب شود. برای رفتن به خواستگاری، لباس مناسب بپوشید. انتخاب پوشش مناسب به عوامل مختلفی مانند فرهنگ و اعتقادات دو طرف بستگی دارد ولی عرف جامعه این است که تا حد امکان لباس رسمی و مرتب پوشیده شود. مثلا پوشیدن کت و شلوار برای آقایان از قدیم مرسوم بوده است. پرسیدن سوالات متعدد در خصوص عروس و خانواده او، اصلا توصیه نمی شود چراکه جلسه خواستگاری را بیشتر به جلسه بازپرسی تبدیل می کند.

آداب گرفتن گل و شیرینی برای خواستگاری گل و شیرینی یکی از نمادهای اصلی مراسم خواستگاری است. در جلسه اول بهتر است گل و شیرینی همراه داشته باشید، چون اگر خانواده عروس توقع دریافت گل و شیرینی را داشته باشند و شما نخریده باشید، به نوعی بی احترامی محسوب شده و دید اولیه خوبی به آن ها نمی‌دهد. اما در برخی موارد نیز این توقع در جلسه اول وجود نداشته و خانواده ها آن را جزء آداب خواستگاری رفتن نمی‌دانند.

در خرید گل و شیرینی، تا جایی که می‌توانید خوش سلیقه باشید. توجه کنید که هر گل ممکن است از دید عموم، برای مراسم خاصی مناسب باشد. مثلا گل گلایل، داوودی یا شب بو بیشتر در مراسم خاکسپاری استفاده می‌شود. در حالیکه گل رز نمادی برای ابراز عشق و علاقه است. گل هایی همچون رز، لیلیوم، مگنولیا، زنبق و مریم برای چنین مراسمی مناسب است. حتی رنگ گل مورد نظر نیز ممکن است در القای احساس خاص تاثیر داشته باشد. پس هنگام خرید گل و شیرینی  جوانب مختلف را در نظر بگیرید.

نکات مهم رفتاری در خواستگاری

  1. درباره سوالات احتمالی که ممکن است از طرف خانواده دختر مطرح شود، از قبل در خانواده صحبت کرده و هماهنگ باشید. خواسته های والدین عروس را با دقت گوش کنید و جانب حق را بگیرید. بیش از حد خجالت زده، سر به زیر و ساکت نباشید. ارتباط چشمی خود را با حاضران در خواستگاری حفظ کنید، البته تا حدی که جسارت تلقی نشود.

کلام آخر با در نظر داشتن نکاتی در باب آداب خواستگاری رفتن، این موضوع را هم مورد توجه داشته باشید که در نهایت رسیدن به شناخت کافی از جانب طرفین، هدف اصلی برگزاری جلسه خواستگاری می باشد. پس هیچ گاه هدف اصلی را فدای ظواهر نکنید. کمک گرفتن از مشاور متخصص و مجرب پیش از برگزاری جلسات خواستگاری، علاوه بر افزایش اعتماد به نفس، از ایجاد سوتفاهمات ناخواسته جلوگیری می کند. رعایت آداب رفتاری و ملزومات خواستگاری، مانند پوشیدن لباس مناسب، آراستگی و خرید گل و شیرینی نیز برای ایجاد حس اعتماد اولیه تاثیرگذار است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 051334*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | روانشناسی و موفقیت