اطلاعات تماس
  • 021663*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140106146399417382

ورق گالوانیزه چیست و چه ویژگی ها و مزایایی دارد؟

کد: 140106146399417382

https://bit.ly/3KWlmdJ

، تهران , (اخبار رسمی): ورق گالوانیزه در واقع همان ورق سیاه فولادی است که طی مراحل خاصی، پوششی از عنصر فلزی Zn بر سطح آن اعمال می‌شود. ظاهر نقره فام و براق، ساده ترین راه شناسایی پلیت ها و شیت‌های گالوانیزه از سایر صفحات فلزی است. مقاومت قابل قبول در برابر خوردگی و قیمت مناسب، مهمترین ویژگی و مزیت ورق‌های گالوانیزه است.

ورق گالوانیزه چیست و چه ویژگی ها و مزایایی دارد؟
ورق گالوانیزه چیست و چه مزایا و کاربردهایی دارد؟

ورق گالوانیزه در واقع همان ورق سیاه فولادی است که طی مراحل خاصی، پوششی از عنصر فلزی روی (Zn) بر سطح آن اعمال می شود. بنابراین، با اعمال پوشش روی بر سطح صفحات فولادی، ورق سیاه به ورق گاوانیزه تبدیل می شود. فرایندی که طی آن عنصر روی بر سطح صفحات فولادی اعمال می شود، گالوانیزاسیون نام دارد. هدف از گالوانیزاسیون صفحات فولادی، بالا بردن مقاومت صفحات در برابر رطوبت است تا به این ترتیب، در برابر زنگ زدگی و خوردگی از آن محافظت شود. مهمترین مزیت پلیت و شیت گالوانیزه، همین بالا رفتن مقاومت آن ها در برابر خوردگی است. این مزیت، خود به صرفۀ اقتصادی محصول منتهی می شود. زیرا طول عمر محصول را بالا برده و به این ترتیب مشتری می تواند تا سال های سال از محصول مورد نظر خود، استفاده کند.

ویژگی های ورق گالوانیزه چیست؟

  1. ظاهر نقره فام و براق وجود یا عدم وجود طرح اسپنگل (الگوی کریستال مانند) وجود و یا عدم وجود طرح های گل مانند چگالی معادل چگالی فولاد (7.85)

ظاهر نقره فام و براق، ساده ترین راه شناسایی پلیت ها و شیت های گالوانیزه از سایر صفحات فلزی، به ویژه ورق سیاه فولادی است. البته ورق آلومینیوم و استنلس استیل نیز ظاهری نقره ای رنگ دارند؛ اما نشانه یا علامتی که می تواند این ها از یکدیگر متمایز کند، در درجۀ اول وزن پلیت گالوانیزه است که نسبت به پلیت آلومینیوم با ابعاد مشابه، سنگین تر است. نشانۀ دوم، عدم وجود طرح های اسپنگل یا گل مانند در صفحات آلومینیوم و استنلس استیل است.

ورق گالوانیزه چه کاربردی دارد و در کجا استفاده می شود؟ شاید بتوان به جرئت گفت که صفحات گالوانیزه پر استفاده ترین صفحات فلزی در جهان محسوب می شود. ورق گالوانیزه این محبوبیت خود را وام دار دو ویژگی اصلی است:

  1. مقاومت قابل قبول در برابر رطوبت، زنگ زدگی، خوردگی و فساد قیمت قابل قبول و مناسب تر نسبت به ورق های آلومینیوم و استنلس استیل که آن ها نیز در برابر خوردگی مقاوم هستند.

برخی از موارد استفادۀ صفحات گالوانیزه به صورت شیت و پلیت به شرح زیر است:

  • استفاده در ساخت بدنۀ وسایل منزل مثل یخچال، اجاق گاز، ماشین لباس شویی، ماشین ظرف شویی. استفاده در ساخت ورق شیروانی. جهت ساخت ورق سقف سوله. جهت ساخت ساندویچ پنل که آن هم برای ساخت سقف شیروانی کاربرد دارد. جهت ساخت تجهیزات مورد استفاده در انرژی خورشیدی و بادی. ساخت لوله. ساخت بدنۀ اتومبیل. تولید ورق آجدار گالوانیزه. تولید ورق رنگی استفاده در کارهای معماری و تزئینی.

ورق گالوانیزه در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود. هر قدر ضخامت بیشتر شود، قابلیت خم‌پذیری ورق کاهش می‌یابد. ضخامت‌های بالا برای کاربردهایی که نیاز به مقاومت در برابر نیروهای فشارشی باید بیشتر باشد، استفاده می شود.

علاوه بر ضخامت، عامل دیگری هم بر استفاده و کاربرد ورق‌های گالوانیزه تأثیرگذار است؛ این عامل، نوع گالوانیزیشن است. چندین روش برای گالوانیزه کردن وجود دارد:

  1. آبکاری با گالوانیزه سرد غوطه وری یا گالوانیزه گرم شراردیزینگ روش پاشش Zn

از میان چهار روش بالا، روش غوطه‌وری رایج ترین روش برای گالوانیزه کردن ورق های فولادی است. اما در مواردی که ورق استفاده‌های تزئینی داشته باشد، از روش آبکاری نیز جهت گالوانیزیشن استفاده می‌شود. ضخامت پوشش Zn در روش گرم بیشتر است. از این رو، در کابردهای صنعتی مثل صنعت خودرو، از ورق‌های گالوانیزه گرم استفاده می‌شود. از طرف دیگر، روش آبکاری، پوشش ظریفی از Zn ایجاد می‌کند؛ به همین دلیل هم هست که کاربردهای تزئینی دارد و عمدتاً در معماری داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای شیت و پلیت گالوانیزه

  • طول عمر قابل قبول و بالا خم پذیری خوب و قابل قبول قابلیت جوش کاری قیمت مناسب شکل ظاهری زیبا

کارخانه های مختلفی در ایران در زمینه تولید پلیت و شیت گالوانیزه فعالیت دارند. کارخانه کاشان و تاراز شهرکرد از شرکت های تولید کننده و فعال در این زمینه هستند. هر کارخانه روش تولید مخصوص به خود را دارد. جهت خرید ورق گالوانیزه و دریافت مشاوره جهت بهترین انتخاب، با ما در شرکت مهندسی آنلاین سازه تماس بگیرید. کارشناسان فروش ما، برندی متناسب با نیاز کاری تان به شما معرفی و برایتان تأمین می کنند. 66396090 - 021

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021663*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تجارت و بازار