اطلاعات تماس
  • 021663*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140107246773917382
در دسترس نیست

ورق St52 چه ویژگی‌ هایی دارد؟

کد: 140107246773917382

، تهران , (اخبار رسمی): ورق St52 از جمله پر کاربردترین ورق های فولادی است و در دسته ورق های سیاه جای دارد. این محصول بیشتر کاربرد صنعتی دارد و در ساخت ماشین آلات صنعتی و ساختمانی استفاده می شود. زیرا قدرت آن در برابر نیروهای وارده بالا و قابل قبول است. برای بهبود عملکرد خمشی این گرید، آن را تحت عملیات حرارتی قرار می‌دهند.

ورق St52 چیست و چه کاربردی دارد؟
ورق St52 چیست و چه کاربردی دارد؟

برای خرید ورق سیاه جهت استفاده های صنعتی و ساخت ماشین آلات صنعتی مانند میکسرهای بتن و سنگ مصنوعی، باید از ورق سیاه گرید St52 استفاده و آن را خریداری نمایید. گرید St37 توانایی کارهای صنعتی را ندارد.

استحکام یک ویژگی بسیار مهم و کاربردی در صنعت فولاد است که تلاش زیادی برای دستیابی به آن انجام می‌گیرد. ورق St52 از جمله پلیت هایی است که این مشخصه را به خوبی دارا بوده و برای مصارفی که نیاز به استحکام بالا و مقاومت در برابر نیروهای مختلف وجود دارد، به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته سایر گریدهای ورق سیاه همچون ورق St37 هم کاربرد فراوانی در صنایع گوناگون دارند. با این حال، اختلاف در ترکیب شمیایی شان باعث شده تا در برخی قابلیت ها با هم تفاوت داشته باشند. در ادامه، ورق St52 را معرفی و کاربردهای آن را بیان می‌کنیم؛ همچنین به تفاوت این پلیت با ورق St37 خواهیم پرداخت.

ورق St52 چه ویژگی‌ هایی دارد؟

ورق St52 که از نوع ورق های سیاه فولادی است و دارای میزان قابل توجهی منگنز در ترکیب شیمیایی خود می‌باشد. از این رو، با نام «فولاد منگنز» نیز شناخته می‌شود. از جمله بارزترین ویژگی پلیت St52، می‌توان به استحکام فوق العاده مناسب و مقاومت بالای آن اشاره کرد. این ویژگی ناشی از درصد قابل توجه منگنز در ترکیب شیمیایی آن است. با توجه به این موضوع، شیت‌های St52 به شکل گسترده در ساخت ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز در صنعت ساختمان سازی، به کار گرفته می‌شوند؛ مثل ساخت میکسرهای بتن.

تفاوت ورق St52 با St37

صفحات فولادی St37 و St52 هر دو از طریق فرایند نورد گرم تولید شده و در دسته ورق‌های سیاه قرار می‌گیرند. اما در بسیاری از ویژگی ها با هم تفاوت هایی دارند. درصد عناصر به کار گرفته شده در ساختار ورق St52 و St37 با هم فرق دارد و همین موضوع قابلیت هایی همچون استحکام، انعطاف پذیری و مقاومت شان را تحت تاثیر قرار داده است. با توجه به اهمیت و کاربرد فراوان این ورق ها در صنایع گوناگون به خصوص حوزه عمران و ساختمان سازی، در این قسمت، ابتدا فولاد St37 را به صورت مختصر معرفی کرده و سپس به تفاوت های آن ها می‌پردازیم.

ورق سیاه St37

یکی از گریدهای کاربردی ورق سیاه است که درصد کربن پایینی دارد. عمده کاربرد شیت‌های فولادی St37، به کارگیری در حوزه ساخت و ساز و تولید انواع پروفیل ساختمانی است. در ادامه، برخی از مهمترین تفاوت‌های‌ پلیت st37 با St52 بیان شده است.

تفاوت در استحکام

به طور کلی، درصد عنصر کربن در ورق های تولید نورد گرم نسبتا پایین است؛ اما باز گریدهای مختلف ورق سیاه خود از این نظر با هم تفاوت دارند. برای مثال، میزان کربن موجود در ساختار ورق St37 نسبت به شیت های St52 کمتر است. به همین خاطر، استحکام ورق های St37 هم از این نمونه پایین تر است. این موضوع با بررسی نام آن ها هم تا حد زیادی قابل فهم است؛ چرا که St مخفف کلمه «strength» به معنی مقاومت و استحکام بوده و عددی که جلوی آن نوشته می‌شود، میزان این معیار را در پلیت های فولادی مشخص می‌کند؛ از این رو به سادگی می‌توان فهمید که استحکام و مقاومت ورق St52 نسبت به St37 بیشتر است.

انعطاف پذیری و فرم دهی

اگر چه استحکام شیت های St52 نسبت به St37 بیشتر می‌باشد، این موضوع در رابطه با خاصیت انعطاف پذیری برعکس است. به عبارت دیگر، پلیت‌های St37 از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار بوده و به راحتی می‌توان فرم‌دهی آن‌ها را انجام داد. دلیل این قابلیت هم وجود درصد کمتر عنصر کربن در ترکیب شیمایی آن است. چرا که افزایش کربن در ساختار فولاد استحکام آن را بالا برده و در عین حال، انعطاف‌پذیری را کاهش می‌دهد. بنابراین اگر ویژگی شکل‌دهی و انعطاف پذیری مد نظر باشد، شیت های St37 نسبت به ورق St52 مزیت دارند.

تفاوت در کاربرد

جنبه دیگری که می‌توان به عنوان تفاوت ورق های St52 و St37 بررسی کرد، کاربردهای آن‌ها است. به طور کلی، پلیت‌های St37 به صورت گسترده در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ورق به خصوص برای تولید انواع پروفیل های ساختمانی حرف اول را می‌زند. با وجود این، گاهی اوقات برای مصارف عمران و ساخت و ساز از ورق St52 به جای St37 استفاده می‌شود. دلیل آن هم استحکام بیشتر این پلیت ها می‌باشد. البته این نمونه های ورق سیاه از نظر قیمت تفاوت چندانی با هم ندارند و فقط ویژگی های مورد نیاز از جمله استحکام و انعطاف پذیری تعیین می‌کند کدام یک مورد استفاده قرار بگیرند.

برخی از کاربردهای عمده و مشترک این شیت های فولادی، عبارتند از:

  • به کارگیری در حوزه عمران و ساخت و ساز
  • تولید انواع مصالح فلزی ساختمانی نظیر تیرآهن، نبشی، ناوادنی و پروفیل
  • ساخت انواع کانتینر
  • تولید قطعات در صنعت خودروسازی و ماشین آلات سنگین
  • ساخت تجهیزات پالایشگاهی و لوله های انتقال
  • استفاده برای تولید تجهیزات مورد نیاز در سازه های زیر زمینی

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021663*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید