اطلاعات تماس
  • 021663*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140108076795117382
در دسترس نیست

تیر هاش چیست و در چه مواردی باید استفاده شود؟

کد: 140108076795117382

، تهران , (اخبار رسمی): در مورد پروژه های عمرانی بزرگ و سنگین مثل ساخت برج، مال ها و پاساژهای بزرگ، بجای تیرآهن معمولی باید از تیرآهن بال پهن یا همان هاش استفاده کنید. تیرهای فولادی هاش به دلیل پهن بودن بال هایشان، قدرت تحمل بارها و نیروهای بیشتری را دارند. قیمت آن‌ها نیز نسبت به تیرآهن معمولی بالاتر است.

تیر هاش چیست و در چه مواردی باید استفاده شود؟
هاش چیست و چه کاربردی دارد؟

تیرآهن هاش در سه نوع سبک (HEA)، سنگین (HEB) و فوق سنگین (HEM) در بازار موجود است.ذوب آهن اصفهان از کارخانه های داخلی تولید کنندۀ این محصول است. برندهای خارجی موجود در ایران نیز برند ترک و کره است.

تیرآهن هاش از جمله مهمترین مصالحی است که در حوزه عمران و ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول فولادی مهم بخصوص در ساختمان‌های اسکلت فلزی بسیار پرکاربرد بوده و عمدتا به عنوان ستون‌های اصلی به کار گرفته می‌شود. علاوه بر آن، حین ایجاد سازه های فلزی گوناگون، هر کجا که نیاز به استحکام و مقاومت بالایی باشد، این نوع تیرآهن پاسخگو خواهد بود. دلیل اصلی مقاومت و استحکام مناسب تیر هاش هم ساختار ظاهری آن و وجود بال های پهن است.

هاش چیست؟

تیرآهن به عنوان یک مقطع فولادی مهم در انوع متفاوتی ساخته می‌شود که هر کدام کاربردهای گوناگونی دارند. هاش یک نمونه مهم آن است که دارای بال‌های نسبتا بلندی بوده و از مقاومت منحصر به فردی برخوردار است. در واقع، طول بال‌های این تیر فولادی به حدی است که با اندازه جان یا بدنه اصلی تیر برابری می‌کند. به همین خاطر، شکلی شبیه به H لاتین ایجاد کرده که دلیل نامگذاری آن به هاش است. بال‌های پهن و بزرگ این تیر فولادی موجب شده تا از استحکام و قدرت حمل بار بالایی برخوردار بوده و در مواردی که به این ویژگی نیاز است، کاربرد داشته باشد.

انواع تیر هاش

هاش در انواع مختلفی ساخته می‌شوند که کاربردهای متفاوتی هم دارند. البته انواع مختلف هاش از نظر شکل ظاهری تا حد زیادی با هم شباهت دارند. چیزی که به تفاوت آن‌ها منجر می‌شود، وزن آن‌ها است. اگر چه استاندارد مورد استفاده برای ساخت آن ها هم در برخی موارد با هم یکسان نیست. مهمترین انواع تیرآهن بال پهن، عبارتند از:

1- هاش سبک

این تیر همان گونه که از نام آن مشخص است، وزن نسبتا پایینی دارد. البته پایین بودن وزن این تیرآهن نسبت به سایر انواع هاش سنجیده می‌شود. نمونه های سبک تیرآهن بال پهن، HEA یا IPBL هم نامیده می‌شوند. L نشان دهنده وزن سبک بوده و در انتخاب این نمونه تیرها، با بررسی علامت قرار گرفته روی سطح آن، می‌توانید متوجه وزن آن بشوید.

2- هاش سنگین

این نمونه نسبت به تیرآهن هاش سبک از وزن بالاتری برخوردار بوده و معمولا بر اساس استاندارد آلمان ساخته می‌شود. از نظر علامت اختصاری هم این نمونه تیر با نام های HEB یا IPB هم شناخته می‌شود. به طور کلی، تیرهای H سبک و سنگین نسبت به نوع آخر کاربرد بیشتری دارند. اگر چه قیمت هاش سبک و سنگین تفاوت چندانی با هم ندارد، اما وزن بیشتر دسته دوم، منجر به افزایش هزینه کلی سازه در هنگام استفاده از آن خواهد شد.

 

3- هاش فوق سنگین دسته سوم تیرهای بال پهن، نسبت به دو مورد قبل وزن بالاتری داشته و با عنوان تیرآهن فوق سنگین شناخته می‌شوند. این نوع تیرآهن در جاهایی که نیاز به استحکام و مقاومت بسیار زیادی وجود دارد، به کار گرفته می‌شود. تیرهای فوق سنگین با عنوان HEM یا IPBV هم نامگذاری می‌شوند که علامت V در این جا وزن سنگین تیر را نشان می‌دهد. این نوع تیرآهن هم عمدتا بر اساس استاندارد آلمان تولید شده و نسبت به هاش سبک و سنگین کاربرد کمتری دارد.

ویژگی های تیرآهن هاش ساختار خاص تیرآهن هاش موجب شده تا در بسیاری از ویژگی ها و مشخصات، با تیرآهن های معمولی تفاوت داشته باشد. به همین خاطر، کاربرد تیرهای بال پهن هم با تیرآهن‌های معمولی تفاوت دارد. تعدادی از ویژگی‌های تیرهای فولادی بال پهن در ادامه بیان شده است.

  • از مقاومت بسیاری زیادی در برابر نیروهای برشی و خمشی برخوردار است و به همین خاطر در برابر حرکت و رانش زمین به خوبی ایستادگی می‌کند. .
  • سرعت نصب تیر هاش در نمونه های مختلف بالا بوده و در نتیجه استفاده از آن، سرعت انجام پروژه های مختلف را افزایش می‌دهد.
  • به کارگیری این نوع تیرآهن ضریب خطا و در پی آن، میزان آهن مصرفی در سازه ها را کاهش می‌دهد.
  • مقاومت آن در دماهای بالا تا حدودی کمتر است و این مورد یکی از معایب آن به شمار می‌‌آید.

چه موقع باید به جای تیرآهن معمولی از هاش استفاده کرد؟

هر کجا که نیاز به استحکام و مقاومت بسیاری بالایی وجود داشته باشد، این نوع تیرآهن کاربردی است و نسبت به تیرآهن معمولی مناسب‌‌تر است. برخی از کاربردهای مهم هاش به شرح ذیل است.

  • راه سازی بخصوص برای ساخت پل‌های طولانی
  • ساخت اسکله‌ها و سدها
  • تولید ماشین آلات فوق سنگین
  • برج های بلند و سازه‌های مقاوم در برابر زلزله

قیمت هاش

جهت استعلام قیمت انواع تیرهای بال پهن اعم از هاش سبک، سنگین و فوق سنگین برندهای داخلی و خارجی، با ما در شرکت مهندسی آنلاین سازه تماس بگیرید: 90000011. برندهای خارجی شامل برندهای ترک و کره است. پس از استعلام قیمت روز و لحظه‌ای، کارشناس مربوطه یک پیش فاکتور برای شما ارسال خواهد کرد. پس از تأیید پیش فاکتور از سوی مشتری، فاکتور اصلی صادر می‌شود. دریافت نهایی وجه در محل تحویل بار به مشتری خواهد بود و این ارزشی است که آنلاین سازه برای مشتریان عزیز قائل شده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021663*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان