اطلاعات تماس
  • 021663*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140109096847417382
در دسترس نیست

میلگرد ساده چیست و چه کاربردی دارد؟

کد: 140109096847417382

، تهران , (اخبار رسمی): میلگرد ساده به مقاطع فلزی اتلاق می‌شود که سطح مقطع شان دایره‌ای شکل بوده و سطحی صاف، یکدست و یکنواخت دارند. آرماتورهای ساده کاربردهای بسیار متنوعی در صنعت (تراشکاری، ساخت و تولید، فزکاری و ...) دارند و از متریال فلزی مختلف از جمله فولاد، برنج، آلومینیوم و استنلس استیل ساخته می‌شوند.

میلگرد ساده چیست و چه کاربردی دارد؟
میلگرد ساده چیست و چه کاربردی دارد؟

میلگرد ساده در شاخه‌های 6 متری تولید می‌شود. قطر این محصولات 10، 12، 14، 16، 18، 20، 22 است و تا 32 میلیمتر نیز تولید می‌شود. عرضه آن ها به بازار هم به صورت شاخه‌ای و هم به صورت کلاف است.

میلگرد ساده نوع خاصی از مقاطع فلزی با سطح مقطع دایره‌ای است که هیچ گونه آج یا برآمدگی بر سطح خود ندارد. در همین راستا، اصطکاک پایینی داشته و امکان استفاده از آن در بتن وجود ندارد. علاوه بر آن، نمونه های ساده میلگرد به دلیل مقاومت کششی پایینی که دارند، نقش چندانی هم در مقاوم سازی سازه های بتنی ایفا نمی‌کنند. به همین خاطر، این نوع میلگرد بیشتر در صنعت کاربرد داشته و برای تولید تجهیزات گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به جنس و ساختار نرم این مقاطع، در صنعت با عنوان میلگرد نرم هم شناخته می‌شوند.

میلگرد ساده به چه مقاطعی گفته می‌شود؟ به طور کلی، میلگردها به دو دسته ساده و آجدار و تقسیم می‌شوند. به میلگردهایی که هیچ گونه آج یا برآمدگی بر سطح خود ندارند، میلگرد ساده می‌گویند. این موارد که نوع A1 هم نامیده می‌شوند، دارای سطحی کاملا صاف و صیقلی بوده و اصطکاک پایینی دارند. جنس این مقاطع بسیار نرم بوده و با عنوان میلگرد نرم هم در صنعت شناخته می‌شوند. آرماتورهای ساده در سایزهای (قطر) مختلف و استاندارد تولید می‌شوند. طول آن ها 6 متری است و قطرشان 10، 12، 14، 16، 18، 20، 22 و ... است.  امکان بسته بندی این محصولات هم به صورت شاخه‌ای و هم به صور کلاف وجود دارد.

تفاوت میلگرد ساده و آجدار نمونه های ساده و آجدار میلگرد در وهله اول از نظر شکل ظاهری با هم تفاوت دارند که همین مورد تا حد زیادی سایر ویژگی ها و در نتیجه کاربردهای شان را تحت تاثیر قرار داده است. به این ترتیب که میلگردهای آجدار دارای برآمدگی های منظم در شکل های مختلف بوده اما انواع ساده، هیچ گونه برآمدگی یا آجی ندارد. برخی از مهمترین تفاوت های میلگرد آجدار و ساده به شرح زیر است.

درجه سختی 

انواع ساده میلگرد از جنسی بسیار نرم برخوردار بوده و درجه سختی پایینی دارد. این در حالی است که میلگردهای آجدار عمدتا دارای درجه سختی بالایی هستند.

استحکام تسلیم 

نرم بودن ساختار آرماتورهای ساده، باعث می شود تا مقاومت تسلیم‌شان اندکی کم شود. اما نمونه های آجدار برخلاف آن‌ها از استحکام تسلیم به نسبت بالایی برخوردار هستند.

مقاومت کششی 

میلگرد آجدار از نظر مقامت کششی هم نسبت به آرماتور بدون آج مزیت دارد. از آن جایی که هدف اصلی استفاده از این مقاطع در بتن و سازه های بتنی افزایش مقاومت کششی آن است، آرماتورهای ساده جهت این امر مناسب نیستند.

شکل پذیری و خمکاری 

خاصیت نرم نوع ساده میلگرد در این ویژگی باعث برتری آن نسبت به نمونه های آجدار گردیده است. به عبارت دیگر، میلگردهای ساده لحاظ خمکاری بسیار مناسب بوده و امکان تغییر شکل آن ها به راحتی وجود دارد.

کاربرد

میلگردهای آجدار و ساده از نظر کاربرد هم با هم تفاوت های زیادی دارند. انواع آجدار میلگرد به دلیل مقاومت کششی و استحکام بالا عمدتا در ساختمان سازی و عمران به منظور افزایش مقاومت بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند. این در حالی است که میلگرد ساده به صورت مستقیم کاربرد چندانی در ساختمان سازی نداشته و بیشتر در صنعت به کار گرفته می‌شود.

قیمت

به طور کلی، قیمت آرماتورهای ساده قیمت نسبت به انواع آجدار پایین تر است. که این موضوع دو دلیل اصلی دارد. اول اینکه فرایند تولید این مقاطع ساده‌تر بوده و نیاز به تجهیزات و ابزارآلات خاصی برای آج زنی وجود ندارد. دلیل دوم هم خود آج ها هستند که باعث افزایش وزن میلگرد آجدار در واحد طول می‌شوند. آرماتورهای ساده نسبت به نمونه های آجدار، وزن کمتری در واحد طول دارند، به همین دلیل قیمت‌شان هم پایین‌تر است.

کاربردهای میلگرد ساده

تفاوت های متعدد آرماتورهای بدون آج با نوع آجدار، باعث شده تا کاربرد آن ها هم متفاوت باشد. با وجود اینکه میلگرد آجدار بیشتر در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نمونه ساده عمدتا در کارهای صنعت و ساخت و تولید به کار گرفته می‌شود. تعدادی از رایج ترین موارد استفاده آرماتورهای ساده در ادامه بیان شده است.

  • ساخت انواع قطعات مورد نیاز در صنایع گوناگون از جمله خودروسازی
  • به کارگیری مستقیم و غیرمسقیم برای تولید ادوات کشاورزی
  • ساخت لوله و اتصالات آهنی
  • تولید انواع پیچ و مهره فورج گرم
  • ساخت میلگردهای ترانس
  • اجرای نمای ساختمان ها
  • تولید بولت و رابیتس کاری در ساختمان ها

قیمت و خرید جهت استعلام قیمت میلگرد ساده و خرید آن، با ما در شرکت مهندسی آنلاین سازه تماس بگیرید.

تماس رایگان از سراسر نقاط کشور با شماره 90000011

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021663*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | مسکن و ساختمان