اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395050571255636

مبانی و روش های ارزشگذاری فناوری

کد: 1395050571255636

http://goo.gl/nBqwP6

، اصفهان , (اخبار رسمی): یکی از مهمترین دارایی‌های نامشهود شرکت ها، فناوری است که در شرایط کنونی اقتصاد جهانی، مهم‌ترین کالای اقتصادی قابل مبادله به‌شمار می رود.

مبانی و روشهای ارزشگذاری فناوری

امروزه دارایی‌های معنوی یا نامشهود شرکت‌ها در تجارت جهانی و کسب درآمد بیشتر برای بنگاه‌های کوچک و بزرگ اقتصادی از اهمیت بسزایی برخوردار شده است. یکی از مهمترین دارایی‌های نامشهود شرکت ها، فناوری است که در شرایط کنونی اقتصاد جهانی، مهم‌ترین کالای اقتصادی قابل مبادله به‌شمار میرود. به جرات می‌توان گفت که امروزه ثروتمندترین اشخاص و بنگاه ها بر روی کره زمین در کار تجارت دانش و فناوری هستند.

تجارت فناوری یک کسب و کار استثنایی است چرا که، فناوری صرفاً از جهت اقتصادی فرسوده می‌شود، در حالی که محصول‌های مادی هم از حیث فیزیکی و هم از حیث اقتصادی فرسوده می‌شوند. یک فناوری را می‌توان بارها و بارها ـ بدون هیچ محدودیتی ـ خرید و فروش کرد و مورد استفاده قرار داد، بدون این که هیچ خدشه‌ای به کیفیت آن وارد شود. بسته به دفعاتی که یک فناوری منتقل میشود، درآمدهای حاصل از فروش آن میتواند به مراتب بیشتر از هزینه‌های تولید آن باشد. 

مفهوم ارزش و قیمت فناوری

خروجی به دست آمده از فرآیند تحقیق و توسعه (فناوری) دارای ارزش است چرا که منافعی را برای مالک آن، خواه برای استفاده در کسب و کار خود و خواه برای فروش یا اعطای حق امتیاز برای استفاده در دیگر کسب و کارها، به همراه خواهد داشت. به هرحال استفاده از فناوری موجب خلق ثروت خواهد شد و میزان این ثروت ایجاد شده، ارزش فناوری را تعیین می‌کند، چه خود توسعه دهنده فناوری از آن استفاده کند و چه یک طرف دیگر فناوری را برای استفاده در یک کسب و کار دیگر خریداری کند. با این وجود در حالت دوم معمولا مبلغی که خریدار می پردازد کمتر از ارزش فناوری است که این مبلغ با عنوان قیمت شناخته می شود.

باید توجه داشت که بین ارزش فناوری و قیمت آن یک تفاوت اساسی و جود دارد. اینها اصطلاحاتی هستند که معمولا به جای هم به‌ کار می‌روند. ارزش فناوری بیانگر سود آتی حاصل از آن است، در حالیکه قیمت فناوری مقدار پولی است که بابت انتقال مالکیت معنوی بین خریدار و فروشنده بدون اینکه هیچکدام تحت فشار و یا اجباری برای خرید و فروش باشند، رد و بدل می‌شود.

لذا ارزش یک فناوری ضرورتا معادل قیمت آن نیست. قیمت مبلغی است که در جریان معامله پرداخت می‌شود اما ارزش مجموعه منافع اقتصادی حاصل از تملک یا استفاده از آن فناوری است.

مفهوم ارزشگذاری و قیمت‌گذاری فناوری

ارزشگذاری فناوری یعنی کمی کردن در واحد پولی. فرآیند تعیین ارزش یا قیمت فناوری، اصطلاحاً ارزشگذاری یا قیمت‌گذاری فناوری نامیده می‌شود. ارزشگذاری فناوری یعنی کار تعیین منافع ناخالص حاصل از تملک یک فناوری به عنوان یک دارایی سرمایه‌ای. قیمت‌گذاری فناوری نیز به معنای پیشنهاد یک بهای پولی برای یک فناوری به‌ عنوان یک کالای مبادله‌ای است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اصفهان پلاس

اصفهان پلاس، وسیله کسب سود مالی و رشد اقتصادی برای موسسین و فعالان در آن نمی باشد و سعی خواهد نمود که به عنوان نمونه ایی از کارآفرینی اجتماعی فعالیت کند و همچنین نمونه ایی باشد که به جوامع کارآفرین محلی در سراسر ایران جرات ابراز وجود و نمایش فعالیت های خودشان را دهد. اصفهان پلاس نیاز های فنی و نویسندگی و ترجمه و تولید محتوای خود را اکثرا در بستر کار داوطلبانه متخصصان مرتفع می سازد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

رسانه‌ها