اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950713150665430

افزایش ضریب بازیافت، محور قراردادهای جدید نفتی

زنگنه: امیدوارم ازدیاد برداشت به خواست ملی بدل شود

کد: 13950713150665430

https://goo.gl/PuO3VB

، تهران , (اخبار رسمی): وزیر نفت محور و هدف اصلی صنعت نفت در اجرای قراردادهای جدید نفتی را ازدیاد برداشت از مخازن عنوان کرد و گفت: امیدوارم این هدف به یک خواست ملی بدل شود.

زنگنه: امیدوارم ازدیاد برداشت به خواست ملی بدل شود

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت نفت ، بیژن زنگنه  در مراسم امضای HOA میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا (وابسته به گروه انرژی تدبیر) با بیان این مطلب افزود: وزارت نفت از همکاری با همه شرکت‌هایی که بتوانند با تامین سرمایه و بهره مندی از فناوری‌های روزآمد در ازدیاد برداشت به صنعت نفت کمک کنند، استقبال می کند

وی با اشاره به میدان‌های یاران، مارون و کوپال که موضوع امضای HOA میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا است، ادامه داد: هدف اصلی ما در هر سه میدان، افزایش ضریب بازیافت نفت است.

وزیر نفت گفت: مبانی اصلی قرارداد شامل چارچوب کلی عملیات و طرح جامع توسعه (MDP)، مبلغ قرارداد و ... تعیین شده است و با امضای HOA در زمان انجام کار صرفه‎جویی می شود.

زنگنه افزود: شرکت نفت و گاز پرشیا از هم اکنون می تواند مطالعات و کار خود را در این میدان‎ها آغاز کند و پیش رود.  

وی با بیان این‎که همه شرکت‌های صاحب صلاحیت اکتشاف و تولید ایرانی می‎توانند به شرط تامین منابع مالی و در صورت نیاز استفاده از توانمندی‌های شرکت‎های خارجی با صنعت نفت همکاری کنند، یادآور شد: همکاری با شرکت‌های خارجی در انتقال فناوری و روش‌های مدیریت پروژه اثربخش است.

عملکرد موفق نفت و گاز پرشیا در یاران شمالی

وی درباره واگذاری توسعه میدان یاران به شرکت نفت و گاز پرشیا توضیح داد: چندی پیش آقای نوذری (رئیس هیئت مدیره گروه توسعه انرژی تدبیر) یادآوری کردند که کار شرکت نفت و گاز پرشیا در میدان یاران شمالی رو به پایان است و به دنبال تحویل کار، ظرفیت مدیریتی ایجاد شده، بی استفاده و هزاران نفر شاغل در این پروژه بیکار می شوند. این موضوع سبب شد تصمیم بگیرم توسعه میدان یاران را که نفت و گاز پرشیا در بخش شمالی آن نیز خوب کار کرده است، خودشان عهده دار شوند.

وزیر نفت گفت: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تاکنون در پروژه یاران شمالی تا جایی که توانسته است در تامین منابع مالی کمک کرده و امیدواریم نفت و گاز پرشیا با تداوم حمایت‌های ستاد، دریافت وام و استفاده از منابع شریک خارجی خود 2,2 میلیارد دلار سرمایه برآورد شده در توسعه میدان های یاران، کوپال و مارون را نیز تامین کند.

زنگنه ادامه داد: تا جایی که اطلاع دارم در یاران شمالی که توسعه آن در قالب قرارداد سنتی بیع متقابل دنبال می‎شود، با توجه به هزینه‎کردهای صورت گرفته، در عمل چیزی عاید پیمانکار (شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا (ستاد اجرایی فرمان امام (ره)) نمی‎شود و اگر هزینه و درآمد برای آنها سر به سر تمام شود، جای شکر دارد.  

وی با این مقدمه یادآور شد: با این حال آنها احترام گذاشتند؛ خوب کار کردند؛ ظرفیت‌های مناسبی ایجاد کردند و من از این جهت تشکر می کنم.  

تحقق تولید یاران شمالی در چند هفته آینده

وزیر نفت با تاکید بر محوریت ازدیاد برداشت در فعالیت‌های توسعه‎ای سه میدان نامبرده، گفت: حتی در یاران نیز با توجه به ضریب بازیافت پایین این میدان، باید افزایش ضریب بازیافت مورد توجه قرار گیرد.

زنگنه گفت: هدف‌گذاری تولید میدان یاران شمالی (روزانه 30 هزار بشکه) طی چند هفته آینده محقق می‎شود.

وی با بیان این‎که ازدیاد برداشت موازی با برداشت از میدان‌های مشترک حائز اهمیت است، ادامه داد: اهمیت میدان مشترک از این حیث است که تاخیر در برداشت، برداشت بیشتر طرف مقابل و از دست رفتن منافع ما را به همراه دارد؛ در ازدیاد برداشت نیز به همین ترتیب است یعنی اگر در زمان مقرر برداشت صورت نگیرد، این ثروت زیرزمینی از دست می‎رود.

وزیر نفت از همه به‌ویژه رسانه‌ها خواست موضوع ضرورت ازدیاد برداشت را مورد توجه قرار دهند.

به گفته زنگنه، مردم می‎پرسند چه زمانی در پارس جنوبی با قطر برابر می‎شویم یا میدان‌های ما در مقایسه با عراق چه وضعی دارند، این طلبکاری مردم خوب است و امیدوارم در آینده البته نه چندان دور این موضوع نیز به خواست ملی بدل شود.

جای کسی تنگ نشده؛ در صنعت نفت کار بسیار است

زنگنه در ادامه در پاسخ به برخی پرسش‌ها مبنی بر این‎که چرا فلان میدان را به فلان شرکت دادید، عنوان کرد: جای کسی تنگ نشده است و صنعت نفت برای توسعه میدان‎های در حال بهره برداری و همچنین توسعه نیافته خود به سرمایه‎های داخلی، خارجی و فناوری‌های بسیار نیاز دارد.

وی گفت: بیش از 60 مخزن شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیازمند اجرای طرح‌های جدید هستند و میدان‌های نفت فلات قاره، میدان‌های گازی نفت مناطق مرکزی و میدان‌های کشف شده و توسعه نیافته هم وجود دارند که در مجموع بیش از 100 میلیارد دلار نیاز صنعت نفت را به سرمایه گذاری رقم زده‎اند.

وزیر نفت افزود: افتخار نیست در شرق کارون با 600 میلیارد بشکه ذخایر نفت درجا، تنها 140 میلیارد بشکه قابل بازیافت باشد و کمی بالاتر از آن، مردم با فقر و بیکاری دست و پنجه نرم کنند.

زنگنه تاکید کرد: باید ثروت ایجاد کنیم زیرا تنها با آغاز کار توسعه ده‌ها هزار شغل ایجاد می شود و فرصت‎های شغلی پس از بهره برداری که جای خود را دارد. 

آیندگان از ما سوال می‎کنند

وی به میدان آزادگان و ضریب بازیافت پنج درصدی این میدان در لایه سروک اشاره کرد و گفت: این ضریب بازیافت به معنای غیرقابل استفاده بودن 95 درصد ظرفیت میدان است؛ بنابراین صرف چاه زدن مهم نیست و باید فعالیت‌های توسعه ای هدفمند در میدان اجرا شود.

وزیر نفت با بیان این‎که با ادامه این روند، پاسخ خدا که هیچ، برای مردم نیز جوابی نداریم، ادامه داد: همانگونه که سطح سواد فنی و مهندسی امروز جامعه ما در حوزه نفت با 15 سال پیش بسیار متفاوت است، پنج سال دیگر نیز شرایط نسبت به امروز بسیار متفاوت تر خواهد بود و استادان و دانشجویان در این زمینه از ما سوال خواهند کرد.

واگذاری مسئولیت ازدیاد برداشت چند میدان نفتی به نفتخیز جنوب

زنگنه با یادآوری این‎که در قالب قراردادهای نفتی می توانیم اشکال مختلف اجرا داشته باشیم، از اتخاذ تصمیمی خبر داد که بر مبنای آن، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب می‎تواند خود متولی و مجری توسعه و ازدیاد برداشت برخی میدان‌ها شود که رگ سفید، کرنج، شادگان و پارسی از آن جمله هستند.

به گفته وزیر نفت، استفاده از همه ظرفیت‌های ملی در دستور کار قرار دارد و هر کسی می‎تواند در مسیر توسعه و پاسخگویی به نیازهای فراوان صنعت نفت گامی بردارد، از همکاری با آن استقبال می کنیم.

وی با اشاره به امضای HOA میدان‌های یاران، کوپال و مارون میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا یادآور شد: ما قرارداد پیمانکاری نمی‎بندیم و قرار نیست این شرکت به هر نحوی کار خود را انجام دهد و پول بگیرد؛ بلکه تنها در صورتی دستمزد پرداخت می‎شود که درآمدی از میدان حاصل شده باشد.

پول مفت به کسی نمی دهیم!

زنگنه گفت: در این قراردادها، پول مفت به کسی نمی‎دهیم.

وزیر نفت افزود: دستمزد و سود از محل تولید و درآمدزایی پرداخت می‎شود و با کسی رودربایستی نداریم؛ اگر تولید بیشتر شد، دستمزد بیشتر و اگر تولید کمتر شد، دستمزد نیز کمتر می‎شود.

وی با اشاره به برآورد سهم 70 درصدی داخل در قراردادهای جدید نفتی با شرکت‌های بین‌المللی، ابراز امیدواری کرد در قراردادهایی که شرکت داخلی راهبری اصلی را بر عهده دارد، سهم داخل از 80 درصد تجاوز کند.

شرکت‌های E&P مجموعه صنعت نفت کشور را تقویت می‎کنند

زنگنه به اقدام وزارت نفت برای شکل‎گیری شرکت‌های اکتشاف و تولید اشاره کرد و گفت: ما در ایران چنین شرکتی نداریم و از ابتدا که این بحث مطرح شد، انتقادهای شدیدی آغاز شد. منتقدان معتقد بودند شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی، سبب تضعیف شرکت ملی نفت می شوند.

وی ادامه داد: شکل‎گیری این شرکت‌ها از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز بوده است و ایشان حمایت کردند که این شرکت‌ها در بهره برداری حضور داشته باشند؛ البته بدون مالکیت در مخزن.

وزیر نفت با بیان این‎که شرکت‎های اکتشاف و تولید نه تنها باعث تضعیف شرکت ملی نفت نمی شوند بلکه به تقویت مجموعه صنعت نفت کشور کمک می کنند، یادآور شد: ایجاد این شرکت‌ها به اشتغالزایی در کشور نیز کمک می کند؛ مشخص است همه مهندسان نفت نمی توانند در شرکت ملی نفت استخدام شوند.

زنگنه با یادآوری این‎که صنعت نفت ایران با سابقه بیش از صد سال هنوز شرکت اکتشاف و تولید ندارد، اظهار کرد: این در حالی است که بسیاری از کشورهای دیگر توانسته اند از محل شرکت‌های اکتشاف و تولید درآمدهای کلانی کسب کنند.

تقویت شرکت های E&P و رشد صادرات فناورانه

به گفته وزیر نفت، اگرچه کشوری که برخوردار از نفت نیست می تواند شرکت اکتشاف و تولید داشته باشد، اما کشوری که صاحب نفت است، حتما باید چنین شرکتی را در اختیار داشته باشد.

وی ادامه داد: هم اکنون هشت شرکت ایرانی برای تبدیل شدن به شرکت‎های اکتشاف و تولید مستعد شناخته شده‎اند و تعداد این شرکت‎ها به حدود 10 شرکت افزایش می‎یابد.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: شرکت‎های اکتشاف و تولید مانند شرکت‎های پیمانکار عمومی (GC) دانش بنیان هستند؛ دارایی آنها مخزن نیست بلکه توانایی فنی و مهندسی این شرکت‌هاست و در صورتی که این شرکت‌ها شکل گیرند و تقویت شوند، می‎توانند عامل درآمدزایی و رشد صادرات فناورانه و هایتک کشور باشند.

برای ایجاد شرکت‎های GC هم سختی کشیدیم

زنگنه با بیان این‎که یکی از اهداف ما در قراردادهای جدید نفتی، شکل‎گیری و تقویت شرکت‌های اکتشاف و تولید است، به تاکید خود بر شکل‎گیری شرکت‎های پیمانکار عمومی (GC) در دوره قبل وزارتش اشاره کرد و گفت: در آن دوره هم برای ایجاد این شرکت‌ها خیلی سختی کشیدیم و انتقادهای زیادی را متحمل شدیم. 

وی ادامه داد: به این ترتیب، شرکت‌های اکتشاف و تولید را در متن مصوبه دولت گذاشتیم و اعلام کردیم هیچ شرکت خارجی نمی تواند با ایران قرارداد ببندد مگر آن‌که با شرکت اکتشاف و تولید ایرانی مشارکت کند.

وزیر نفت گفت: سپس پا را فراتر گذاشتیم و اعلام کردیم شرکت‎های صاحب صلاحیت اکتشاف و تولید می‎توانند خود به عنوان راهبر اصلی در میدان‎ها فعالیت کنند و در این زمینه از همکاری شرکت‎های خارجی هم بهره مند شوند.

HOA بعدی امضا می شود

زنگنه بر همکاری با دانشگاه‌ها هم که در قراردادهای بالادستی نفت برای توسعه فناورانه مخازن (9 میدان) مورد تاکید قرار دارد، تاکید کرد و ادامه داد: دانشگاه‎ها باید به عنوان مشاور مادر تحقیقاتی در این میدان‌ها فعالیت کنند و منشا تولید فناوری باشند.   

وزیر نفت در پایان از گروه تدبیر انرژی و شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا قدردانی کرد و گفت: به زودی HOA دیگری نیز امضا می شود و حرکت توسعه و تعالی صنعت نفت ادامه دارد.

وی از پشتیبانی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و به ویژه فریدون حسنوند، رئیس این کمیسیون به دلیل حمایت‎ها و دلگرمی‎هایشان، آن هم در شرایط سخت کنونی و همچنین اصحاب رسانه قدردانی کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران

وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران در 8 مهر 1358 ایجاد شد.سازمان پیشین این وزارتخانه،شرکت ملی نفت ایران است. سازمان بالادست این وزارتخانه قوه مجریه جمهوری اسلامی ایران است و 4 شرکت اصلی در زیر مجموعه این وزارتخانه دیده می شود.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته