اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950912192965430

بیانیه پایانی نشست یکصد و هفتاد و یکم اوپک

کد: 13950912192965430

https://goo.gl/zoY4lX

، تهران , (اخبار رسمی): یکصد و هفتاد و یکمین نشست وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) روز چهارشنبه (دهم آذر ماه) در وین با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.

بیانیه پایانی نشست یکصد و هفتاد و یکم اوپک

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت نفت و پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه اوپک، نشست یک صد و هفتاد و یکم روز چهارشنبه 30 نوامبر 2016 (دهم آذر ماه) به ریاست محمد بن صالح الساده؛ وزیر انرژی و صنعت قطر و رئیس هیئت نمایندگی این کشور، در وین اتریش برگزار شد.

 این نشست از حضور ایگناسیوس جونان، وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی، که برای نخستین بار در نشست اوپک شرکت می کرد، استقبال و از تلاش‎های سودیرمان سعید برای عضویت دوباره این کشور در اوپک در پایان سال 2015 میلادی قدردانی کرد.

افزون بر این، نشست از حضور شماری از وزیران که برای نخستین بار در نشست اوپک شرکت می کردند، شامل نورالدین بوطرفه، وزیر انرژی الجزایر، اتین دیودونه انگوبو، وزیر نفت و هیدورکربن های گابن، جبار علی حسین اللعیبی، وزیر نفت عراق، و گوایلائومه لانگ، وزیر امور خارجه اکوادور، که ریاست هیئت نمایندگی کشورش را در این نشست بر عهده داشت، استقبال کرد.

این نشست گزارش  محمد سانوسی بارکیندو، دبیر کل اوپک، گزارش و پیشنهادهای کمیته بلندپایه را که پس از توافق الجزیره در یکصد و هفتادمین نشست فوق العاده اوپک در 28 سپتامبر (هفتم مهر ماه) در الجزایر، تشکیل شد، گزارش هیئت کمیسیون اقتصادی، اسناد راهبرد دراز مدت اوپک (ال تی اس) و همچنین موضوع‎های گوناگون اداری را بررسی کرد.

به نظر حاضران، دورنمای رشد اقتصاد جهانی برای سال‎های 2016 و 2017 به صورت منطقی به ترتیب 2.9 و 3.1 است. عرضه کشورهای تولید کننده نفت غیرعضو اوپک در سال 2016 تا 800 هزار بشکه در روز کاهش و در سال 2017 میلادی 300 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت و پیش بینی می شود که رشد تقاضای جهانی نفت خام  در سال‎های 2016 و 2017  حدود یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز باشد.

هر چند این ارقام و آمار تاکیدی بر ادامه برقراری دوباره توازن در بازار است، این نشست تصریح کرد که سطح ذخیره سازی های کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (او‎یی‎سی‎دی) و کشورهای غیرعضو این سازمان هنوز هم بسیار بالاتر از میانگین پنج ساله است.

نشست 171 اوپک همچنین با توجه به افت سرمایه گذاری‎ها در صنعت نفت در سال های 2015 و 2016 و همچنین اخراج شماری از کارکنان فعال در این بخش در طول سال های اخیر، بر اهمیت استمرار سرمایه گذاری‎های مداوم و قابل پیش بینی برای تامین عرضه نفت در میان مدت و بلندمدت تاکید کرد.

این نشست همچنین مراتب تشکر و قدردانی عمیق خود را از تعهد و همکاری ارزشمند کمیته بلندپایه برای اجرای توافق الجزیره اعلام کرد. تلاش‎های این کمیته به اجماع کشورهای عضو بر اساس پیشنهاد الجزایر کمک کرد.

نشست 171 اوپک بر اساس پیمان الجزیره، تصمیم گرفت هدف تازه تولید 14 کشور عضو اوپک یعنی رقم 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز را به منظور شتاب در روند کاهش مازاد عرضه و پیشبرد ایجاد توازن دوباره در بازار نفت، اجرا کند.

این توافق از یکم ژانویه 2017 اجرایی خواهد بود

این کنفرانس همچنین تصمیم گرفت که کمیته بلندپایه نظارتی مرکب از وزیران نفت و با کمک دبیرخانه اوپک به منظور نظارت بر اجرای این توافق، تشکیل دهد.

کشورهای عضو نیز بر تعهد خود برای ایجاد بازار باثبات و متوازن و رساندن قیمت‎ها به سطح مناسب برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تاکید کردند.

حاضران در این نشست بر اساس پیشنهادهای کمیته بلندپایه توافق الجزیره، همچنین با رسمی کردن چارچوبی برای همکاری میان کشورهای تولید کننده عضو و غیرعضو اوپک بر اساس معمول و مناسب موافقت کردند.

این کنفرانس بر اهمیت همکاری دیگر کشورهای تولید کننده نفت با این توافقنامه نیز تاکید کرد.

نشست 171 اوپک همچنین مراتب قدردانی و سپاس خود را از کشور الجزایر، نورالدین بوطرفه و محمد حامل، نماینده این کشور در هیئت عامل اوپک، به علت همکاری قابل توجه آنان برای اجرای پیمان الجزیره، ابراز کرد.

این نشست همچنین گزارش هیئت عامل را درباره دومین بررسی پنجساله راهبرد بلندمدت اوپک، بررسی و برنامه راهبردی بلند مدت تصویب کرد که در دو سال گذشته طراحی شده و نتیجه پژوهش و تحلیل جامع و قوی است.

شرکت کنندگان در این نشست همچنین با استقبال از اجرای زودهنگام موافقتنامه تغییرات اقلیمی پاریس، تاکید می کنند که اوپک به حمایت از اجرای موفقیت آمیز و فراگیر این توافقنامه به منظور تضمین نتیجه برد برد برای همگان ادامه خواهد داد.

صد و هفتاد و یکمین کنفرانس عادی اوپک در وین، خالد الفالح، وزیر انرژی، صنعت و منابع معدنی عربستان، را به مدت یک سال از یکم ژانویه سال 2017 میلادی، به عنوان رئیس دوره ای اوپک انتخاب کرد.

در همین حال، سهیل محمد المزروعی، وزیر انرژی امارات نیز از یکم ژانویه سال آینده میلادی به عنوان نایب رئیس دوره ای اوپک برگزیده شد.

کنفرانس اوپک همچنین در نشست 171 این سازمان استوائو پدرو، نماینده آنگولا در هیئت عامل اوپک را به عنوان رئیس هیئت عامل این سازمان و ویلسون پاستور، نماینده اکوادور در هیئت عامل اوپک را به عنوان نایب رئیس برگزیدند که دوره مسئولیت آنان نیز یکساله خواهد بود و از یکم ژانویه سال 2017 میلادی آغاز می شود.

این نشست تصمیم گرفت که نشست بعدی عادی اوپک، روز پنجشنبه 25 ماه مه سال 2017 میلادی (چهارم خردادماه 1396) در وین برگزار شود.

حاضران در این نشست در پایان قدردانی و سپاس خالصانه خود را از دولت و مردم جمهوری اتریش و همچنین مقام‎ها و مسئولان شهر وین به دلیل مهمان نوازی و پذیرانی گرم و تدارکات عالی برای برگزاری این نشست، ابراز کردند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران

وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران در 8 مهر 1358 ایجاد شد.سازمان پیشین این وزارتخانه،شرکت ملی نفت ایران است. سازمان بالادست این وزارتخانه قوه مجریه جمهوری اسلامی ایران است و 4 شرکت اصلی در زیر مجموعه این وزارتخانه دیده می شود.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نفت، انرژی و صنایع وابسته